Παιδικό Ιχνογράφημα: Η έκφραση του άγχους και των συναισθημάτων στα σχέδια των παιδιών

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Παιδικό Ιχνογράφημα: Η έκφραση του άγχους και των συναισθημάτων στα σχέδια των παιδιών (EL)
Children’s sketch: The expression of anxiety and emotions in children’s drawings (EN)

Γαβριηλίδου, Αθηνά Μαρία
Κάμτσιος, Σπυρίδων

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2023-08-20


Σκοπός της μελέτης αποτελεί η διερεύνηση των εκφραστικών στρατηγικών που χρησιμοποιούν παιδιά 11 και 12 ετών, για να αποτυπώσουν σε ιχνογράφημα, το άγχος, τα θετικά και αρνητικά συναισθήματά τους. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 60 παιδιά Ε’ και Στ’ τάξης. Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν τα παρακάτω ερωτηματολόγια: (1) State-Trait Anxiety Inventory for Children (STAI-C) και (2) Positive and Negative Affect Scales (PANAS). Παράλληλα ζητήθηκε από τα παιδιά να σχεδιάσουν μια ανθρώπινη φιγούρα σε μια συγκεκριμένη θυμική κατάσταση: (α) φιγούρα που δεν αισθάνεται κάποιο συναίσθημα, (β) φιγούρα που αισθάνεται άγχος, (γ) φιγούρα που βιώνει θετικά συναισθήματα και (δ) φιγούρα που βιώνει αρνητικά συναισθήματα. Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν ότι οι συμμετέχοντες επέλεξαν συγκεκριμένες εκφραστικές στρατηγικές απεικόνισης των μελετώμενων συναισθημάτων. Περαιτέρω, εντοπίστηκε η ύπαρξη σχέσης ανάμεσα στη βίωση των συναισθημάτων και στον τρόπο που τα παιδιά παρουσιάζουν το κάθε συναίσθημα στο σχέδιο τους. Τα αποτελέσματα της μελέτης συζητούνται στο πλαίσιο της σύγχρονης βιβλιογραφίας που αφορά στη μελέτη του παιδικού ιχνογραφήματος. (EL)
The purpose of the study is to investigate the expressive strategies used by 11- and 12-year-old children to capture anxiety, positive and negative emotions in their drawing. The research sample consisted of 60 (5th) and (6th) grade children. Participants completed the following questionnaires: (1) State-Trait Anxiety Inventory for Children (STAI-C) and (2) Positive and Negative Affect Scales (PANAS). At the same time, the children were asked to draw a human figure in a specific emotional state: (a) a figure that does not feel any emotion, (b) a figure that feels anxiety, (c) a figure that experiences positive emotions and (d) a figure that experiences negative emotions. The results of the research showed that the participants chose specific expressive strategies to depict the studied emotions. Furthermore, the existence of a relationship between the experience of emotions and the way children presents each emotion in their drawing was identified. The results of the study are discussed in the context of the modern literature concerning the study of children's drawings. (EN)


Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Ελληνική γλώσσα

Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων - Dept. of Early Childhood Education (EL)


1108-4634
2241-200X
Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων; Τόμ. 16 Αρ. 1 (2023): ; 114-141 (EL)
Journal of Research in Education and Training; Vol. 16 No. 1 (2023): ; 114-141 (EN)

Copyright (c) 2023 Αθηνά Μαρία Γαβριηλίδου, Σπυρίδων Κάμτσιος (EN)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.