Οι διαιτητικές επιλογές των ανθρώπων κατά τη διάρκεια των διακοπών τους επηρεάζονται από παράγοντες που σχετίζονται με το ίδιο το άτομο, το φαγητό στον προορισμό και το περιβάλλον του προορισμού. Αναμφίβολα, αυτοί οι παράγοντες μπορεί να είναι πιο περίπλοκοι από την κατανάλωση φαγητού στο σπίτι, δεδομένου ότι υπάρχει ουσιαστική αλλαγή, τόσο στο «φαγητό», όσο και στα στοιχεία του περιβάλλοντος. Προπαντός, η πρότερη στάση των τουριστών απέναντι στο φαγητό και στην κατανάλωση θα μπορούσε να τροποποιηθεί και μια διαφορετική σειρά κινήτρων μπορεί να επηρεάσει τις προτιμήσεις τους και την επιλογή τροφίμων στο νέο και άγνωστο περιβάλλον. Ο τομέας του τουρισμού είναι αναμφισβήτητα ένας από τους πυλώνες της ελληνικής οικονομίας, καθώς αντιπροσωπεύει περίπου το 25% του Εθνικού Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος. Παρά το γεγονός αυτό, έχει γίνει ελάχιστη έρευνα για τη διερεύνηση των κινήτρων που κατευθύνουν τις διαιτητικές επιλογές των τουριστών που επισκέπτονται την Ελλάδα. Η παρούσα μελέτη διεξήχθη χρησιμοποιώντας μια ποιοτική προσέγγιση, στοχεύοντας στην διερεύνηση και περιγραφή των επιλογών τροφίμων, των εμπειριών, των διατροφικών στάσεων και στους παρακινητικούς παράγοντες των τουριστών κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στην Ελλάδα. Χρησιμοποιήθηκαν ημιδομημένες συνεντεύξεις, ώστε να διερευνηθεί τι επιλέγουν οι επισκέπτες στο φαγητό τους, τη στάση και το κίνητρο τους ως προς την κατανάλωση τοπικού φαγητού. Τα ερωτήματα των συνεντεύξεων είναι τόσο ημιδομημένα, όσο και ανοιχτά, ώστε να ενθαρρύνουν την ελεύθερη έκφραση των σκέψεων και των συναισθημάτων των ερωτηθέντων. Σκοπός της μελέτης ήταν να αποκτηθούν πληροφορίες για τα κίνητρα και τις εμπειρίες των ερωτηθέντων με δικά τους λόγια, ενθαρρύνοντας την ελεύθερη έκφραση, κατανοώντας την πολυπλοκότητα του φαινομένου και την ετερογένεια των κινήτρων από άτομο σε άτομο. Η συλλογή δεδομένων πραγματοποιήθηκε σε «τρεις» διαφορετικούς προορισμούς, στην Αθήνα (Ν=3), τη Θεσσαλονίκη (Ν=1) και το Μαρμάρι-Εύβοια (Ν=6). Οι συμμετέχοντες ήταν «έξι» γυναίκες και «τέσσερις» άντρες, από τους οποίους οι μισοί ήταν παντρεμένοι και οι υπόλοιποι αδέσμευτοι. Το ηλικιακό τους εύρος κυμαινόταν από τα «είκοσι ένα» μέχρι και τα «εβδομήντα εννιά» έτη, με χώρα προέλευσης «εφτά» διαφορετικών εθνικοτήτων. Στην πλειοψηφία τους οι συμμετέχοντες παρουσιάζουν σχετικά υψηλό εκπαιδευτικό επίπεδο. Απαραίτητη προϋπόθεση συμμετοχής στην έρευνα ήταν η παραμονή των τουριστών στην Ελλάδα άνω των «τριών» ημερών. Οι «έξι» συμμετέχοντες δήλωσαν ότι επέλεξαν την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό για τις αθλητικές τους δραστηριότητες (kitesurf) και οι υπόλοιποι «τέσσερις» για διακοπές. Οι απαντήσεις των συμμετεχόντων σχετικά με το φαγητό που απόλαυσαν περισσότερο περιλαμβάνουν χαρακτηριστικά εδέσματα της ελληνικής κουζίνας, όπως ψάρια μικρά και μεγάλα, θαλασσινά, κρέατα, φέτα, τζατζίκι, ομελέτα, αυγά, μουσακά, τηγανιτά κολοκυθάκια, ελληνική σαλάτα με ντομάτα, ελαιόλαδο και ελιές, φρέσκα φρούτα εποχής, γιαούρτι και πολλά άλλα. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι προτιμήσεις των τουριστών σε τρόφιμα, τα οποία συνήθως δεν είναι τόσο δημοφιλή ή είναι πολύ ακριβότερα στις χώρες καταγωγής τους. Έμφαση δόθηκε ιδιαίτερα στη γευστικότητα των τροφίμων, λόγω εντοπιότητας και εποχικότητας των προϊόντων που χρησιμοποιούνται. Οι συμμετέχοντες επισκέφτηκαν διάφορους τύπους χώρων εστίασης και πιο συχνά εστιατόρια και ταβέρνες. Τα κίνητρα που προέκυψαν από την ποιοτική ανάλυση των 10 απαντήσεων αναλύθηκαν με βάση το μοντέλο που έχει προταθεί από τους Mak et al. (2017, 2018), το οποίο προβλέπει πέντε επιμέρους διαστάσεις κινήτρων: την συμβολική, την υποχρεωτική, την αντίθεση, την επέκταση και την ευχαρίστηση. Πιο συγκεκριμένα, η παρούσα μελέτη ανέδειξε κίνητρα, τα οποία αφορούν στην αυθεντική εμπειρία των τουριστών, στις γευστικές δοκιμές τοπικών προϊόντων, στην επιθυμία δοκιμής νέων φαγητών και ποικιλία προϊόντων (καινοτομία-νεοφιλία), στην επιλογή υγιεινών επιλογών (ανησυχία για την υγεία), στο κόστος/τιμή ως σημαντικού παράγοντα επιλογής και τέλος στην ικανοποίηση των αισθήσεων ως προς την επιλογή φαγητού (γεύση, ποιότητα υλικών, παρουσίαση, φρεσκάδα και γενικότερα ελκυστικότητα του προϊόντος). Τα κίνητρα των τουριστών είναι ετερογενή, διαφέρουν από άτομο σε άτομο και σε αρκετές περιπτώσεις έχουν ισχυρή επίδραση στις διατροφικές επιλογές των ερωτηθέντων. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι παρακινητικοί παράγοντες ενός τουρίστα που επισκέπτεται την Ελλάδα, αναφορικά με τις διατροφικές του επιλογές, είναι πολυδιάστατοι, επισημαίνοντας την πολυπλοκότητα του φαινομένου. Γενικά, οι περισσότεροι τουρίστες φάνηκαν να είναι ικανοποιημένοι αναφορικά με την εμπειρία τους στο φαγητό, την καινοτομία, την ποικιλία και την γεύση. Παρόλα αυτά, θα ήθελαν να λάβουν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την αυθεντικότητα του ελληνικού φαγητού, την σύνδεση του τοπικού πολιτισμού μέσω των διαφορετικών εδεσμάτων και την καλύτερη προώθηση-ενημέρωση των τοπικών προϊόντων. Λόγω του περιορισμένου αριθμού συμμετεχόντων, δεν μπορούμε να συσχετίσουμε με αξιοπιστία τα χαρακτηριστικά και τις διατροφικές επιλογές, καθώς και τα κίνητρα που βρίσκονται πίσω από αυτές.