Όψεις της υιοθεσίας στα αφηγηματικά κείμενα για μεγαλύτερα παιδιά

This item is provided by the institution :
University of the Aegena   

Repository :
Institutional Repository Hellanicus   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Όψεις της υιοθεσίας στα αφηγηματικά κείμενα για μεγαλύτερα παιδιά

Μιλτιάδου, Στάλω - Δημήτρης

Τσιμπιδάκη, Ασημίνα

masterThesis

2012
2015-11-19T10:44:41Z


The contribution of the children’s and juvenile literature is unquestionable, where imagination and human activity become the source of its subjects. Contemporaneously, the children’s and juvenile literature manages and represents phenomena and situations that the heroes of the texts live or accomplish. This dissertation is based on a social matter, the adoption, as it is represented through children’s literature. Particularly, the present dissertation treats the relationships, the characteristic elements of the characters, as well as the psychological situation of the adopted children, the foster and biological parents and some of the other characters involved in the adoption process. The sample of this research was constituted by the analysis of nine literary books of Greek and foreign writers which were published from 1994 until 2009: Ο πόλεμος, η Μαρία και το αδέσποτο (The War, Maria and the stray), Το κορίτσι με τις δυο μητέρες (The girl with the two mothers), Η Μαύρη Λίμνη (The Black Lake), Μια ιστορία για δύο (A story for two), Το παιδί της καρδιάς (The child of the heart), Δεν είσαι η μητέρα μου (You are not my mother), Μάνα δεν είναι μόνο μία (There is not just one mother), Το μωρό της Πρωταπριλιάς (Dustbin Baby), Ένας ξένος στην οικογένειά μας (A stranger in our family). This research proved that the majority of the adoptions were realized due to social reasons. Moreover, the relationship between the foster parents and the adopted child is being tested during the growth of the child, and especially during puberty where some of the children learn about their adoption and some others keep living in ignorance. Throughout this period the reactions and actions of the children are unpredictable. The common element though, in all the literary works that have been analyzed, is the need for search of the biological families, but the return to the foster families as well. Finally, in some literary books the family and social environment have an integral role in children’s psychology, since they do not accept the adoption and try to hurt the adopted children by revealing them the truth about their adoption.
Η συμβολή της παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας είναι αδιαμφισβήτητη. Τα θέματα της τα αντλεί από τη φαντασία και την ανθρώπινη δραστηριότητα. Συνάμα, διαχειρίζεται και απεικονίζει φαινόμενα και καταστάσεις που βιώνουν ή πράττουν οι ήρωες στα κείμενά τους. Η παρούσα εργασία επικεντρώνεται σε ένα ιδιαίτερα σημαντικό κοινωνικό θέμα, την υιοθεσία, έτσι όπως αναπαρίσταται στην παιδική λογοτεχνία. Ειδικότερα, η εργασία πραγματεύεται τις σχέσεις, τα χαρακτηριστικά στοιχεία, αλλά και την ψυχολογική κατάσταση των υιοθετημένων παιδιών, των θετών και βιολογικών γονιών, αλλά και ορισμένων άλλων ηρώων που εμπλέκονται στην υιοθεσία. Το δείγμα της μελέτης αποτέλεσαν εννέα λογοτεχνικά έργα, Ελλήνων και ξένων συγγραφέων, που εκδόθηκαν από το 1994 έως το 2009. Τα λογοτεχνικά έργα είναι: Ο πόλεμος, η Μαρία και το αδέσποτο, Το κορίτσι με τις δυο μητέρες, Η Μαύρη Λίμνη, Μια ιστορία για δύο, Το παιδί της καρδιάς, Δεν είσαι η μητέρα μου, Μάνα δεν είναι μόνο μία, Το μωρό της Πρωταπριλιάς, Ένας ξένος στην οικογένειά μας. Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, η πλειονότητα των υιοθεσιών πραγματοποιείται λόγω κοινωνικών παραγόντων. Επίσης, η σχέση των θετών γονιών με το υιοθετημένο παιδί δοκιμάζεται κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του ατόμου και ιδιαίτερα στην εφηβεία, όπου μερικοί νέοι πληροφορούνται για την υιοθεσία τους, ενώ μερικοί έχουν πλήρη άγνοια. Σ’ αυτήν την περίοδο οι αντιδράσεις και οι ενέργειες των εφήβων είναι απρόβλεπτες. Κοινό στοιχείο, ωστόσο, σ’ όλα τα λογοτεχνικά έργα είναι η ανάγκη για αναζήτηση των βιολογικών οικογενειών, καθώς επίσης, και η επιστροφή στις θετές τους οικογένειες. Τέλος, σε κάποια λογοτεχνικά έργα άτομα από το οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον διαδραματίζουν καταλυτικό ρόλο στην ψυχολογία των ηρώων, αφού δεν αποδέχονται το θέμα της υιοθεσίας και προσπαθούν να πληγώσουν τα υιοθετημένα παιδιά αποκαλύπτοντάς τους την υιοθεσία τους.


Adopted child
Θετοί γονείς
Ψυχολογία
Βιολογικοί γονείς
Psychology
Παιδική λογοτεχνία
Υιοθεσία
Children's literature
Υιοθετημένο παιδί
Adoptive parents
Biological parents
Adoption

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Παιδικό Βιβλίο και Παιδαγωγικό Υλικό.




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)