Η παρούσα εργασία πραγματεύεται τη διερεύνηση της αναπαράστασης και του ρόλου της οικογένειας με παιδί με σωματικές-κινητικές αναπηρίες στο σύγχρονο εικονογραφημένο αφήγημα. Η μελέτη συνιστά μία ποιοτική έρευνα. Το δείγμα της έρευνας συνιστούν έντεκα εικονογραφημένα αφηγήματα Ελλήνων συγγραφέων. Τα αφηγήματα που μελετήθηκαν είναι τα εξής: Το ζωντανό ρομπότ της Σάκκα Ναννίνα – Νικολακοπούλου, Ο Φοίβος… και ο άλλος Φοίβος της Γκρέκου, Γλυκερία., Ένας μήνας σαν τους άλλους της Λότη Πέτροβιτς –Ανδρουτσοπούλου, Ένας κήπος στην τάξη μας της Τσιαμπαλή – Κελεπούρη, Χρυσάνθη, Χωρίς φτερά στο γελαστό πλανήτη του Βασίλη Ραίση, Το γιγαντοδαχτυλάκι του Λέανδρου της Βούλας Μάστορη, Τα παιδιά του χειμώνα της Λότη Πέτροβιτς - Ανδρουτσοπούλου, Λ., Η κουκουβάγια με τα χρυσά φτερά της Μερόπης Μάττα, Τα παπουτσάκια που λένε παραμύθια της Αγγελική Βαρελλά, Η Ψυλλοελένη και Τα μαγικά μου αυτιά της Βούλας Μάστορη. Ο στόχος της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση της αναπαράστασης και του ρόλου της οικογένειας με παιδί με σωματικές-κινητικές αναπηρίες στο σύγχρονο εικονογραφημένο αφήγημα. Η μέθοδος ανάλυσης των δεδομένων είναι η ανάλυση περιεχομένου, και ειδικότερα η θεματική ανάλυση. Τα ευρήματα της μελέτης καταδεικνύουν ότι η αδελφική σχέση που αναπτύσσεται στην οικογένεια με παιδί με κινητική αναπηρία, σύμφωνα με τα εικονογραφημένα αφηγήματα, είναι συνδεδεμένη. Ακόμη, το θέμα των περισσότερων εικονογραφημένων ιστοριών με ήρωα με σωματική-κινητική αναπηρία ήταν μια φανταστική ιστορία. Ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον εύρημα της μελέτης είναι ότι η εικονογράφηση του ήρωα με κινητική αναπηρία άλλα και της οικογένειας του, στα εικονογραφημένα αφηγήματα που μελετήθηκαν, ήταν ρεαλιστική. Το γενικό συμπέρασμα της μελέτης συνιστά τον πρωτεύον ρόλο της οικογένειας με άτομο με κινητική αναπηρία στο χώρο της παιδικής λογοτεχνίας που συμφωνεί με την πραγματικότητα της ειδικής αγωγής.
The present project deals with the study of representation and the role of the family with a child with physical disabilities in the modern illustrated narrative. The study recommend a qualitative research. The sample of the research consists of eleven illustrated narratives of greek authors. The narratives that were studied are the following: The alive robot of Sakka Nannina – Nikolakopoulou, Phoebus... and the other Phoebus of Grekou Glykeria, One month like the others of Loti Petrovic-Androutsopoulou, A garden in our classroom of Tsiampali – Kelepouri Chrisanthi, Without wings in the smiley planet of Vasilis Raisis, The giant little finger of Leandros of Voula Mastori, The children of the winter of Loti Petrovic-Androutsopoulou, The owl with the golden wings of Meropi Matta, The little shoes that tell fairytales of Aggeliki Varella, The Psylloeleni and my magical ears of Voula Mastori. The objective of this study is to investigate the representation and the role of the family with a child with physical disabilities in modern illustrated narrative. The analysis method of the data is the content analysis, and in particular the thematic analysis. The findings of the study show that the brotherly relationship that develops in the family with a child with kinetic disabilities, according to the illustrated narratives, is attached. Moreover, the topic of most illustrated stories with a hero with physical disability was a fictional story. A particularly interesting finding of this study is that the illustrations of the hero with kinetic disabilities and his family in the illustrated narratives that were studied, was realistic. The overall conclusion of the study recommends the primary role of the family with a person with kinetic disability in the field of children's literature that agrees with the reality of special needs education.