Η επίδραση των κοινωνικοοικονομικών χαρακτηριστικών στην εκπαιδευτική διαδικασία: Οι απόψεις των εκπαιδευτικών για το ζήτημα της μαθητικής διαρροής

This item is provided by the institution :
University of the Aegena   

Repository :
Institutional Repository Hellanicus   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Η επίδραση των κοινωνικοοικονομικών χαρακτηριστικών στην εκπαιδευτική διαδικασία: Οι απόψεις των εκπαιδευτικών για το ζήτημα της μαθητικής διαρροής

Κουρουτσίδου, Μαρία - Θεόδωρος

Βιτσιλάκη, Χρυσή

doctoralThesis

2012
2015-11-17T10:42:55Z


Στόχος της παρούσας διατριβής είναι να εξετάσει, να ιεραρχήσει και να αποδώσει βαρύτητα στους παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν την εκπαιδευτική διαδικασία ειδικά σε ό,τι αφορά το φαινόμενο της μαθητικής διαρροής των μαθητών/ριών του Γυμνασίου, όπως αποτυπώνονται στις απόψεις των καθηγητών/ριών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Στο θεωρητικό μέρος γίνεται ανάλυση της επίδρασης των κοινωνικοοικονομικών παραγόντων στην εκπαιδευτική διαδικασία γενικά και στο φαινόμενο της μαθητικής διαρροής ειδικότερα. Στο μέρος αυτό, αφού προηγηθεί ανάλυση των κρίσιμων για την εργασία εννοιών, γίνεται βιβλιογραφική ανασκόπηση μέσα από την οποία προκύπτει η επίδραση των κοινωνικοοικονομικών παραγόντων στην εκπαιδευτική διαδικασία, η έκταση της μαθητικής διαρροής και η σχέση αυτού του φαινομένου με ορισμένους κοινωνικοοικονομικούς παράγοντεςΗ εμπειρική διερεύνηση αναπτύσσεται σε τρία στάδια: Στο πρώτο παρουσιάζεται η Διερευνητική Παραγοντική Ανάλυση (Exploratory Factor Analysis, EFA), με τη βοήθεια ενός ερευνητικού εργαλείου (ερωτηματολογίου) που διαμορφώθηκε ώστε να καλύπτει όλους τους κοινωνικοοικονομικούς παράγοντες που στις διάσπαρτες βιβλιογραφικές έρευνες φαίνεται να έχουν κάποιο ρόλο στο θέμα της μαθητικής διαρροής Στο δεύτερο στάδιο της εμπειρικής διερεύνησης το μοντέλο ελέγχεται με Επιβεβαιωτική Παραγοντική Ανάλυση (Confirmatory Factor Analysis, CFΑ). Η ανάλυση επιβεβαιώνει την ορθότητα/ εγκυρότητα του μοντέλου, οδηγώντας σε χρήσιμα συμπεράσματα για την ευθύνη της οικογένειας και της κοινωνίας αλλά κυρίως για το ρόλο του ίδιου του σχολείου στο ζήτημα της μαθητικής διαρροής. Στο τρίτο στάδιο, διερευνάται επαγωγικά κατά πόσον στο μοντέλο αυτό τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών επηρεάζουν τις απαντήσεις τους. Εξετάζεται η επίδραση παραγόντων όπως το φύλο, η ειδικότητα, τα χρόνια προϋπηρεσίας, ο τόπος εργασίας και η περιοχή κατοικίας των εκπαιδευτικών στις στάσεις/ απόψεις τους.
The aim of this study is to examine, prioritize and evaluate the factors that influence the learning process, especially in regard to the phenomenon of high school students’ dropout, as reflected in the views of teachers of secondary education.The theoretical part contains an analysis of the influence of socioeconomic factors in the educational process in general and the phenomenon of dropout in particular. After an analysis of the critical concepts of the work, this part is devoted to the literature review which shows the influence of socioeconomic factors in the educational process, the extent of the dropout and the relationship of this phenomenon with particular socio-economic factors.The empirical study is developed in three stages: The first applies an Exploratory Factor Analysis (EFA), with the help of a research tool (questionnaire) that was constructed in order to cover all the socio-economic factors, which were found scattered in the literature research seeming to have some role in the dropout issue. In the second stage of the empirical research, the model is tested with Confirmatory Factor Analysis (CFA). The analysis confirms the correctness / validity of the model, leading to conclusions about the responsibility of the family and society, but mainly on the role of the school itself to the issue of dropout. The third stage contains an inductive investigation of the effect on the teachers; attitudes of a series of socio- demographic characteristics, such as gender, profession, years of experience, the workplace and the residential area of the teachers on their attitudes.


School Factors
School enviroment
Κοινωνικοί παράγοντες
Social Factors
Σχολικό περιβάλλον
Ατομικοί παράγοντες
Personal Factors
Σχολικοί παράγοντες
Μαθητική Διαρροή
Dropout

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Άλλο.




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)