The impact of a therapy dog program on children’s with ASD social skills, communication, and behavioral difficulties

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



The impact of a therapy dog program on children’s with ASD social skills, communication, and behavioral difficulties (EN)

Karpoutzaki, Chrysoula
Markodimitraki, Maria
Charitaki, Garyfalia
Kypriotaki, Maria

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2023-11-30


Σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα επιβεβαιώνουν το διαμεσολαβητικλο ρόλο των ζώων, και ειδικά των σκύλων, μεταξύ παιδιού και θεραπευτή. Η παρουσία του σκύλου ΄έχει διερευνηθεί μέσα από κλινικές μελέτες. Στην περίπτωση των παιδιών με αναπηρίες διευκολύνει τη θεραπευτική πράξη καθώς αποσπά την προσοχή τους από τα πραγματικά τους προβλήματα και τα βοηθάει να αισθανθούν άνετα. Ωστόσο, εντοπίζεται ένα ερευνητικό κενό στην επίδραση που έχει η παρουσία ενός θεραπευτικού σκύλου στο σχολικό περιβάλλον. Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να διερευνήσει την αποτελεσματικότητα της παρουσίας του σκύλου στο πλαίσιο ενός προγράμματος παρέμβασης για μαθητές με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ). Στην έρευνα συμμετείχαν τρεις μαθητές δημοτικού σχολείου με ΔΑΦ, οι δάσκαλοι και οι γονείς τους. Η συλλογή δεδομένων βασίστηκε στην παρατήρηση από τους δασκάλους και τους γονείς των κοινωνικών αποκρίσεων των μαθητών και των προβλημάτων συμπεριφοράς πριν και μετά την παρέμβαση, στο ημερολόγιο των δασκάλων καθώς και στη μικρο-ανάλυση των έξι θεραπευτιικών συνεδρι΄΄ων στο χώρο του σχολείου. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η παρουσία του σκύλου ενισχύει την ανταπόκριση των μαθητ΄΄ων στα κοινωνικά ερεθίσματα και μειώνει τα συμπτώματα της ΔΑΦ, όχι μόνο κατά τη διάρκεια της παρέμβασης αλλά και μετά το πέρας της. Κατά τη διάρκεια των συνεδριών δεν παρατηρ΄΄ηθηκαν επιθετικές συμπεριφορές ή αυτοτραυματισμοί. Η μελέτη αναδεικνύει τα οφέλη της παρουσίας ενός ζώου στη θεραπευτικη πράξη στο σχολικό περιβάλλον. (EL)
Recent research findings confirm the mediating role of animals, especially dogs, between a therapist and a child during therapy sessions. The presence of dogs has been studied in clinical studies. In cases of children with disabilities dogs facilitate the therapeutic session as they distract children from their real problems and make them feel relaxed. However, there is a research gap on the impact of a therapy dog in a school setting. The present study aims to explore the effectiveness of therapy dogs’ presence in an intervention programme for students with Autism Spectrum Disorder (ASD). Three primary school students with ASD, their teachers and parents, and a therapy dog with its attendant were enrolled in the study. Data collection was based on teachers’ and parents’ observations of students’ social responses and behavioural difficulties before and after the intervention, on teachers’ diaries, and on the micro-analysis of the six videotaped therapeutic sessions. Results show that the dog’s presence increased student response to social stimuli and reduced the symptoms of ASD, not only during the intervention but also in the post-intervention phase. No aggressive or self-injurious behaviours were exhibited during the sessions. The study highlights the healing impact for children with ASD when a dog is incorporated in a school setting. (EN)


επικοινωνία (EL)
Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) (EL)
κοινωνικές δεξιότητες (EL)
σκύλος (EL)
communicatuion (EN)
Autism Spectrum Disorder (ASD) (EN)
school setting (EN)
dog (EN)
behavioral difficulties (EN)
social skills (EN)

Προσχολική και Σχολική Εκπαίδευση

Αγγλική γλώσσα

Laboratory of Pedagogical Research & Applications (EL)


2241-7206
Preschool and Primary Education; Τόμ. 11 Αρ. 2 (2023): Νοέμβριος 2023 ; 284-317 (EL)
Preschool and Primary Education; Vol. 11 No. 2 (2023): Νοέμβριος 2023 ; 284-317 (EN)

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Copyright (c) 2025 Χρυσούλα Καρπουτζάκη , Μαρία Μαρκοδημητράκη, Μαρία Κυπριωτάκη, Γαρυφαλιά Χαριτάκη (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.