Η επιθετικότητα και το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού

 
This item is provided by the institution :
TEI of West Macedonia
Repository :
@naktisis
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2015 (EN)
Η επιθετικότητα και το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού

Σπυροπούλου, Δέσποινα

Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού (bullying) ή θυματοποίησης (victimization) αποτελεί μορφή επιθετικής συμπεριφοράς, που, εμφανιζόμενη στο σχολείο, έχει σοβαρές επιπτώσεις και συνέπειες στην ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού κι, ως εκ τούτου, συχνά και στη διαδικασία της μάθησης. Εκφοβισμός είναι η επανειλημμένη και για αρκετό χρονικό διάστημα έκθεση του παιδιού σε αρνητικές πράξεις άλλου ή άλλων μαθητών, οι οποίες εκδηλώνονται ως μορφές βίαιης ή επιθετικής συμπεριφοράς (Olweus, 1993). Οι «συντελεστές»/εμπλεκόμενοι στο σχολικό εκφοβισμό είναι αυτοί που τον πράττουν (θύτες) και αυτοί που τον υφίστανται (θύματα). Οι θύτες έχουν ως κύριο χαρακτηριστικό τους την επιθετικότητα και την αποδοχή της βίας. Τα θύματα με βάση τον Olweus χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: α) το παθητικό θύμα και β) το προκλητικό θύμα. Τα παθητικά θύματα είναι αγχώδη, εσωστρεφή ευαίσθητα και ήσυχα παιδιά, με χαμηλή αυτοεκτίμηση και απομονωμένα, χωρίς φίλους και με δυσκολίες στην κοινωνική προσαρμογή. Σχετικά με τη συχνότητα του σχολικού εκφοβισμού, από στοιχεία ερευνών στη Νορβηγία από τον Olweus προέκυψε ότι 1 στους 7 μαθητές συμμετείχε σε φαινόμενα εκφοβισμού, με το 9% των μαθητών να εμφανίζονται ως θύματα, το 7% ως θύτες ενώ το 1,6% και ως θύματα και ως θύτες (Olweus, 1993). Σε ό,τι αφορά στον ηλικιακό έλεγχο, παρατηρείται μείωση ανά βαθμό εκπαίδευσης, ενώ η συχνότητα είναι μικρότερη στα κορίτσια (Olweus, 1993).

Thesis
NonPeerReviewed

Εκπαίδευση
Βία

Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (ΤΕΙ) Δυτικής Μακεδονίας (EL)
TEI of West Macedonia (EN)

2015


cc_by_nc_nd



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)