Στο πεδίο της εκπαίδευσης, αποτελούν βασικό πρόβλημα οι εκτιμήσεις των επιδράσεων του μεγέθους των δομών της σε εκπαιδευτικές, κοινωνικές και οικονομικές μεταβλητές. Στόχος της παρούσης εργασίας είναι η διερεύνηση της επίδρασης του μεγέθους των Γενικών Λυκείων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, στο ετήσιο δημόσιο κόστος ανά μαθητή, κατά τα σχολικά έτη 2007-08 και 2010-11. Δηλαδή πριν την οικονομική κρίση και κατά την διάρκεια αυτής. Η εμπειρική ανάλυση έγινε με μεθοδολογίες περιγραφικής στατιστικής και οικονομετρίας. Η ποσοτική ανάλυση αποκαλύπτει ότι το ανά μαθητή δημόσιο κόστος μειώνεται με την αύξηση του μεγέθους των σχολικών μονάδων. Επίσης το ανά μαθητή δημόσιο κόστος είναι λίγο μικρότερο στα σχολεία των αστικών περιοχών σε σχέση με τα σχολεία που βρίσκονται στις ημιαστικές και αγροτικές περιοχές. Το ανά μαθητή δημόσιο κόστος μειώθηκε, το 2010-11 σε σχέση με το 2007-08. Στην περίπτωση σχεδιασμού νέας αρχιτεκτονικής, προτείνεται το μέγεθος των Λυκείων να τείνει προς αυτό που εκτιμάται ως το βέλτιστο. Σε αυτή την εκδοχή θα υπάρξει σημαντική περιστολή του δημοσίου κόστους για την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Προτείνεται το χρηματικό ποσό που θα προκύψει από την περιστολή να επενδύεται ετησίως σε αποδοτικές δράσεις προώθησης, πρωτίστως της ποιότητας, στα πεδία της λυκειακής εκπαίδευσης και της δια βίου μάθησης. Η εφαρμογή αυτής της πολιτικής θα συμβάλλει στη διαχρονική αύξηση της ποσότητας και βελτίωση της ποιότητας του ανθρώπινου κεφαλαίου, της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, παράγοντα «καταλύτη» για την προώθηση της ανάπτυξης, τη δημιουργία βιώσιμων θέσεων εργασίας και την κοινωνική συνοχή.
(EL)
In the field of education, estimating the impact of structures size on educational, social and economic variables comprises a significant problem. The main aim of the present study is to investigate the impact that the size of General Senior Secondary Schools in Central Macedonia has on the annual governmental cost per student, during school years 2007-8 and 2010-11. That is before the economic crisis in Greece and during it. For the empirical analysis, the methods of descriptive statistics and Econometrics were employed. The quantitative analysis reveals that the governmental cost per student decreases when the size of the school units increases. Moreover, the governmental cost per student is slightly lower at schools situated in urban areas, as compared to those situated in semi-urban or rural areas. The cost per student was decreased in the year 2010-11 relative to 2007-8. In planning a new architectural action plan, it is proposed that the size of Senior Secondary Schools would be the optimal according to estimations. In this case, there will be significant curtailment of the national cost on Senior Secondary Education in Central Macedonia region. It is recommended that the amount of money derived from the curtailment would be invested on efficient promotional actions, foremost of quality, in the fields of Secondary education and life-long learning. The application of this policy will contribute to the intertemporal advance of the quantity and the improvement of the quality of human capital in the Central Macedonia region, a vital “catalyst” for the promotion of development, the creation of sustainable work opportunities and social cohesion
(EN)