Μια πολυπολιτισμική οπτική στη μουσική εκπαίδευση: η διδασκαλία παγκόσμιων μουσικών πολιτισμών στο δημοτικό σχολείο

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο   

Αποθετήριο :
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης ΕΣΤΙΑ   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Μια πολυπολιτισμική οπτική στη μουσική εκπαίδευση: η διδασκαλία παγκόσμιων μουσικών πολιτισμών στο δημοτικό σχολείο

Παπαγεωργίου, Παναγιώτα

postgraduate_thesis
Μεταπτυχιακή Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2013-10-25


Σκοπός της διπλωματικής αυτής εργασίας είναι να μελετήσει και να αναδείξει ένα διαφορετικό από το καθιερωμένο μοντέλο μουσικής εκπαίδευσης, το οποίο υιοθετεί μια πολυπολιτισμική οπτική και αντιμετωπίζει τη μουσική ως μια συνολική πανανθρώπινη δημιουργία, συμπεριλαμβάνοντας και αξιοποιώντας στο μάθημα τους παγκόσμιους μουσικούς πολιτισμούς, τα μουσικά δηλαδή είδη και δημιουργήματα όλων των λαών και των πολιτισμικών ή κοινωνικών ανθρώπινων ομάδων. Για το σκοπό αυτό α) μελετήθηκαν σε βάθος διεθνή βιβλιογραφικά δεδομένα σχετικά με την πολυπολιτισμική μουσική εκπαίδευση και αναδείχθηκαν οι απόψεις των σημαντικότερων μουσικοπαιδαγωγών, μελετητών και ερευνητών του χώρου αυτού, και β) διερευνήθηκαν οι απόψεις και αντιλήψεις των Ελλήνων Σχολικών Συμβούλων Μουσικής σε θέματα που σχετίζονται με την εφαρμογή μιας πολυπολιτισμικής οπτικής στην ελληνική μουσική εκπαίδευση και, πιο συγκεκριμένα, με τη διδασκαλία παγκόσμιων μουσικών πολιτισμών στο δημοτικό σχολείο. Η έρευνα εστίασε κυρίως στο πώς αντιλαμβάνονται οι Σύμβουλοι την έννοια, την αξία και τη σημασία της πολυπολιτισμικής μουσικής εκπαίδευσης, στο κατά πόσο θεωρούν τη διδασκαλία παγκόσμιων μουσικών πολιτισμών αναγκαία στην Ελλάδα σήμερα, και στις διδακτικές προσεγγίσεις και τους τρόπους εφαρμογής που προτείνουν για ένα πρόγραμμα παγκόσμιας μουσικής στο ελληνικό δημοτικό σχολείο. Για την έρευνα αυτή επιλέχθηκε μια ποιοτική προσέγγιση. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν κυρίως μέσα από ημιδομημένες συνεντεύξεις με τους Συμβούλους Μουσικής καθώς και από ειδικά διαμορφωμένα ερωτηματολόγια, και στη συνέχεια κωδικοποιήθηκαν και ταξινομήθηκαν σε κατηγορίες σύμφωνα με τη μέθοδο της ανάλυσης περιεχομένου και με βάση τα ερευνητικά ερωτήματα. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως η συμπερίληψη παγκόσμιων μουσικών πολιτισμών στο μάθημα αποτελεί μια αναγκαιότητα για τη μουσική εκπαίδευση στη χώρα μας σήμερα, κυρίως λόγω της πολυπολιτισμικότητας που χαρακτηρίζει πια τα ελληνικά σχολεία και την ελληνική κοινωνία, όπως και τις υπόλοιπες κοινωνίες και χώρες. Οι Σύμβουλοι θεωρούν πως ένα πρόγραμμα που θα εισάγει τους μαθητές σε πολλές και διαφορετικές μουσικές και κουλτούρες από όλον τον κόσμο μπορεί να διευρύνει τους μουσικούς, γνωστικούς, συναισθηματικούς και δημιουργικούς τους ορίζοντες και την επίγνωσή τους για την πολυπολιτισμικότητα του κόσμου, και παράλληλα να προωθήσει τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, να αμβλύνει τις ανισότητες μέσα στην τάξη και να δημιουργήσει γέφυρες κατανόησης και επικοινωνίας ανάμεσα στις διαφορετικές κουλτούρες, βοηθώντας έτσι τους μαθητές και αυριανούς πολίτες του κόσμου να λειτουργήσουν σωστά στα σύγχρονα πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα. Τα ευρήματα έδειξαν επίσης πως η διδασκαλία των παγκόσμιων μουσικών πολιτισμών θα πρέπει να ξεκινά από νωρίς, να εμπλέκει ενεργά τους μαθητές και να συμπεριλαμβάνει και εξωμουσικές πληροφορίες που θα συνδέουν τη μουσική με το κοινωνικοπολιτισμικό της πλαίσιο. Οι μουσικές επιλογές θα πρέπει αρχικά να λαμβάνουν υπόψη τα δεδομένα της τάξης, αλλά τελικά θα πρέπει να τα ξεπερνούν, εισάγοντας τους μαθητές σε νέα και διαφορετικά ακούσματα και εμπειρίες. Ο εκπαιδευτικός αναδεικνύεται σε σημαντικό καταλύτη της όλης διαδικασίας, καθώς οι προσεγγίσεις και οι επιλογές του θα κρίνουν σε μεγάλο βαθμό την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα ενός προγράμματος παγκόσμιας μουσικής. Τέλος, από τα αποτελέσματα της έρευνας παρήχθη ένας ορισμός της πολυπολιτισμικής μουσικής εκπαίδευσης που προέκυψε από τη σύνθεση των ορισμών των συμμετεχόντων.


Μουσική στην εκπαίδευση - Ελλάδα
Μουσική - Μελέτη και διδασκαλία
Παγκόσμια μουσική - Μελέτη και διδασκαλία
World music - Instruction and study
Music - Instruction and study
Διαπολιτισμική εκπαίδευση - Ελλάδα
Music in education - Greece
Multicultural education - Greece

Τμήμα Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης

Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.