xx >- .,:' ..'' as* . j j 'i .x »*& m <■ .;;'»- . a"' ' Λ.* ' A v ,·. \ v . i Λ w- \ Λο· x K/Av/ ^ / /V j - Ο/ / / Φ Φ h& f m & 4 Φ ·' .ii i J /S / V - s Χαρισματικά παιδιά με πολύ ΤΟλένΤΟ και δίψα για γνώση ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΒΟΥΤΣΙΝΑ ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΛΑΧΟΣ Προετοιμασία, καλή ψυχολογία και φανταοία στην επίλυση των μαθηματικών ηροίίλημάτων του χάρισαν το χρυσό μετάλλιο στην 52η Διεθνή Μαθηματική Ολυμπιάδα. λέει στα <ΝΕΑ>· ο Vixpovos Γιωργο5 Βλαχοε, ο πρωτοβ Ελληναε που κατακτά χρυσό μετάλλιο ano το 1975 «fc* Xpuoos ΟλυμπιονίκΐΒ στην Ολυμπιάδα Μαθηματικών 2011 Προετοιμασία, καλή ψυχολογία και φαντασία ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ii ι αν πάντοτε καλός στα Μαθηματικά. Με τους διαγωνισμούς όμως της Μαθηματικής Εταιρείας αποφάσισε να ασχοληθεί σχετικά αργά: στο Λύκειο. Ο I Κχρονος Γιώργος Βλάχος είναι σήμερα πρωτοετής φοιτητής στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβου Πολυτεχνείου και χρυσός Ολυμπιονίκης στην 52η Διεθνή Μαθηματική Ολυμπιάδα, που πραγματοποιήθηκε στο Αμστερνταμ τον Ιούλιο του 2011. Η ελληνική ομάδα επέστρεψε με τρία ακόμα χάλκινα μετάλλια. «To είδα ως πρόκληση και άρχισα να αναζητώ θέματα εξετάσεων στο Διαδίκτυο», λέει. «Η διαφορά των ασκήσεων σε μια Ολυμπιάδα μαθηματικών, από αυτές που λύνουμε στο σχολείο, έγκειται στο γεγονός ότι στο σχολείο βασιζόμαστε στη θεωρία και συγκεκριμένη μεθοδολογία, ενώ στις Ολυμπιάδες καλούμαστε ορισμένες φορές να τα εφεύρουμε», συμπληρώ¬ νει ο ίδιος. Τα δεδομένα που δίνονται στους διαγωνιζόμενους στις Ολυμπιάδες είναι συνήθως λιγότερα από όσα χρειάζεται για να επιλυθούν τα προβλήματα. Οφείλει τη νίκη - λέει - στην καλή προετοιμασία και την καλή ψυχολογία εκείνη την ώρα. Ο γενικός γραμματέας της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, Γιάννης Τυρλής διεξήγαγε το 2004 έρευνα για τα χαρακτηριστικά των μαθητών που διακρίνονται σε διεθνείς διαγωνισμούς μαθηματικών χρησιμοποιώντας ως δείγμα 420 μαθητές απόθδ χώρες, αι οποίοι συμμετείχαν στην 45η Διεθνή Μαθηματική Ολυμπιάδα. Οπως αναφέρει ο ίδιος, σι ενδείξεις μαθηματικού ταλέντου είναι η ασυνήθιστα έντονη συνειδητοποίηση και περιέργεια για τα μαθημαηκά, η ταχύτητα στην εκμάθηση και η υψηλή δυνατότητα των μαθητών να εφευρίσκουν θεωρία που δεν έχουν διδαχθεί. Ο Πέτροβ Δημητρακόπουλοβ (αριστερά) είναι αυτοδίδακτοβ προγραμματιστήβ μόλιβ 14 ετών. Η αγάπη του για τα μαθηματικά και τον προγραμματισμό τον οδήγησαν στη δημιουργία δύο εφαρμογών για το iPhone, λέει ο ίδιοβ. Ο Wxpovos Απόστολοβ Παπαδόπουλοε (δεξιά) είναι σήμερα πρωτοεπίβ φοιτηms στο Πολυτεχνείο Tns Βιέννηβ και συνδημιουργόβ Tns εφαρμογήε για έξυπνα κινητά τηλέφωνα, 4sqwifi ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ - ΠΕΤΡΟΣ ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ Εφηβοι προγραμματίσω Εξυπνο λογισμικό με παγκόσμια αναγνώριση ΕΙΝΑΙ Η ΓΕΝΙΑ των προγραμματιστών έξυπνων κινητών τηλεφώνων. Και οι δύο ξεκίνησαν να δημιουργούν εφαρμογές για κινητά και φορητές συσκευές με τη βοήθεια βιβλίων και διαφόρωντοτρΟελίδων που σχετίζονται με την ανάπτυξη λογισμικού. Ο Ιβχρονος Απόστολος Παπαδόπουλος είναι μόλις στο πρώτο έτος του Πολυτεχνείου της Βιέννης, αλλά η εφαρμογή του «4sqwifi» είναι 7η δημοφιλέστερη δωρεάν εφαρμογή στο ελληνικό app store και 8η στο παγκόσμιο. Η ιδέα δημιουργίας εφαρμογών γεννήθηκε σε έναν μαθητικό διαγωνισμό, λέει. Τον περασμένο Οκτώβριο δημιούργησε το «4sqwifi» μαζί με τον φίλο του και προγραμματιστή, Γιάννη Πούλακα. Η εφαρμογή τους χρησιμοποιεί τη βάση δεδομένων της «Foursquare» και δίνει τη δυνατότητα στον χρήστη να αναζητήσει σημεία ασύρματου Ιντερνετ. Ο 14χρονος Πέτρος Δημητρακόπουλος ανακάλυψε τον προγραμματισμό ήδη από το Δημοτικό. Η πρώ¬ τη του εφαρμογή, το «AccuIoc», προέκυψε από μια ανάγκη. «Από μικρός είχα την τρέλα να θέλω να ξέρω ακριβώς πού είμαι ανά πάσα στιγμή και να μπορώ να σιγουρευτώ για τον προσανατολισμό μου», λέει. To πρόγραμμα χρησιμοποιεί τις συντεταγμένες από το GPS των έξυπνων τηλεφώνων συνδυάζοντάς τες με συντεταγμένες από τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας για να δίνει την ακριβή τοποθεσία του χρήστη. Η mo πρόσφατη εφαρμογή του, παρέχει πληροφορίες στους γονείς τα παιδιά των οποίων νοσηλεύονται σε κάποια μονάδα Μονάδα Εντατικής Νοσηλείας Νεογνών, προήλθε από τη δική του ιστορία. «Γεννήθηκα τον Απρίλιο του 1997 με βαριά περιγεννητική ασφυξία με αποτέλεσμα να χρειαστεί να νοσηλευτώ για ένα μήνα στην Μονάδα Εντατικής Νοσηλείας Νεογνών του Μαιευτηρίου Ιασώ. Από μικρός γνώριζα αυτό το ιστορικό, είχα γνωρίσει το προσωπικό της Μονάδας και ήμουν ευαισθητοποιημένος στο θέμα αυτό», εξηγεί. ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΟΥΤΑΣ - ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΑΖΟΥΛΗ « Χάλκινοι Ολυμπιον^ στην Ολυμπιάδα Αστρονομία$ 2011 Itous διαγωνισμοί^ προπονούμαστε να σκεφτόμαστε» Ο ΕΝΑΣΤΡΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ πάντα τους γοήτευε, λένε. To σχολικό μάθημα επιλογής στο Λύκειο έθεσε τις γνωστικές βάσεις και οι μαθητικοί δια- γωνησμοί αστρονομίας τούς έδωσαν το κίνητρο να μελετήσουν περισσότερο. Οι I δχρονοι πρωτοετείς φοιτητές στο Τμήμα Φυσικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Γιώργος Λιούτας και Δήμητρα Παζούλη, είναι σι Χάλκινοι Ολυμπιονίκες στην Ολυμπιάδα Αστρονομίας 2011, που πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο στην Κρακοβία της Πολωνίας. Ανακάλυψε την αστρονομία μέσα από εκλαϊκευμένα βιβλία και άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά. Στην A' Λυκείου ο Γιώργος δήλωσε συμμετοχή στον εθνικό μαθητικό διαγωνισμό κατακτώντας την πέμπτη θέση και ένα εισιτήριο για την Ολυμπιάδα. Εκτοτε, συμμετείχε άλλες δύο φορές κερδίζοντας πέρυσι το χάλκινο μετάλλιο και ισοβαθμώντας μαζί με τη Δέσποινα. «Σε αυτούς τους διαγωνισμούς προπονούμαστε να σκεφτόμαστε, να ξεπερνάμε τα στενά όρια λύσης ασκήσεων στο Λύκειο και να ανακαλύψουμε τον τρόπο που εργάζονται οι ερευνητές», λέει. Ο Γιάννης Σειραδάκης, καθηγητής Αστρονομίας στο Τμήμα Φυσικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, προετοιμάζει κάθε χρόνο μαθητές για την Ολυμπιάδα Αστρονομίας. Οπως λέει, το ταλέντο των «χαρισματικών παιδιών» στη φυσική και τα μαθηματικά είναι εμφανές από τις πρώτες σπγμές της γνωριμίας τους. «Αυτά τα παιδιά όμως έχουν και κάτι παραπάνω: είναι καταρτισμένα. Διαβάζουν μαθηματικά, αλλά ακόμα ποίηση, ίσως αρχαίους έλληνες αστρονόμους και φιλοσοφία. Είναι συνειδητοποιημένα παιδιά με καλό γνωσιακό υπόβαθρο και την υποστήριξη του οικογενειακού τους περιβάλλοντος», λέει. Κόρη φυσικού, η Δέσποινα Παζούλη αγάπησε την αστρονομία στο Δημοηκό και χρησιμοποίησε ης γνώσεις της στις θετικές επιστήμες. Στους διαγωνισμούς, όπου τα προβλήματα είναι πανεπιστημιακού επιπέδου, δοκίμασε τις αντοχές της. «Τα μετάλλια σε μια Ολυμπιάδα Αστρονομίας δεν σου δίνουν κάποια θέση στο Πανεπιστήμιο, όπως γίνεται στους διαγωνισμούς μαθηματικών και φυσικής. Ομως και μόνο η συμμετοχή είναι κέρδος. Αλλο είναι να σου δίνουν όλα τα δεδομένα για την επίλυση μιας άσκησης και άλλο να προσπαθείς να τα παράγεις από μόνος σου», λέει.. Types: ΑΡΘΡΑ. Subjects: ΠΑΙΔΕΙΑ" />
Χαρισματικά παιδιά με πολύ ταλέντο και δίψα για γνώση