Institutional remembrance, invented past, and well-hidden past: a proposal for an educational activity on the construction of the local history of Lefkada

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Θεσμική μνήμη, επινοημένο παρελθόν και παρελθόν καλά κρυμμένο: Μία πρόταση εκπαιδευτικής δράσης για την κατασκευή της τοπικής ιστορίας της Λευκάδας
Institutional remembrance, invented past, and well-hidden past: a proposal for an educational activity on the construction of the local history of Lefkada (EN)

ΔΙΟΝΥΣΟΥΛΑ ΖΑΜΠΕΛΗ

Ραϋμόνδος Αλβανός
Ελένη Μαμουλάκη
Χάρης Αθανασιάδης

MSc thesis

2025-03-09


Η παρούσα διπλωματική εργασία επιχειρεί να αναδείξει τους τρόπους, τις τεχνικές και τις διεργασίες καθώς και τους φορείς που εμπλέκονται με αυτές, αλλά και τους βαθύτερους λόγους για τους οποίους η πόλη της Λευκάδας θεσμικά δημιούργησε, καλλιέργησε, εδραίωσε και νοηματοδοτείται μέσα από την ενετική της μνημοσύνη καθαρμένη πλήρως από τις μνήμες δύο αιώνων Οθωμανικής κυριαρχίας. Επιχειρεί συγχρόνως να επεξεργαστεί την διασύνδεση της ενετικής μνημοσύνης με τη δημιουργία του μύθου της περιρρέουσας αναβλύζουσας πνευματικότητας, η οποία χρησιμοποιεί ως υλικό διαπιστευτήριο “το πάρκο των ποιητών της” που δομήθηκε με την εγκαθίδρυση αντίστοιχων προτομών σε βάθος χρόνου στο κεντρικότερο σημείο της πόλης. Επίσης αναδεικνύει πως το κανονιστικό νοηματοδοτικό πλαίσιο της ανωτερότητάς της επηρεάζει τη θεσμική διαχείριση σε τοπικό επίπεδο της Αντίστασης και του Εμφυλίου, εξηγώντας έτσι τις παράταιρες και ιδιάζουσες θεσμικές επιλογές ως προς την τοποθέτηση μνημείων και προτομών αυτής της περιόδου. Τέλος, παρουσιάζει το σχεδιασμό της υλοποίησης μιας εκπαιδευτικής πρότασης για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες ενός ομίλου που εκτυλίσσεται στο Λύκειο με τίτλο “Η κατασκευή της τοπικής ιστορίας της Λευκάδας”, όπου οι μαθητές με οδηγό το αρχειακό υλικό της παρούσας εργασίας καλούνται να διερευνήσουν κριτικά και να ενεργήσουν δημιουργικά προκειμένου να κατανοήσουν, να επεξεργαστούν και να συνδιαμορφώσουν τον κόσμο μέσα στον οποίο ζουν και εξελίσσονται. (EL)
The thesis attempts to highlight the methods, techniques, processes, relevant organizations, and underlying reasons why the institutions of the Greek town of Lefkada have formally created, cultivated, established, and constructed meaning from the remembrance of the island’s Venetian rule while completely erasedthe memories from the island’s two-centurieslong Ottoman rule. At the same time, the thesis attempts to process the connection between the remembrance of the island’s Venetian rule with the collective myth of a pervading cultural sophistication manifested through the busts of the ‘Poet’s Park’ that were placed gradually over time in the most central part of the Lefkada town. Also, it highlights how the normative semantic framework of the collective myth’s cultural sophistication influences the management by the local institutions of the Resistance in World War II and the Greek Civil War eras, thus explaining the incongruous and peculiar institutional choices regarding the placement of monuments and busts for these periods. Finally, it presents the design for implementing an educational proposal titled “The creation of the local history of Lefkada” that will serve the needs of a local Lyceum’s association, where students are encouraged to critically investigate and act creatively based on the archival material of this thesis. (EN)


πάρκο ποιητών
Λευκάδα
ενετική μνημοσύνη
εκπαιδευτικός όμιλος
προτομές

Greek

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

Δημόσια Ιστορία (ΔΙΣ)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)