Οι κώδικες επαγγελματικής δεοντολογίας είναι μια πρακτική των τελευταίων δεκαετιών, οι οποίοι εμφανίστηκαν κυρίως μετά το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν έγινε αντιληπτός ο κοινωνικός ρόλος της επιχείρησης, μέσα στα πλαίσια του νέου παγκοσμιοποιημένου περιβάλλοντος.
Το ευρωπαϊκό και διεθνές περιβάλλον, μέσα στο οποίο λειτουργούν σήμερα οι επιχειρήσεις και δραστηριοποιούνται οι επαγγελματίες χαρακτηρίζεται από πολυπλοκότητα. Πολλές είναι οι ευκαιρίες για νέες δυνατότητες ανάπτυξης, αλλά πολλές είναι και οι προκλήσεις και οι υποχρεώσεις γι' αυτούς που αναλαμβάνουν τις πρωτοβουλίες αυτές. Η κουλτούρα των εταιρειών μεταβάλλεται και θα συνεχίσει να μεταβάλλεται με ολοένα και περισσότερο βάρος να πέφτει στην ηθική και ανθρώπινη υπόσταση των επιχειρήσεων και στην ανάδειξη ενός νέου κεφαλαίου κοινωνικών αξιών. Γεννιέται η έννοια επιχειρηματική ηθική, η οποία αφορά την ενασχόληση της επιχείρησης και την αντιμετώπισή της απέναντι στο εταιρικό της περιβάλλον και στην κοινωνία ώστε να προάγεται, παράλληλα με το επιχειρηματικό κέρδος, το κοινωνικό συμφέρον, η πρόοδος, η δημιουργικότητα.