Η συμβολή των ταινιών μικρού μήκους στην εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφορία στο πλαίσιο του οπτικοακουστικού γραμματισμού σε μαθητές δημοτικού σχολείου: μελέτη περίπτωσης

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Πανεπιστήμιο Αιγαίου   

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η συμβολή των ταινιών μικρού μήκους στην εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφορία στο πλαίσιο του οπτικοακουστικού γραμματισμού σε μαθητές δημοτικού σχολείου: μελέτη περίπτωσης
The contribution of short films to environmental education and sustainability in the context of audiovisual literacy for junior school students: a case study

Νάτσης, Θωμάς

Φώκιαλη, Περσεφόνη
Καΐλα, Μαρία
Παπαβασιλείου, Βασίλειος

masterThesis

2017-07-04
2018-02-28T13:21:00Z

Στις μέρες μας, η ανάπτυξη της τεχνολογίας γίνεται με γρήγορους ρυθμούς και τα προϊόντα αυτής έχουν κατακλίσει τον ελεύθερο χρόνο παιδιών, νέων αλλά και ενηλίκων. Το σχολείο θα πρέπει να ακολουθεί αυτούς τους ρυθμούς και να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής. Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση της συμβολής των ταινιών μικρού μήκους με περιβαλλοντικό περιεχόμενο, στην εκπαίδευση των μαθητών/τριών Στ΄ Δημοτικού για το περιβάλλον και την αειφορία. Πιο συγκεκριμένα εάν μέσω του οπτικοακουστικού γραμματισμού που θα πραγματοποιηθεί με τη χρήση των ταινιών μικρού μήκους, θα αναπτυχθεί σε μεγαλύτερο βαθμό η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των μαθητών σε σχέση με την απλή προβολή των ταινιών. Ειδικότεροι στόχοι είναι η διερεύνηση της συμβολής των ταινιών μικρού μήκους στην ανάπτυξη των γνώσεων και στάσεων των μαθητών απέναντι στο περιβάλλον. Η βιβλιογραφική ανασκόπηση της παρούσας έρευνας εστίασε: α) στα μέσα και κυρίως στην κινηματογραφική ταινία ως μέσο διδασκαλίας, β) στην έννοια του γραμματισμού με ιδιαίτερη αναφορά στον οπτικοακουστικό γραμματισμό και την πολυτροπικότητα, γ) στην κινηματογραφική παιδεία και στις ταινίες μικρού μήκους και δ) στην περιβαλλοντική εκπαίδευση καθώς και στην εκπαίδευση για την αειφορία. Το μεθοδολογικό πλαίσιο της παρούσας έρευνας αποτελεί προϊόν μελέτης περίπτωσης. Εργαλεία της έρευνας αποτέλεσαν το ερωτηματολόγιο CHEAKS για τις στάσεις, ένα ερωτηματολόγιο 15 ερωτήσεων για την αξιολόγηση των γνώσεων των μαθητών/τριων και πέντε ταινίες μικρού μήκους. Το ερωτηματολόγιο δόθηκε σε μαθητές/τριες της Στ΄ τάξης τριών Δημοτικών Σχολείων χωριών του νησιού της Ρόδου, που αποτέλεσαν και το δείγμα των δύο πειραματικών ομάδων που δημιουργήθηκαν. Οι μαθητές/τριες της Α΄ πειραματικής ομάδας συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο πριν και μετά την διδακτική παρέμβαση και οι μαθητές/τριες της Β΄ πειραματικής ομάδας πριν και μετά την απλή προβολή των ταινιών. Το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγουμε στην έρευνα είναι ότι ο οπτικοακουστικός γραμματισμός που παρέχεται από την αξιοποίηση ταινιών μικρού μήκους, συμβάλλει στην ανάπτυξη γνώσεων, και στάσεων θετικών απέναντι στο περιβάλλον και γενικότερα συμβάλλει στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των παιδιών της ΣΤ΄ Δημοτικού έστω και αν είναι μόνο για την στιγμή που πραγματοποιείται η διδασκαλία και μάλιστα σε μεγαλύτερο βαθμό σε σχέση με την απλή προβολή των ταινιών. Ερώτημα προς περαιτέρω διερεύνηση αποτελεί το κατά πόσο η συμβολή των ταινιών μικρού μήκους στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών έχει χρονική διάρκεια.
Nowadays, technology is developing at a rapid rate and its products have overwhelmed children’s, youngster’s as well as adults free time. Schools must follow this rate and adjust to the demands of modern times. The aim of the present study is the research of contribution of shorts with environmental content during 6th grade students’ education concerning the environment and sustainability. More specifically, whether through the audiovisual literacy that will occur with the use of shorts, students will become more environmentally aware in comparison to a simple projection of films. The specific purpose is the contribution of shorts to the development of knowledge and attitudes of students regarding the environment. The literature review of the present study was focused on a) the media and mostly the films as a means of education b) the meaning of literacy with reference to audiovisual literacy and multimodality c) the cine-literacy and short films and d) the environmental education and sustainability. The methodology of this research is a product of case study. The tools of this study consist of the CHEAKS questionnaire of attitudes, a 15-question questionnaire for the evaluation of the students’ knowledge and 5 shorts. The questionnaire was given to 6th grade students of three different Primary Schools in villages of Rhodes island, which composed the sample of the two experimental groups. The students of the first experimental group completed the questionnaire both before and after the educational intervention whereas those of the second group before and after the simple projection of films. The conclusion of the study is that the audiovisual literacy provided by the utilization of short films to the development of knowledge and positive attitudes regarding the environment and generally to the environmental awareness of the 6th grade students, even if it just occurs during the teaching and at a greater degree compared to a simple projection of films. A question of further research is whether this contribution of shorts to environmental awareness can last.

Education, Elementary--Activity programs (URL: http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh88005674)
Education in motion pictures (URL: http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh2002010249)
Students--Attitudes (URL: http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85129298)

Περιβαλλοντική εκπαίδευση,
Ταινίες μικρού μήκους
Πολυτροπικότητα
Kινηματογράφος
Oπτικοακουστικός γραμματισμός
Cine-literacy
Multimodality
Audiovisual literacy
Environmental education
Shorts
Cinematography
Sustainable development

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
aegean
Πανεπιστήμιο Αιγαίου - Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών - Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού

http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 4.0 Διεθνές




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.