Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών στη χρήση προσαρμοστικής παιχνιδοποίησης στις Φυσικές Επιστήμες

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών στη χρήση προσαρμοστικής παιχνιδοποίησης στις Φυσικές Επιστήμες (EL)

Ζουρμπάκης, Αλκίνοος Ιωάννης
Παπαδάκης, Σταμάτης
Καλογιαννάκης , Μιχαήλ

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Άρθρο από Ομότιμους Αξιολογητές (EL)

2024-09-04


Περίληψη Η παρούσα έρευνα διερευνά την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στη χρήση ενός προσαρμοστικού εργαλείου παιχνιδοποίησης για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. Συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί επιμορφώθηκαν με βάση το μοντέλο Τεχνολογικής Παιδαγωγικής Γνώσης των Επιστημών (TPASK) για την αποτελεσματική χρήση ενός προσαρμοστικού περιβάλλοντος παιχνιδοποίησης στην εκπαίδευση των Φυσικών Επιστημών. Ο κύριος στόχος ήταν να αξιολογηθεί μέσω της χρήσης κατάλληλων ερωτηματολογίων η αντίληψη των εκπαιδευτικών σχετικά με την ετοιμότητα, την αυτοπεποίθηση και τα κίνητρά τους για την ενσωμάτωση αυτού του ψηφιακού εργαλείου στις τάξεις τους πριν και μετά την εκπαίδευσή τους. Έξι εκπαιδευτικοί πήραν μέρος στην έρευνα. Τα αποτελέσματα φανερώνουν ότι οι εκπαιδευτικοί είχαν υψηλά ποσοστά αναφορικά με τις ικανότητές τους σχετικά με το TPASK, με αξιοσημείωτη βελτίωση στην κατανόησή τους για το προσαρμοστικό περιβάλλον παιχνιδοποίησης και την εφαρμογή του στη διδασκαλία. Όμως δεν μπορούν να γενικευτούν λόγω του περιορισμένου δείγματος της έρευνας. Επιπλέον, εμφάνισαν αυξημένη αυτό-αποτελεσματικότητα μετά την εκπαίδευση και μεγαλύτερα κίνητρα για τη χρήση της εφαρμογής. Η παρούσα μελέτη υποδηλώνει μια αυξανόμενη ανάγκη για παρόμοιες σύγχρονες πρωτοβουλίες εκπαίδευσης της εκπαιδευτικής κοινότητας στο άμεσο μέλλον. Abstract This research explores teachers' training in using an adaptive gamification tool for teaching elementary science education concepts. Specifically, teachers in this study received training based on the Technological Pedagogical and Science Knowledge (TPASK) model to effectively employ an adaptive gamification environment in science education. The main objective was to assess teachers' perceptions of their preparedness, confidence, and motivation to integrate this digital tool into their classrooms before and after their training, as determined by questionnaires. Six teachers took part in the survey. The results indicate that teachers generally held an above-average perception of their TPASK-related abilities, with a notable improvement in their understanding of the adaptive gamification environment and its application in teaching. However, they cannot be generalized due to the small sample size. Furthermore, the teachers demonstrated increased self-efficacy following the training and greater motivation to use the application. Consequently, this study suggests a growing demand for similar training initiatives. (EL)
Abstract This research explores teachers' training in using an adaptive gamification tool for teaching elementary science education concepts. Specifically, teachers in this study received training based on the Technological Pedagogical and Science Knowledge (TPASK) model to effectively employ an adaptive gamification environment in science education. The main objective was to assess teachers' perceptions of their preparedness, confidence, and motivation to integrate this digital tool into their classrooms before and after their training, as determined by questionnaires. Six teachers took part in the survey. The results indicate that teachers generally held an above-average perception of their TPASK-related abilities, with a notable improvement in their understanding of the adaptive gamification environment and its application in teaching. However, they cannot be generalized due to the small sample size. Furthermore, the teachers demonstrated increased self-efficacy following the training and greater motivation to use the application. Consequently, this study suggests a growing demand for similar training initiatives. Keywords: Adaptive education, Teacher education, TPASK framework. (EN)


Προσαρμοστική παιχνιδοποίηση, Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών, μοντέλο TPASK. (EL)
Adaptive education, Teacher education, TPASK framework (EL)

Εκπαίδευση, Δια Βίου Μάθηση, Έρευνα και Τεχνολογική Ανάπτυξη, Καινοτομία και Οικονομία

Greek

Hellenic Scientific Institute Economics of Education & Lifelong Learning, of Research & In (EL)


2529-2153
Εκπαίδευση, Δια Βίου Μάθηση, Έρευνα και Τεχνολογική Ανάπτυξη, Καινοτομία και Οικονομία; Τόμ. 3 (2024): Πρακτικά του 3ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου "Ελλάδα – Ευρώπη 2030: Εκπαίδευση, Έρευνα, Καινοτομία, Νέες Τεχνολογίες, Θεσμοί και Βιώσιμη Ανάπτυξη"; 1-23 (EL)
Education, Lifelong Learning, R&D, Innovation and Economy; Vol. 3 (2024): Proceedings of the 3rd International Scientific Conference “Greece – Europe 2030: Education, Research, Innovation, New technologies, Institutions and Sustainable Development”; 1-23 (EN)

Πνευματική ιδιοκτησία (c) 2024 Αλκίνοος Ιωάννης Ζουρμπάκης, Μιχαήλ Καλογιαννάκης , Σταμάτης Παπαδάκης (EL)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)