ΑΝΗΣΥΧΙΕΣ ΚΑΙ ΠΕΠΟΙΘΗΣΕΙΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΝΑΝΤΙ ΜΙΑΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ: ΕΠΙΧΕΙΡΩΝΤΑΣ ΤΗ ΣΥΖΕΥΞΗ ΤΩΝ ΔΥΟ ΕΝΝΟΙΩΝ

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2018 (EL)

ΑΝΗΣΥΧΙΕΣ ΚΑΙ ΠΕΠΟΙΘΗΣΕΙΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΝΑΝΤΙ ΜΙΑΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ: ΕΠΙΧΕΙΡΩΝΤΑΣ ΤΗ ΣΥΖΕΥΞΗ ΤΩΝ ΔΥΟ ΕΝΝΟΙΩΝ (EL)
TEACHERS' CONCERNS AND EFFICACY BELIEFS TOWARDS EDUCATIONAL REFORMS: CONNECTING THE TWO CONCEPTS (EN)

Κυριακίδης (Leonidas Kyriakidis), Λεωνίδας
Χαραλάμπους (Charalampos Charalampous), Xαράλαμπος
Φιλίππου (Giorgos Philippou), Γιώργος

Πρωταρχικό ρόλο για την επιτυχία οποιασδήποτε καινοτομίας διαδραματί-ζονν οι ανησυχίες των εκπαιδευτικών. Η έρευνα έχει δείξει ότι οι ανησυχίεςτων εκπαιδευτικών αναπτύσσονται σε τρεις διαδοχικές φάσεις: ως προς τονεαυτό, το συγκεκριμένο έργο και την αναμενόμενη επίδραση τον, αντίστοιχα.Μια άλλη παράμετρος που βρέθηκε ότι επηρεάζει τη στάση των εκπαιδευτικώνέναντι μιας καινοτομίας είναι οι πεποιθήσεις επάρκειας τους. Στηνπαρούσα έρευνα αξιολογείται ένα μοντέλο σύζευξης των ανησυχιών και πεποιθήσεωνεπάρκειας των εκπαιδευτικών ως προς μια καινοτομία που εισήχθηστα βιβλία των Μαθηματικών τον δημοτικού σχολείου. Η ανάλυση δεδομένωναπό 157 εκπαιδευτικούς έδειξε ότι οι τελευταίοι παρουσίαζαν έντονεςανησνχίες (ος προς την ικανότητα τονς να ανταποκριθούν στην καινοτομίακαι ένιωθαν πιο επαρκείς να διδάξονν χωρίς να τη χρησιμοποιούν. Από τηνανάλνση προέκυψε, επίσης, ένα πιο σύνθετο πλέγμα αλληλεπιδράσεων μεταξύτων ανησυχιών και των πεποιθήσεων επάρκειας των εκπαιδευτικών σεσχέση με αντίστοιχα αποτελέσματα προηγούμενων ερευνών. Τα ευρήματααυτά έχουν επιπτώσεις τόσο σε ερευνητικό επίπεδο όσο και αναφορικά μετην πολιτική εφαρμογής καινοτομιών. (EL)
Previous studies have documented the role that teachers' concerns and efficacy beliefs play in their implementation of educational reforms (Ghaith & Shaaban, 1999; Mc Kinney, Sexton, & Meyer son, 1999; van den Berg & Ros, 1999; van den Berg, Sleegers, Geijsel, & Vandenberghe, 2000). It was found that teachers' concerns develop in three stages: teachers are initially concerned about their personal competence to respond to the expectations of the innovation, then they are concerned about managing the reform, and finally, they focus on the potential of the reform to affect student learning. Research has also shown a positive correlation between teachers' efficacy beliefs and their disposition toward the reform. Despite the accumulating body of studies in the two aforementioned realms, the examination of teachers ' concerns and efficacy beliefs regarding a reform has largely moved onto parallel rather than intersecting paths.In this paper, we attempted to integrate research pursued in the two realms. To this effect, we examined teachers' concerns and efficacy beliefs toward a reform on problem solving introduced in elementary school mathematics, we also proposed and tested a model that integrates teachers' concerns and efficacy beliefs with respect to the reform under consideration. The model assumes that the concerns of each successive stage are affected by the concerns of preceding stages; that efficacy beliefs affect the level of concerns related to the latter two stages and are affected by the strength of the concerns of the first stage; and that efficacy beliefs with respect to instructional approaches used prior to the introduction of the reform affect the strength of the concerns of all three stages.The analysis of data collected from a sample of 157 Cypriot elementary school teachers showed that even five years after the introduction of this reform to the teaching of mathematics in the upper three elementary grades, teachers were concerned about their personal competence to respond to the expectations of the reform (first stage of concern); they were also found to feel more competent to teach problem solving employing instructional approaches used prior to the introduction of the reform. The analysis of the data using a structural equation model supported all three assumptions of the theoretical model integrating teachers' concerns and efficacy beliefs tested in this study.The findings of the study point to the need for more comprehensive and systematic professional development efforts that introduce teachers to the philosophy and the main goals of the proposed reform. They also suggest that teachers' efficacy beliefs regarding instructional approaches used prior to the introduction of the innovation should not be underestimated, since they can affect teachers' concerns about, and accordingly their overall attitude toward, the reform. Additional studies are needed to cross-validate the model that was developed in the present study. Future studies that use Item Response Theory (IRT) models could also be used to further test the developmental character of teachers' concerns. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Εμπειρική έρευνα (EL)
Empirical research (EN)

ανησυχίες εκπαιδευτικών (ΑΕ) (EL)
πεποιθήσεις επάρκειας (TIE) (EL)
εκπαιδευτική καινοτομία (EL)
επίλυση μαθηματικού προβλήματος (ΕΜΠ) (EL)
educational reform (EN)
teacher concerns (EN)
teacher efficacy belief (EN)
problem solving (EN)


Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών

Ελληνική γλώσσα

2018-10-08


Ένωση Ερευνητών της Διδακτικής των Μαθηματικών (EL)

1791-292X
2585-2272
Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών; Αρ. 1 (2007): ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ; 8 - 39 (EL)
Research in Mathematics Education; No. 1 (2007): ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ; 8 - 39 (EN)

Copyright (c) 2018 Chalalambos Charalambous (EN)



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.