Μια ειδική περίπτωση ορθογράφησης: Το ρ στα όρια των μορφημάτων

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Μια ειδική περίπτωση ορθογράφησης: Το ρ στα όρια των μορφημάτων (EL)
A special case of orthography: The "ρ" (r) at morpheme boundaries. Suggestions for solving the problem (EN)

Σέργης, Γιώργος Γρηγόριος

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2022-12-22


Στην παρούσα εργασία πραγματευόμαστε μια ειδική περίπτωση ορθογράφησης που αποτελεί ένα αμφιλεγόμενο σημείο της νεοελληνικής ορθογραφίας, αφού η σχολική Γραμματική δεν έχει συμπεριλάβει στις ρυθμίσεις της όλες εκείνες τις περιπτώσεις των νεότερων σύνθετων λέξεων που πρέπει να γραφούν με διπλό ή μονό ρ στα όρια των μορφημάτων τους, π.χ. ηχορύπανση ή ηχορρύπανση, ταχύρυθμος ή ταχύρρυθμος. Θέλοντας να εξετάσουμε τις πρακτικές που ακολουθούνται σήμερα για αυτή την κατηγορία συνθέτων, ανατρέξαμε σε σύγχρονα νεοελληνικά λεξικά, ώστε να διαπιστώσουμε τις ορθογραφικές τους επιλογές αλλά και τις προτάσεις τους, που απορρέουν μέσα από αυτές. Ταυτόχρονα, πραγματοποιήσαμε μικρή έρευνα στο Διαδίκτυο, ώστε να ελέγξουμε τα κριτήρια ορθογράφησης των χρηστών της ελληνικής για τα σύνθετα που εξετάζουμε. Τέλος, γίνεται προσπάθεια εξαγωγής ασφαλών συμπερασμάτων σχετικά με τη λύση που θα μπορούσε να υιοθετηθεί ώστε να λυθεί το συγκεκριμένο ορθογραφικό πρόβλημα. (EL)
In the present work we deal with a special case of spelling which is controversial point of Modern Greek orthography, since the school grammar has not included in its arrangements all those cases of the newer compound words that must be written with double or single ρ at the limits of their morphemes, e.g. ηχορύπανση ή ηχορρύπανση, ταχύρυθμος ή ταχύρρυθμος. Wanting to examine the practices followed today for this category of compounds, we referred to Modern Greek dictionaries, in order to find out their spelling choices but also the solutions they propose through them. Finally, we try to draw safe conclusions about the solution that could be adopted to solve this spelling problem. (EN)


Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Ελληνική γλώσσα

Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων - Dept. of Early Childhood Education (EL)


1108-4634
2241-200X
Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων; Τόμ. 15 Αρ. 2 (2022): ; 80-101 (EL)
Journal of Research in Education and Training; Vol. 15 No. 2 (2022): ; 80-101 (EN)

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Copyright (c) 2022 Γιώργος Γρηγόριος Σέργης (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.