Grammatikvermittlung im Primarbereich : motivationsmoglichkeiten und lernstrategien = Η διδασκαλία της γραμματικής στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση : παροχή κινήτρων και στρατιγικές μάθησης

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2008 (EL)

Grammatikvermittlung im Primarbereich : motivationsmoglichkeiten und lernstrategien = Η διδασκαλία της γραμματικής στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση : παροχή κινήτρων και στρατιγικές μάθησης

ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΕΙΡΗΝΗ

ΠερίληψηΗ ακόλουθη διπλωματική εργασία ασχολείται με το μάθημα της γραμματικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, για την ηλικιακή δηλαδή ομάδα μαθητών των εννέα έως έντεκα ετών, που επιδεικνύουν μεταξύ τους σημαντικές διαφορές όσον αφορά στο στάδιο ανάπτυξής τους. Οι περισσότεροι μαθητές συνδέουν με το μάθημα της γραμματικής κανόνες και βαρετές ασκήσεις.Φαίνεται λοιπόν σκόπιμο να τονίσει κανείς τόσο τη σημασία των κινήτρων μάθησης για τα παιδιά του δημοτικού όσο και ν' ασχοληθεί με τις δυνατότητες παροχής κινήτρων και τη χρήση τους στο μάθημα. Παρακάτω γίνεται μνεία στις στρατηγικές μάθησης και ένας σημαντικός στόχος αποτελεί η αναζήτηση τρόπων για την προώθηση της στρατηγικής ικανότητας των μαθητών.Η διπλωματική εργασία αποτελείται από δύο μέρη, το θεωρητικό και το πρακτικό. Στο θεωρητικό μέρος εξετάζεται αρχικά ο ρόλος της γραμματικής κατά την εκμάθηση ξένων γλωσσών γενικά, όπου γίνεται αναφορά σε σχετικές θεωρητικές έννοιες. Στη συνέχεια εξετάζεται ο ρόλος της γραμματικής ειδικά για το ξενόγλωσσο μάθημα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και εκτιμάται ότι το μάθημα της γραμματικής στο δημοτικό είναι απαραίτητο και δεν θα έπρεπε σε καμία περίπτωση να υποτιμάται.Η θέση της γραμματικής στο «Ευρωπαϊκό Κοινό Πλαίσιο Αναφοράς» για την εκμάθηση γλωσσών όσο και στο αναλυτικό πρόγραμμα για την διδασκαλία της 2ης ξένης γλώσσας στο δημοτικό λαμβάνεται επίσης υπόψη στη διπλωματική εργασία. Θα ήταν παράλειψη ωστόσο, εάν κανείς δεν παρουσίαζε έπειτα την κατάσταση που επικρατεί στα δημόσια δημοτικά της Ελλάδας κατά τη διάρκεια του μαθήματος της γραμματικής καθώς και αν δεν αναφερόταν σε προβλήματα που ανακύπτουν, στηριζόμενος στη διδακτική του εμπειρία.Παρακάτω αξίζει ν' αποσαφηνιστεί η σημασία της παροχής κινήτρων για το ξενόγλωσσο μάθημα στο δημοτικό και να επεξηγηθούν σχετικές έννοιες. Η ανάγκη για την παροχή κινήτρων, που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια γενικευμένη διάθεση για ενεργή συμμετοχή των μαθητών στο μάθημα της γραμματικής τεκμηριώνει την αναφορά σε τρόπους για την παροχή κινήτρων στο μάθημα καθώς και στη διεξοδική ανάλυση του εκάστοτε ρόλου τους.Η χρήση στρατηγικών μάθησης και η αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας των στρατηγικών στο μάθημα της γραμματικής στο δημοτικό αποτελεί επίσης αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής εργασίας, όπου επίσης γίνεται λόγος για έννοιες της διδακτικής όπως η αυτονομία της μάθησης και ο όρος „language awareness”.Στο πρακτικό μέρος παρουσιάζονται υποδειγματικά ένα γλωσσικό παιχνίδι μάθησης και ένα σχέδιο εργασίας, που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν κατά τη χρήση των νέων γραμματικών φαινομένων από τους αρχάριους μαθητές. Τα προτεινόμενα μαθήματα περιγράφονται διεξοδικά και αξιολογούνται.Είναι επίσης ολοφάνερο, ό,τι από τις καινοτόμες και ενεργητικές βιωματικές μορφές άσκησης όπως το παιχνίδι και το σχέδιο εργασίας μπορεί να επιτευχθεί η μάθηση έτσιώστε το μάθημα της γραμματικής να είναι ενδιαφέρον και να προσφέρει κίνητρα για μάθηση στα μικρά παιδιά.Τέλος, προκύπτουν συμπεράσματα τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο, τα οποία αποσκοπούν σ' ένα όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικό μάθημα γραμματικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Διπλωματική εργασία


Γερμανική γλώσσα
Ελληνική γλώσσα

2013-12-16T10:42:56Z
2008-08-25


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.