Graffiti as a lever of critical awareness: a modern implementation of Freire's pedagogical program

This item is provided by the institution :
Hellenic Adult Education Association   

Repository :
Adult Education Critical Issues  | ΕΚΤ eJournals   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Τα graffiti ως μοχλός κριτικής συνειδητοποίησης: μια σύγχρονη εφαρμογή του παιδαγωγικού προγράμματος του Freire (EL)
Graffiti as a lever of critical awareness: a modern implementation of Freire's pedagogical program (EN)

Mega, Georgia

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2022-12-30


Το περιεχόμενο του άρθρου πραγματεύεται το επίκαιρο της παιδαγωγικής προσέγγισης του Paulo Freire. Όπως είναι γνωστό, ο Βραζιλιάνος Παιδαγωγός εισήγαγε για την εποχή του μια πρωτοπόρα προσέγγιση στη μάθηση και τη διδασκαλία που αφυπνίζει πολιτικά, διεγείρει κοινωνικά και απελευθερώνει συνειδησιακά, υπό συνθήκες στοχαστικού διαλόγου. Μέσα από τα κατά παραγγελία σκίτσα που ο ίδιος ο Freire ανέθετε σε σημαντικούς καλλιτέχνες της εποχής του, όπως ο Francisco Brennand, οι ενήλικοι μαθητές σταδιακά, όχι μόνο εξοικειώνονταν στη χρήση βασικού λεξιλογίου, την ανάγνωση και τη γραφή, αλλά, επιπλέον, μέσα από τη διεργασία της κωδικοποίησης και της αποκωδικοποίησης συνειδητοποιούσαν την πηγή της καταπίεσής τους και τα ενδεχόμενα δικαιώματά τους. Μπορεί να συμβεί το ίδιο και σήμερα; Είναι δυνατόν δημόσια έργα τέχνης να παίξουν αφυπνιστικό ρόλο στη συνείδηση του σύγχρονου πολίτη και πώς; Αυτός ο προβληματισμός αναπτύσσεται στο πλαίσιο του παρόντος άρθρου, λαμβάνοντας υπόψη τη διεργασία της κωδικοποίησης και αποκωδικοποίησης όπως παραδοσιακά ορίζεται από τον Freire (Freire 1974). Το εικαστικό έναυσμα για την ενεργοποίηση του στοχαστικού διαλόγου στην παρούσα κοινωνικο-πολιτική φάση της ανθρωπότητας αποτελούν σύγχρονα έργα τέχνης- όπως τα graffiti- τα οποία αντανακλούν μια σιωπηρή διαμαρτυρία για τα τεκτενώμενα, προσβάσιμη σε όλους, αφού αποτελούν πλέον αναπόσπαστο μέρος του αστικού τοπίου των μεγαλουπόλεων ανά τον κόσμο. Από την ευρεία γκάμα των graffiti επιλέχθηκε για πρακτική εφαρμογή των αρχών του Freire το έργο του εικαστικού STMTS. Οι δυνατές μεταφορές τους προκαλούν τον παρατηρητή να στοχαστεί για την πραγματικότητα που βιώνει στον σύγχρονο κόσμο. (EL)
The content of the article deals with the the pedagogical approach of Paulo Freire in a fresh way. As is well known, the Brazilian Educator introduced for his time a pioneering approach to learning and teaching that awakens politically, stimulates socially and releases consciously, under conditions of dialogue. Through the sketches that Freire himself commissioned to important artists of his time, such as Francisco Brennand*, the adult learners gradually, not only became familiar with the use of basic vocabulary, reading and writing, but, moreover, through the process of coding and decoding they realized the source of their oppression and their potential human rights. Can the same thing happen today? Is it possible, public works of art to play an awakening role in the modern citizen’s consciousness and how? I elaborate this concern in the context of this article, taking into account the process of ‘codification’ and ‘decoding’ as traditionally defined by Freire (Freire 1974). The artistic trigger for the activation of the critical dialogue in the present socio-political context of humanity are contemporary works of art - such as graffiti. Graffities reflect a silent protest about what is happening that is accessible to all, since they are an integral part of the urban landscape of big cities around the world. From the wide range of graffities, the work of the artist STMTS* was selected for practical application of Freire’s principles. The artist's works are well known not only in Greece, but also internationally. Their powerful metaphors challenge observers to reflect on the reality they experiencing in the modern world, under the guidance of Freire’s methodology. (EN)


Freire, τέχνες, graffiti, κριτική απελευθέρωση (EL)
Freire, arts, graffiti, dialogue, critical liberation (EN)

Greek

Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Ε.Ε.Ε.Ε.) (EN)


2732-964X
ADULT EDUCATION Critical Issues; Τόμ. 2 Αρ. 2 (2022): July - December 2022; 66-85 (EL)
Adult Education Critical Issues; Vol. 2 No. 2 (2022): July - December 2022; 66-85 (EN)

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Copyright (c) 2022 Γεωργία Μέγα (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)