Το σχολικό κλίμα είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που συμβάλλει στην εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία της σχολικής μονάδας καθώς και στην επίτευξη των στόχων της. Το σχολικό κλίμα είναι μοναδικό για κάθε σχολείο και διαμορφώνεται από το περιβάλλον του σχολείου και από την αλληλεπίδραση όλων όσων εργάζονται στο χώρο του. Η παρούσα έρευνα αποβλέπει στο να εξετάσει τις απόψεις και τις στάσεις τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των διευθυντών των δημόσιων δημοτικών σχολείων του Α΄ Νομαρχιακού Διαμερίσματος Αθηνών αναφορικά με την από κοινού διαμόρφωση θετικού σχολικού κλίματος. Στο πρώτο μέρος της Διπλωματικής Εργασίας (θεωρητικό) εξετάζεται η έννοια του σχολείου, της σχολικής διεύθυνσης και του σχολικού κλίματος. Στη συνέχεια καταγράφονται οι κατηγορίες και τα χαρακτηριστικά του σχολικού κλίματος και αναλύονται οι βασικές παράμετροί του. Ορίζεται το φαινόμενο της επικοινωνίας και τονίζεται η σημασία της αμφίδρομης επικοινωνίας διευθυντή και εκπαιδευτικών στη διαμόρφωση του σχολικού κλίματος. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στη συνεργασία μεταξύ των μελών του διδακτικού προσωπικού και της διεύθυνσης του σχολείου για τη βελτίωση της σχολικής διαδικασίας και την αποτελεσματικότητα της σχολικής μονάδας. Τέλος αναφέρονται οι παράμετροι αποτελεσματικής συνεργασίας μεταξύ διευθυντή και εκπαιδευτικών. Στο δεύτερο μέρος της εργασίας παρουσιάζεται η εμπειρική έρευνα, η οποία διεξήχθη σε διευθυντές και εκπαιδευτικούς δημόσιων δημοτικών σχολείων του Α΄ Νομαρχιακού Διαμερίσματος Αθηνών. Τα δεδομένα της έρευνας προέκυψαν από τη συλλογή στοιχείων με τη μέθοδο του γραπτού ανώνυμου ερωτηματολογίου. Συγκεκριμένα παρουσιάζονται τα εμπειρικά αποτελέσματα της έρευνας ως προς τη συμβολή των διαπροσωπικών σχέσεων διευθυντή και εκπαιδευτικών για τη διαμόρφωση θετικού σχολικού κλίματος καθώς και η ερμηνεία των εμπειρικών αποτελεσμάτων. Τέλος παραθέτονται τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την παρούσα έρευνα ως προς το σχολικό κλίμα, όπως αυτό συνδιαμορφώνεται από την αλληλεπίδραση διευθυντή και εκπαιδευτικών, και διατυπώνονται προτάσεις για τη βελτίωσή του, ώστε να αναβαθμιστεί η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
The school atmosphere is one of the most important factors that determine the congruous and effective function of the school, as well as the fulfillment of the objectives the school has set. Each school has got a unique school atmosphere which originates from the school environment itself and the interaction generated among all those working in it. This research aims at examining the attitudes and the viewpoints of the teachers and the headmasters/headmistresses of the state elementary schools of the A’ Prefectural administrative area of Athens, concerning the generation of positive school atmosphere, as a result of joint action of both the teachers and the head of the school.In the first part of the dissertation (theoretical), the notions of the school, the school management and the school atmosphere are examined. Then, the categories and the characteristics of the school atmosphere are recorded and its basic parameters are analyzed. The concept of communication is defined and the importance of the two-way communication between the head of the school and the teachers for the creation of positive school atmosphere, is pinpointed. Particular reference is also made to the cooperation between the members of the teaching staff and the head of the school, for the improvement of schooling and the effectiveness of the school unit. Also, the parameters for effective cooperation between the head and the teachers of the school are pointed out.The experiential research, based on headmasters and teachers of the state elementary schools of the A Prefectural administrative area of Athens, is presented in the second part of this dissertation. The research findings have been concluded from the collection of data gotten from Questionnaires, which have been anonymously answered in writing. In particular, the experiential results of the research, focusing on the contribution of the interpersonal relations between the head and the teachers of the school for the creation of a positive school atmosphere, are presented. Moreover, the interpretation of these experiential results are also highlighted.Finally, the conclusions of the research concerning the school atmosphere - as this is commonly formulated from the interaction between the head and the teachers of the school- are presented. Besides, suggestions for the improvement of the school atmosphere, leading to the step-up of the quality of the education provided, are also put forth.