Το άρθρο αυτό εξετάζει τις παιδαγωγικές σχέσεις και τις αλληλεπιδράσεις, όπως αναπτύχθηκαν σε μια τάξη νηπιαγωγείου, όταν η νηπιαγωγός απευθύνει τον λόγο στον/στην αρχηγό της τάξης και στα παιδιά και/ή όταν ο/η αρχηγός απευθύνει τον λόγο σε νηπιαγωγό και παιδιά, κατά τη διάρκεια της τακτοποίησης των γωνιών της τάξης. Η εργασία στηρίζεται στη θεωρία των κωδίκων του B. Bernstein και υιοθέτησε ποιοτική ανάλυση των εμπειρικών της δεδομένων. Αυτά συλλέχθηκαν στη διάρκεια πέντε συνεδριών με παρατήρηση και χρήση κάμερας σε μια τάξη νηπιαγωγείου με 22 παιδιά 4-6 ετών και συμπληρώθηκαν με δεδομένα από ημιδομημένες συνεντεύξεις με τη νηπιαγωγό. Τα συμπεράσματα έδειξαν ότι οι σχέσεις νηπιαγωγού-αρχηγού και νηπιαγωγού-παιδιών είναι ισχυρές, ασύμμετρες και ιεραρχικές, ενώ οι σχέσεις αρχηγού με παιδιά είναι ασθενείς˙ η νηπιαγωγός έχει τον συνολικό έλεγχο της θεμιτής επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης, με καθοδήγηση, όταν οι ικανότητες αρχηγού και παιδιών δεν έχουν αποκτηθεί, και αυξημένη εξουσία στη γνώση σε σχέση με αυτήν του/της αρχηγού και των παιδιών. Όσον αφορά στις παιδαγωγικές πρακτικές –κυρίως της νηπιαγωγού προς τα παιδιά– η έρευνα έδειξε ότι εμπεριέχουν, εκτός από ρυθμιστικούς και διδακτικούς κανόνες (πρωτίστως κριτηρίων και δευτερευόντως βηματισμού/pacing) και μηνύματα σχετικά με τις αρμόζουσες συμπεριφορές των διδασκομένων, και ότι τα σύνορα στις πρακτικές επικοινωνίας και στο τι είναι και τι δεν είναι αποδεκτό είναι ισχυρά (περιχάραξη) στη σχέση νηπιαγωγού με αρχηγό και παιδιά, ενώ στη σχέση αρχηγού με παιδιά, όταν επισημαίνει ρητά η νηπιαγωγός τη μη αποδεκτή συμπεριφορά, τα σύνορα είναι ασθενή.
(EL)
This study examines the pedagogical relations and interactions developed in a pre-school classroom during morning rituals when the teacher addresses the helpers and other children and/or when the helpers address the teacher and the children while the latter tidy up the activity centres. (All children are chosen to act has helpers in the classroom for a time – they may be responsible for tidying, assigning classroom tasks etc.) The study draws on Bernstein’s theory of codes and adopts a qualitative approach to its empirical data. Data was collected during five sessions via observation using a camera in a pre-school classroom with 22 children aged 4-6 years old; data was further completed with input from semi-structured interviews with the preschool teacher. The findings showed that relations between the teacher and the helper and the other children are strong, asymmetrical, and hierarchical. The relations of the helper with the rest of the children are weak. The teacher has total control over legitimate communication and interaction, offering guidance when the helper and the children have yet to acquire the necessary skills. The teacher also has more power with regard to knowledge compared to the helpers and the other children. The study also showed that apart from regulative and instructional rules, mainly of criteria and secondarily of pacing, the teacher’s pedagogical practices included messages about the acceptable behaviours of the students. The study further showed that there are firm boundaries in the communication practices and what is and what is not acceptable between the teacher and the helper and/or the children. Finally, the boundaries in the helper’s relations with the children are weak when the teacher has explicitly noted what is unacceptable behaviour.
(EN)