Η θρησκευτική ζωγραφική στον ελληνικό κόσμο ανάμεσα στο Βυζάντιο και τη Δύση. Αισθητικές αναζητήσεις και ιδεολογικές προσεγγίσεις από τα χρόνια του Διαφωτισμού ως τη γενιά του '30 (Περίληψη)

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η θρησκευτική ζωγραφική στον ελληνικό κόσμο ανάμεσα στο Βυζάντιο και τη Δύση. Αισθητικές αναζητήσεις και ιδεολογικές προσεγγίσεις από τα χρόνια του Διαφωτισμού ως τη γενιά του '30 (Περίληψη) (EL)
Religious painting in the Greek world between Byzantium and the West. Aesthetic searches and ideological approaches from the age of Enlightenment to the generation of the 1930s (Abstract) (EN)

ΔΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, Ευγενία

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2014-03-10


Στην ανακοίνωση θίγεται η παράμετρος της αισθητικής αξίας της βυζαντινής τέχνης και της συνέχειάς της, μεταβυζαντινής, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής διάστασης. Η αναδίφηση των ιστορικών πληροφοριών οδηγεί σε έναν καμβά αντιθέσεων, όπου ενώ ο ευρωπαϊκός 18ος αιώνας απομακρύνθηκε από το Βυζάντιο και την τέχνη του, στον ορθόδοξο κόσμο αυτή η σχέση με τη Δύση όχι μόνο διατηρήθηκε, αλλά και εκφράστηκε εικαστικά. Από την Επανάσταση και μετά η αμφιταλάντευση ανάμεσα στην ευρωπαϊκή και την ελληνική και ορθόδοξη -σχεδόν αποκλειστικά θρησκευτική- τέχνη είναι ο κανόνας, ενώ συνάμα, η ίδρυση του κοσμικού κράτους φανέρωσε τις ανεπάρκειες της τέχνης αυτής. Παράλληλα, οι αισθητικές αναζητήσεις στα χρόνια που ακολούθησαν εντάθηκαν. Μόνο με την εμφάνιση της γενιάς του '30 γεφυρώθηκε αυτή η διάσταση, αναδεικνύοντας την ελληνικότητα ως συνιστώσα της ευρωπαϊκότητας. (EL)
This communication discusses the parameters of aesthetics of the Byzantine, and its successor Post-Byzantine art, within the dimensions of the European art. The search for historical information about the latter shows a canvas of antitheses where the European 18th century may have distanced itself from Byzantium and its art, however, in the Orthodox world this relation with the West not only was it preserved but also communicated through the artistic products. Nevertheless, from the Greek Revolution and forth the ambivalence between the European and the Greek Orthodox -almost only religious- art was the rule; this was also true after the foundation of the Greek State where the insufficiency of religious art was showcased. At the same time, the seek for aesthetics in the years that followed intensified and it was only after the apparition of the generation of the 30's that this gap was bridged highlighting the Greekness as a component of the Europeanism.18th/19th century; the Enlightment; Byzantine/Post-Byzantine art; European art; aesthetic value; Byzantium; West; Greece (EN)


Ευρωπαϊκή τέχνη (EL)
Διαφωτισμός (EL)
Δύση (EL)
18ος/19ος αιώνας (EL)
Βυζαντινή/Μεταβυζαντινή τέχνη (EL)
αισθητική αξία (EL)
Ελλάδα (EL)
Βυζάντιο (EL)
Greece (EN)
aesthetic value (EN)
the Enlightment (EN)
European art (EN)
West (EN)
Byzantium (EN)
18th/19th century (EN)
Byzantine/Post-Byzantine art (EN)

Δελτίον Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας

Ελληνική γλώσσα

Χριστιανική Αρχαιολογική Εταιρεία (ΧΑΕ) - Christian Archaeological Society (ChAE) (EL)


1105-5758
2241-2190
Δελτίον της Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας; Δελτίον XAE 33 (2012), Περίοδος Δ'. Στη μνήμη του Δημήτρη Κωνστάντιου (1950-2010); 433-434 (EL)
Deltion of the Christian Archaeological Society; Deltion ChAE 33 (2012), Series 4. In memory of Dimitris Konstantios (1950-2010); 433-434 (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.