Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Πανεπιστήμιο Κρήτης   

Αποθετήριο :
E-Locus Ιδρυματικό Καταθετήριο   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Εκπαίδευση χρηστών μέσω παιχνιδοποίησης

Τσαγκαράκη, Βασιλική

text
Τύπος Εργασίας--Δημοσιεύσεις

2021-10-27


Οι ελληνικές ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες αναβαθμίζονται συνεχώς αποτελώντας παράλληλα κέντρα πληροφόρησης και συνάντησης της φοιτητικής κοινότητας. Στο πλαίσιο αυτό αναδεικνύεται το σημαντικότατο έργο της Εκπαίδευσης και Πληροφόρησης χρηστών. Βασικό καθήκον της υπηρεσίας να πραγματοποιεί σεμινάρια πληροφοριακής παιδείας, που στοχεύουν στο να διευκολύνουν τη μαθησιακή διαδικασία αναζήτησης πληροφοριακών πηγών, με αλληλεπιδραστικό τρόπο, μέσα από οπτικοακουστικά μέσα και νέες τεχνολογίες. Ο συμβατικός τρόπος διδασκαλίας εμπλουτίζεται χάρη στην πλειάδα εκπαιδευτικών εφαρμογών, που στηρίζονται στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και δίδουν βάρος στο μαθητοκεντρικό χαρακτήρα της. Μια από αυτές τις εφαρμογές είναι και το Actionbound, μια δωρεάν (κατά περίπτωση) εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας. Εγκαθίσταται σε έξυπνες κινητές συσκευές ασύρματης τεχνολογίας και λειτουργεί με την ανάγνωση ενός κώδικα γρήγορης απόκρισης (QR code). Σκοπός της είναι η πραγματοποίηση είτε επιτόπιων είτε εικονικών ξεναγήσεων σε εξωτερικούς ή εσωτερικούς χώρους με την ενεργή συμμετοχή του κοινού σε αποστολές. Χάρη στην παιχνιδοποίηση (gamification) οι εκπαιδευόμενοι αλληλεπιδρούν με ψυχαγωγικό τρόπο, τηρώντας κανόνες και υιοθετώντας ρόλους, άλλοτε σε ατομικό και άλλοτε σε ομαδικό επίπεδο. Στο πλαίσιο της διπλωματικής μου εργασίας, 31 άτομα εφάρμοσαν στο δικό τους χώρο και χρόνο την παραπάνω εφαρμογή τον Οκτώβριο 2020. Οι πρωτοετείς φοιτητές/τριες του Π.Κ. στο Ηράκλειο ακολουθώντας οδηγίες κι έχοντας κατεβάσει το Actionbound στην κινητή τους συσκευή, σαρώνουν ένα QR code (Quick Response Code). Στη συνέχεια αλληλεπιδρούν με φωτογραφίες από τη Βιβλιοθήκη και συμμετέχουν σε αποστολές. Καλούνται να εντοπίσουν ένα βιβλίο μέσα από συγκεκριμένες δραστηριότητες, αναζητώντας στοιχεία μέσα από την ιστοσελίδα της Βιβλιοθήκης. Αποκρυπτογραφούν κάποιο γρίφο για να εντοπίσουν ένα περιοδικό, προσανατολίζονται στο χώρο χάρη στον ψηφιακό φωτογραφικό χάρτη κι εκφράζουν τα συναισθήματά τους σχετικά με την περιήγηση ανεβάζοντας βίντεο. Κάθε φορά που απαντούν σωστά, δέχονται μια θετική επισήμανση, όταν απαντούν λανθασμένα έχουν μια 2η ευκαιρία για να μάθουν τη σωστή απάντηση με σχετική δικαιολόγηση (άμεση ανατροφοδότηση). Ως αποτέλεσμα, η διαδικασία μάθησης πραγματοποιείται με παιγνιώδη τρόπο οπουδήποτε, οποτεδήποτε. (EL)
The greek academic Libraries get constantly improved and become both information centres and meeting points for the student community. In this context the mission of Reference Department is gradually emerging. Its crucial duty is to give information literacy courses that aim to facilitate the learning process of seeking information resources in an interactive way via multimedia and new technologies. The traditional teaching is enriched thanks to the variety of educational applications based on online distance learning and attach importance to student centered learning. Action bound is a free (where applicable) app of Augmented Reality. It is installed (by the players) on smart wireless devices and is activated by scanning a QR code in order to take a live or virtual guided tour in an indoor or outdoor environment via active participation in tasks. Thanks to gamification the participants interact in a recreational way obeying rules and playing roles both in an individual or team level. As far as my master thesis is concerned, thirty one persons participated virtually (in Oct. 2020) in an Actionbound guided walk in the Library. After the app downloading on the mobile device, the 1st year students of the University of Crete at Heraklion scan the QR code. They are asked to locate a book through various tasks. They interact with Library photographs, search clues via the Library website. They solve a challenging riddle so as to spot a journal. They are wandering via a digital photo map and express their feelings about the Library tour by uploading a video. Every time the players have the right answer they are complimented, whereas when their answer is wrong , they have got a 2nd chance to find the correct answer (with extra feedback). As a result, the learning process takes place everywhere and whenever in a playful way. (EN)

Επαυξημένη πραγματικότητα
Augmented Reality
Πληροφοριακή παιδεία
ΤΠΕ
Information Literacy
Mobile learning
ICT
Κινητή μάθηση
Actionbound

27ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Πανεπιστήμιο Πατρών, 25-27 Οκτωβρίου 2021, Πάτρα.

Ελληνική γλώσσα


by




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.