Ο αντιλαμβανόμενος ρόλος των εκπαιδευτικών στην προαγωγή της ψυχικής υγείας των μαθητών/τριών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης: Αναζήτηση υποστήριξης και τεχνική συμβουλευτική

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Ο αντιλαμβανόμενος ρόλος των εκπαιδευτικών στην προαγωγή της ψυχικής υγείας των μαθητών/τριών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης: Αναζήτηση υποστήριξης και τεχνική συμβουλευτική (EL)
The perceived role of teachers in promoting the mental health of primary school students: Seeking support and consultation. (EN)

Anthopoulou, Vasiliki
Michalopoulou, Lito Eleni
Christidou, Paschalina

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2024-12-20


Ένας σημαντικός αριθμός μαθητών και μαθητριών, συμπεριλαμβανομένων των μαθητών/τριών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, αντιμετωπίζει σε κάποιο βαθμό προβλήματα ψυχικής υγείας. Η πρόληψη, ο εντοπισμός και η υποστήριξη τέτοιων δυσκολιών μέσα στο σχολικό πλαίσιο θεωρούνται κρίσιμα, καθώς το σχολείο είναι συνήθως το πρώτο και μοναδικό μέρος όπου τα παιδιά λαμβάνουν υποστήριξη. Οι εκπαιδευτικοί μπορεί να διαδραματίσουν έναν σημαντικό ρόλο στην προαγωγή της ψυχικής υγείας των μαθητών και μαθητριών τους, αλλά μπορεί επίσης να αισθάνονται ότι χρειάζονται και οι ίδιοι/ες στήριξη σε αυτόν τον ρόλο. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να εξετάσει πώς οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με δυσκολίες ψυχικής υγείας των μαθητών/τριών τους επηρεάζουν την αναζήτηση στήριξης των εκπαιδευτικών, όταν δηλαδή αναζητούν υπηρεσίες τεχνικής συμβουλευτικής και επιδιώκουν τη συνεργασία με επαγγελματίες ψυχικής υγείας στο σχολείο (π.χ., ψυχολόγους). Εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Δυτική Θεσσαλονίκη (N = 124) συμπλήρωσαν ηλεκτρονικά ένα ερωτηματολόγιο που αποτελούνταν από δημογραφικού τύπου ερωτήσεις, κλίμακες που μετρούσαν την αντιλαμβανόμενη επάρκεια, την αντιλαμβανόμενη ευθύνη και τα αρνητικά συναισθήματα των εκπαιδευτικών ως προς τη ψυχική υγεία των μαθητών/τριών τους, καθώς και τρεις κλίμακες που αφορούν την εφαρμογή της τεχνικής συμβουλευτικής και συγκεκριμένα την αποδοχή, την καταλληλότητα και το πόσο εφαρμόσιμη είναι στο σχολικό πλαίσιο. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το υψηλό αίσθημα ευθύνης των εκπαιδευτικών για ζητήματα ψυχικής υγείας των μαθητών/τριών τους φαίνεται να προβλέπει θετικά την απόφασή τους να αξιοποιήσουν την τεχνική συμβουλευτική. Επιπλέον, το αν την αξιολογούν ως κατάλληλη και αν την αποδέχονται δε φάνηκε να επηρεάζει την επιλογή τους για αξιοποίησή της. Τα αποτελέσματα πλαισιώνονται εντός της ευρύτερης δημοσιευμένης βιβλιογραφίας. Παρουσιάζονται ερευνητικές προεκτάσεις και προτάσεις για εφαρμογή. (EL)
A significant number of students, including primary education students, experience to some degree mental health difficulties. The prevention, identification, and support of such difficulties within the school context is deemed critical as the school is typically the first and only place in which children receive support. Teachers can play an important role in promoting student mental health, but they may also feel that they need additional support in this role. The purpose of the current study was to examine how teachers’ attitudes and perceptions regarding students’ mental health difficulties may impact their support-seeking behaviors, that is seeking consultation services and collaborating with school-based mental health professionals (e.g., psychologists). Primary education teachers in Western Thessaloniki (N = 124) completed an online questionnaire comprised of demographic questions, scales measuring teachers’ perceived competence, perceived responsibility, and negative emotions toward students’ mental health as well as three implementation outcome scales measuring school-based consultation’s acceptability, appropriateness, and feasibility. Regression analyses indicated that a high sense of perceived responsibility positively predicted teachers’ decision to engage in consultation and, therefore, teachers with a higher sense of perceived responsibility were more likely to use this psychological service. Furthermore, the appropriateness and acceptability of this service in the school context did not appear to predict teachers’ intention to seek it. Results are presented within the context of the broader published literature. Implications for future research and practice are presented. (EN)


Ψυχική υγεία (EL)
τεχνική συμβουλευτική (EL)
εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, (EL)
μαθητές/τριες (EL)
student population (EN)
Mental health (EN)
consultation (EN)
primary education teachers (EN)

Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες της Αγωγής και Εκπαίδευσης

Ελληνική γλώσσα

ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ - School of Early Childhood Education Faculty of Education, AUTH (EL)


2459-3737
Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγωγής και εκπαίδευσης; Τόμ. 10 (2024); 152-173 (EL)
Dialogoi! Theory and Praxis in Education; Vol. 10 (2024); 152-173 (EN)

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Copyright (c) 2024 Πασχαλίνα Χριστίδου, Βασιλική Ανθοπο΄ύλου, Λητώ Ελένη Μιχαλοπούλου (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.