Ποιότητα είναι η συμμόρφωση σε συμφωνηθείσες τεκμηριωμένες προδιαγραφές και ή σχέδια (απαιτήσεις). Ορίζεται το κατά πόσο ένα σύνολο μόνιμων χαρακτηριστικών ενός προϊόντος πληρεί τις απαιτήσεις. Αυτός ο άγραφος συμβατικός ορισμός της ποιότητας χρησιμοποιείται άτυπα από κάθε αξιολογητή.
Η Ποιότητα ‘συνδέει’ μεταξύ τους δύο μέρη τον πελάτη και τον οργανισμό (εταιρεία). Ο πελάτης καθορίζει ή αποφασίζει για τις προδιαγραφές και ο οργανισμός (εταιρεία) είναι αυτός που παράγει το προϊόν σύμμορφο (σε συμφωνία) με τις προδιαγραφές. Για να διοικήσουμε μια επιχείρηση στόχος είναι να πετύχουμε ποιότητα μη βασισμένη στην «κλάση» και το «ύφος» αλλά και δίχως αυθαίρετη άποψη. Ένα προϊόν, με βάση τον ορισμό της ποιότητας ως συμμόρφωσης, έχει δύο καταστάσεις : είτε είναι συμμορφούμενο είτε δεν είναι. Κατά συνέπεια αυτός ο ορισμός της ποιότητας μας επιτρέπει να την μετρήσουμε και να την διαβαθμίσουμε. Κάθε αποτυχία ως προς τις προκαθορισμένες απαιτήσεις είναι αποτυχία ως προς την ποιότητα. Ο όρος «κακή ποιότητα» δείχνει ότι δεν πετύχαμε να παραδώσουμε προϊόντα (υλικά ή υπηρεσίες) τα οποία να ικανοποιούν τις προδιαγραφές. Ο όρος «εξαιρετική» δείχνει ότι έχουμε υπερβεί στην ικανοποίηση των απαιτήσεων είτε από κακή ερμηνεία των απαιτήσεων είτε επειδή το προϊόν υπάρχει ήδη και υπερκαλύπτει εξ’ ορισμού τις απαιτήσεις του πελάτη. Σημειώνουμε ότι πρέπει να επιτευχθεί συμμόρφωση τόσο ως προς τις προκαθορισμένες απαιτήσεις όσο και τις υπονοούμενες.