Personal and professional development through sustainable partnerships in education Serbian experiences from the I-TAP-PD Erasmus+ project

This item is provided by the institution :
Hellenic Theatre/Drama & Education Network   

Repository :
Education & Theatre Journal  | ΕΚΤ eJournals   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη μέσω βιώσιμων συνεργασιών στην εκπαίδευση Εμπειρίες από το πρόγραμμα Erasmus+ I-TAP-PD στη Σερβία (EL)
Personal and professional development through sustainable partnerships in education Serbian experiences from the I-TAP-PD Erasmus+ project (EN)

Đokić, Dunja
Koruga, Nikola
Krsmanović Tasić, Sanja

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
κείμενο (EL)
Άρθρο που έχει περάσει από ομότιμη αξιολόγηση (EL)
Peer reviewed article (EN)
text (EN)

2023-12-28


Στόχος της παρούσας έρευνας είναι να αξιολογήσει τον τρόπο με τον οποίο αναπτύχθηκε η συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών και καλλιτεχνών στη Σερβία. Κατά τη διεξαγωγή της, αναζητήσαμε απαντήσεις στο εξής ερευνητικό ερώτημα: Ποιος ήταν ο ρόλος του προγράμματος I-TAP-PD στην προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και των καλλιτεχνών στη Σερβία; Η μελέτη βασίζεται στη φαινομενολογική θεωρία του αναστοχασμού κατά τη δράση. Στην έρευνα συμμετείχαν τρία ζευγάρια εκπαιδευτικών-καλλιτεχνών. Οι φιλοξενούμενες δράσεις πραγματοποιήθηκαν μεταξύ Αυγούστου 2021 και Ιουνίου 2022. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν με ερωτηματολόγια πριν από τη φιλοξενούμενη δράση, ημερολόγια αναστοχασμού, παρατήρηση στην τάξη, ομαδικές συνεντεύξεις μετά τη φιλοξενούμενη δράση. Όλα τα ποιοτικά δεδομένα αναλύθηκαν χρησιμοποιώντας θεματική ανάλυση. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι, όσον αφορά τη βιώσιμη συνεργασία στις υπό διερεύνηση πρακτικές στη Σερβία, οι καλλιτέχνιδες και οι εκπαιδευτικοί αναγνώρισαν την κατανόηση του «άλλου» ως την πιο σημαντική πτυχή στη διαδικασία μάθησης και διδασκαλίας. Σε αυτό το εγχείρημα, οι επαγγελματίες ανέπτυξαν υψηλά επίπεδα ενσυναίσθησης και η αυτοεκτίμησή τους αυξήθηκε σημαντικά. (EL)
The aim of this research is to evaluate how the partnership between teachers and artists was built in the context of Serbia. In conducting it, we sought answers to the following research question: What was the role of I-TAP-PD in the personal and professional development of teachers and artists in Serbia? It is based on the phenomenological theory of reflection in action. Research participants include three teacher-artist pairs. The residencies were delivered between August 2021 and June 2022. The data was collected with pre-residency questionnaires, reflective journals, classroom observation, post-residency group interviews. All qualitative data was analysed using thematic analysis. The results show that artists and teachers, in terms of sustainable partnership in researched practices in Serbia, identified the understanding of the “other“ as the most important aspect of the process of learning and teaching. In this endeavour, professionals developed high levels of empathy and their self-esteem notably increased. (EN)


φιλοξενούμενος καλλιτέχνης (EL)
Σερβία (EL)
συνεργασία εκπαιδευτικών-καλλιτεχνών (EL)
επαγγελματική ανάπτυξη (EL)
teacher-artist partnership (EN)
artist-in-residence (EN)
Serbia (EN)
professional development (EN)

Greek
English

Πανελλήνιο ΔΙΚΤΥΟ για το ΘΕΑΤΡΟ στην ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (EN)


2945-2058
1109-821X
Εκπαίδευση & Θέατρο; Τόμ. 24 (2023); 90-101 (EL)
Education & Theatre; Vol. 24 (2023); 90-101 (EN)

Copyright (c) 2023 Education @ Theatre (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)