Documentary theatre as a means of cultivating and strengthening citizenship among adult students in the School of 18 Ano addiction rehabilitation unit

This item is provided by the institution :
Hellenic Theatre/Drama & Education Network   

Repository :
Education & Theatre Journal  | ΕΚΤ eJournals   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Το Θέατρο-Ντοκουμέντο ως μέσο καλλιέργειας και ενίσχυσης της "ιδιότητας του πολίτη" σε ενήλικες μαθητές του Σχολείου 18 Άνω (Πρόγραμμα Απεξάρτησης) (EL)
Documentary theatre as a means of cultivating and strengthening citizenship among adult students in the School of 18 Ano addiction rehabilitation unit (EN)

Dafni, Roumpini

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
κείμενο (EL)
Άρθρο που έχει περάσει από ομότιμη αξιολόγηση (EL)
Peer reviewed article (EN)
text (EN)

2024-12-28


Το άρθρο αναφέρεται σε έρευνα δράσης που πραγματοποιήθηκε στο Σχολείο του 18 Άνω για να διερευνήσει την επίδραση του Θεάτρου-Ντοκουμέντο ως μέσου για την καλλιέργεια της «ιδιότητας του πολίτη» των ενήλικων μαθητών του σχολείου. Για τον σκοπό αυτό, σχεδιάστηκε ένα πρόγραμμα δώδεκα παρεμβάσεων που βασίστηκε σε τεχνικές του Θεάτρου Ντοκουμέντο και του Εκπαιδευτικού Δράματος και εφαρμόστηκε σε 11 μαθητές του σχολείου κατά το σχολικό έτος 2022-2023. Ακολουθήθηκε μεικτή ερευνητική προσέγγιση, με στόχο τη σφαιρικότερη προσέγγιση των ερευνητικών ερωτημάτων. Η ανάλυση των ποσοτικών δεδομένων έδωσε ενδείξεις βελτίωσης της «ιδιότητας του πολίτη» της πειραματικής ομάδας, δεν κατέδειξε όμως στατιστικά σημαντικές διαφοροποιήσεις πριν και μετά τις παρεμβάσεις. Αντίθετα, η ανάλυση των ποιοτικών δεδομένων υπέδειξε βελτίωση των «πολιτειακών» δεξιοτήτων (συνεργασία, κριτική ανάλυση), των στάσεων (συμμετοχής και προς τη διαφορετικότητα), αλλά και του ενδιαφέροντος και της προσωπικής συμμετοχής, και μάλιστα η βελτίωση αυτή σχετίζεται με τις τεχνικές του Θεάτρου Ντοκουμέντο. (EL)
This article refers to an action research project investigating the impact of documentary theatre as a means of cultivating citizenship among the adult students of the School of 18 Ano, the Addiction Rehabilitation Unit of the Psychiatric Hospital of Attica. To this end, twelve interventions based on documentary theatre and educational drama techniques were designed and delivered to 11 students during the 2022–2023 school year. A mixed research approach was adopted to ensure a more comprehensive investigation of the research questions. The analysis of the quantitative data showed an improvement in the citizenship of the experimental group but no statistically significant differences before and after the interventions. On the contrary, the analysis of the qualitative data suggested an improvement in civic skills (collaboration and critical analysis), attitudes (participation and diversity) and interest and personal involvement. This improvement is indeed linked to the techniques of documentary theatre. (EN)


εκπαίδευση ενηλίκων (EL)
Θέατρο Ντοκουμέντο (EL)
ενεργή πολιτειότητα (EL)
Δραματική Τέχνη (EL)
απεξάρτηση (EL)
κοινωνική επανένταξη (EL)
documentary theatre (EN)
drama in education (EN)
rehabilitation (EN)
adult education (EN)
active citizenship (EN)
social reintegration (EN)

Greek
English

Πανελλήνιο ΔΙΚΤΥΟ για το ΘΕΑΤΡΟ στην ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (EN)


2945-2058
1109-821X
Εκπαίδευση & Θέατρο; Τόμ. 25 (2024): Εκπαίδευση & Θέατρο; 24-35 (EL)
Education & Theatre; Vol. 25 (2024): Education & Theatre; 24-35 (EN)

Copyright (c) 2025 Education & Theatre (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)