Χαρισματικότητα και διαταραχή αυτιστικού φάσματος: Μπορεί ένα παιδί στο φάσμα του αυτισμού να είναι χαρισματικό;

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2019 (EL)

Χαρισματικότητα και διαταραχή αυτιστικού φάσματος: Μπορεί ένα παιδί στο φάσμα του αυτισμού να είναι χαρισματικό; (EL)

ΒΛΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΦΩΤΕΙΝΗ
ΤΟΜΠΡΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΡΙΑ
ΞΥΚΗ, ΕΥΤΥΧΙΑ

Σύμφωνα με την αναθεωρημένη έκδοση του διαγνωστικού εγχειριδίου της Αμερικάνικης Ψυχιατρικής Εταιρείας (DSM-5, ΑPA, 2013) η Διαταραχή του Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), χαρακτηρίζεται από ελλείμματα κοινωνικής επικοινωνίας και περιορισμένες/επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές. Ωστόσο, η κλινική εικόνα των παιδιών με ΔΑΦ  κάποιες φορές συνοδεύεται από υψηλή νοημοσύνη και άλλες ιδιαίτερες ικανότητες, όπως εξαιρετική μνήμη γεγονότων, υπολογισμός ημερολογιακών ημερομηνιών, ταχείς πολλαπλασιασμούς κ.ά.  Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση μέσα από τη βιβλιογραφική έρευνα της πιθανής σύνδεσης ορισμένων χαρακτηριστικών των ευφυϊών ατόμων που έχει παρατηρηθεί ότι είναι ποσοτικά παρόμοια με εκείνα που παρατηρούνται στη ΔΑΦ, υποδεικνύοντας κάποια πιθανή κοινή αιτιολογία. Άλλωστε,  έχει  παρατηρηθεί μια δυσκολία από τους ειδικούς να διακρίνουν τα παιδιά με υψηλού επιπέδου λειτουργικότητας ΔΑΦ από τα χαρισματικά παιδιά. Παρόλο που υπάρχει έλλειψη δεδομένων σχετικά με τις ομοιότητες μεταξύ των ατόμων ΔΑΦ και των χαρισματικών, τα συμπεράσματα των μελετών που διεξήχθησαν στον τομέα της ΔΑΦ και σε άτομα με υψηλή νοημοσύνη παρουσιάζουν ορισμένα σημεία σύγκλισης. Φαίνεται ότι τα παιδιά με ΔΑΦ και μεγάλο ποσοστό παιδιών με υψηλό νοητικό δυναμικό παρουσιάζουν ετερογενείς αποδόσεις νοητικού πηλίκου IQ στις κλίμακες του Wechsler. Ακόμα, έχουν διάφορα κοινά κλινικά συμπτώματα (άτυπες αισθητηριακές συμπεριφορές, προβλήματα αλλαγής προσοχής, δυσκολίες στη συναισθηματική ρύθμιση) και γνωστικά χαρακτηριστικά. Για να κατανοήσουμε και να αναλύσουμε αυτά τα αποτελέσματα, θα πρέπει να γίνουν περισσότερες συγκριτικές μελέτες, ως προς τις ομοιότητες που παρουσιάζονται αλλά και περισσότερες έρευνες ως προς την αιτιολογία της ΔΑΦ. (EL)
According to the revised version of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5, ΑPA, 2013),Autism Spectrum Disorder (ASD) is characterized by difficulties in social interaction and communication and by restricted or repetitive patterns of thought and behavior. However, the clinical picture of children with ASD is sometimes accompanied by high intelligence and other special abilities, such as exceptional memory of events, calculating calendar dates, rapid multiplication and others.The purpose of this work is to investigate through the bibliographic research the possible association of certain characteristics of the intelligent individuals that have been observed to be quantitatively similar, to those observed in the ASD, indicating a possible common cause.However, there has been a difficulty among experts in distinguishing children with ASD and high-level functionality from “gifted” children. Although there is a lack of data on the similarities between ASD individuals and “gifted”, the conclusions of the studies conducted in the field of ASD and high-level people have some convergence points.It seems that children with ASD and a high percentage of children with high intellectual potential have heterogeneous IQ scores on the Wechsler scales. Furthermore, they have several common clinical symptoms (sensory atypicalities, attention problems, difficulties in emotional regulation) and cognitive characteristics. To understand and analyze these results, more comparative studies should be made on the similarities and more investigations into the etiology of ASD. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (EL)
ιδιαίτερες ικανότητες (EL)
Υψηλή Νοημοσύνη (EL)
Χαρισματικότητα (EL)
Gifted (EN)
High Intellectual Potential (EN)
Autism Spectrum Disorder (EN)
special skills (EN)


Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης

Ελληνική γλώσσα

2019-03-06


Research Center of Psychophysiology and Education (EL)

2529-1157
Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης; Τόμ. 1 (2017): 7ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ; 886-903 (EL)
Panhellenic Conference of Educational Sciences; Vol. 1 (2017): 7ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ; 886-903 (EN)

Πνευματική ιδιοκτησία (c) 2019 ΕΥΤΥΧΙΑ ΞΥΚΗ, ΦΩΤΕΙΝΗ ΒΛΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΡΙΑ ΤΟΜΠΡΟΥ (EL)



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.