Η εισαγωγή γερμανικών ποιημάτων στο μάθημα των γερμανικών ως ξένης γλώσσας με βάση το παράδειγμα της"ωδής στη χαρά" του Φρ.Σίλερ και με εφαρμογή της διαθεματικής προσέγγισης = Der Einsatz von Deutschen gedichten im fremdsprachlichen Deutschunterricht am beispiel von friedrich Schillers "ode an die freude" unter besonderer Berucksichtigung des interdisziplinaren Ansatzes

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2008 (EL)

Η εισαγωγή γερμανικών ποιημάτων στο μάθημα των γερμανικών ως ξένης γλώσσας με βάση το παράδειγμα της"ωδής στη χαρά" του Φρ.Σίλερ και με εφαρμογή της διαθεματικής προσέγγισης = Der Einsatz von Deutschen gedichten im fremdsprachlichen Deutschunterricht am beispiel von friedrich Schillers "ode an die freude" unter besonderer Berucksichtigung des interdisziplinaren Ansatzes

ΕΛΕΝΗ ΦΡΑΓΚΟΥ

ZusammenfassungDiese Diplomarbeit befasst sich mit dem Einsatz von Gedichten im fremdsprachlichen Deutschunterricht unter besonderer Berücksichtigung des interdisziplinären Ansatzes. Die Arbeit besteht aus einem theoretischen und einem praktischen Teil.Im theoretischen Teil wird zunächst die Rolle der literarischen Texte in den verschiedenen Lehrmethoden präsentiert und der Wert, den Literatur und insbesondere Gedichte für den fremdsprachlichen Deutschunterricht hat, ausgeführt. Anschließend werden die theoretischen Grundlagen des interdisziplinären Ansatzes, sowie der hohe Wert dargestellt, der ihm heutzutage im Bildungswesen zugeschrieben wird. Auf die Rahmenlehrpläne, die praktische Anwendung des interdisziplinären Ansatzes und die allgemeine Situation des Fremdsprachenunterrichts in Griechenland wird besonders eingegangen.Im praktischen Teil werden zunächst die Kriterien dargestellt, die mich zur Auswahl der Ode „An die Freude“ für eine Didaktisierung in der ersten Klasse eines öffentlichen Gymnasiums verleiteten und das Bedingungsfeld wird analysiert. Als interdisziplinär zu bearbeitende Thema wird „Die deutsche Klassik“ festgelegt und im Hinblick darauf werden die Lehrziele der Didaktisierung bestimmt.Anschließend werden die verschiedenen Schritte der Didaktisierung, so wie sie tatsächlich im Unterricht stattgefunden haben, ausführlich präsentiert und begründet, wobei auch auf die für die Schüler angefertigten Arbeitsblätter im Anhang verwiesen wird. Es wird ferner bei jedem Schritt erläutert, welches Lehrziel verfolgt und welches Teilthema der deutschen Klassik angesprochen wird. Abschließend wird die Didaktisierung evaluiert, wobei auch die Meinung der Schüler berücksichtigt wird.Aus der Didaktisierung kommt heraus, dass bei angemessener und vorsichtiger Unterrichtsplanung Gedichte erfolgreich unter Berücksichtigung des interdisziplinären Ansatzes selbst bei Anfängern im fremdsprachlichen Deutschunterricht eingesetzt werden können. Darüber hinaus vermögen sie Kreativität und Abwechselung in den Fremdsprachenunterricht zu bringen und die Schüler zur Äußerung der eigenen Gefühle zu motivieren, insbesondere wenn sie das Einbeziehen von Musik in den Unterricht ermöglichen.ΠΕΡΙΛΗΨΗΤο θέμα αυτής της διπλωματικής εργασίας είναι η εισαγωγή των ποιημάτων στο μάθημα των γερμανικών ως ξένης γλώσσας με την παράλληλη εφαρμογή της διαθεματικής προσέγγισης. Η εργασία αποτελείται από ένα θεωρητικό και ένα πρακτικό μέρος.Στο θεωρητικό μέρος παρουσιάζεται αρχικά ο ρόλος των λογοτεχνικών κειμένων στις διάφορες διδακτικές μεθόδους και αναλύεται η αξία που έχει η λογοτεχνία και ιδιαίτερα η ποίηση για το μάθημα των γερμανικών ως ξένης γλώσσας. Στη συνέχεια αναλύονται οι θεωρητικές βάσεις της διαθεματικής προσέγγισης καθώς και η αξία που της αποδίδεται σήμερα στην εκπαίδευση. Επίσης γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στα προγράμματα σπουδών, στην πρακτική εφαρμογή της διαθεματικότητας καθώς και στη γενική κατάσταση που επικρατεί στη διδασκαλία των ξένων γλωσσών στην Ελλάδα.Στο πρακτικό μέρος παρουσιάζονται αρχικά τα κριτήρια σύμφωνα με τα οποία επέλεξα να διδάξω την «Ωδή στη χαρά» στην πρώτη τάξη ενός δημόσιου γυμνασίου και αναλύονται τα δεδομένα που ισχύουν για τη συγκεκριμένη ομάδα μαθητών. Ως θέμα που θα διδαχθεί διαθεματικά ορίζεται «Ο γερμανικός κλασικισμός» και με βάσηαυτόν καθορίζονται οι διδακτικοί στόχοι.Στο τελευταίο κεφάλαιο αναλύεται η πορεία διδασκαλίας, έτσι όπως εφαρμόστηκε στην πράξη, και αιτιολογούνται τα διάφορα βήματα, ενώ συγχρόνως γίνεται παραπομπή και στα φύλλα εργασίας του παραρτήματος, τα οποία δόθηκαν στους μαθητές. Σε κάθε βήμα διευκρινίζεται ποιον διδακτικό στόχο προσπαθώ να επιτύχω και ποιο επιμέρους θέμα του γερμανικού κλασικισμού θίγεται. Τέλος, γίνεται αξιολόγηση της διδασκαλίας, κατά την οποία λαμβάνεται υπόψη και η γνώμη των μαθητών.Από τη διδασκαλία της «Ωδής στη χαρά» προκύπτει, ότι με έναν κατάλληλο και προσεκτικό σχεδιασμό τα ποιήματα μπορούν να διδαχθούν διαθεματικά στα πλαίσια του μαθήματος των Γερμανικών ως ξένης γλώσσας, ακόμη και σε αρχάριους. Μπορούν να φέρουν στο μάθημα δημιουργικότητα και ποικιλία και να οδηγήσουν τους μαθητές στην έκφραση των συναισθημάτων τους, ιδιαίτερα δε όταν ευνοούν την ένταξη της μουσικής στο μάθημα.

Διπλωματική εργασία


Γερμανική γλώσσα
Ελληνική γλώσσα

2013-12-16T10:45:45Z
2008-08-25


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.