Βιωμένες εμπειρίες και απόψεις Ελλήνων γονέων για θέματα αυτο-προσδιορισμού νέων ενηλίκων με διαταραχή αυτιστικού φάσματος

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Βιωμένες εμπειρίες και απόψεις Ελλήνων γονέων για θέματα αυτο-προσδιορισμού νέων ενηλίκων με διαταραχή αυτιστικού φάσματος (EL)
Lived experiences and views of Greek parents about self-determination of young adults with autism spectrum disorder (EN)

Σταυρούση, Παναγιώτα
Papoudi, Despina
Chatzoglou, Konstantina

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2025-03-31


O αυτο-προσδιορισμός αναφέρεται στην εξασφάλιση της αυτονομίας του ατόμου, το οποίο δρα ως αιτιακός παράγοντας στη ζωή του χωρίς εξωτερικές επιρροές και η ανάπτυξη των δεξιοτήτων αυτο-προσδιορισμού συνδέεται με αυξημένα επίπεδα ποιότητας ζωής κι ανεξαρτησίας στην ενήλικη ζωή. Οι γονείς διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτο-προσδιορισμού και η παρούσα μελέτη διερευνά τις δεξιότητες αυτο-προσδιορισμού των νέων ενηλίκων με διαταραχή αυτιστικού φάσματος μέσα από τις βιωμένες εμπειρίες και απόψεις των γονέων τους. Η μελέτη στηρίχθηκε στην ποιοτική μεθοδολογία και δημιουργήθηκε ένας οδηγός ημι-δομημένης συνέντευξης. Οι συνεντεύξεις πραγματοποιήθηκαν με πέντε γονείς, με μέσο όρο ηλικίας 51,8 έτη. Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι ορισμένες από τις δεξιότητες αυτό-προσδιορισμού των νέων ενηλίκων με διαταραχή αυτιστικού φάσματος, όπως η λήψη αποφάσεων, η αυτο-γνωσία ή η διαμόρφωση επιλογών, είναι αρκετά ανεπτυγμένες. Αντίθετα, δεξιότητες όπως η στοχοθεσία ή η επίλυση προβλημάτων χρήζουν ενίσχυσης και βελτίωσης. Όλοι οι γονείς ανέδειξαν τα οφέλη του αυτο-προσδιορισμού και τα εμπόδια στην ανάπτυξή του και επεσήμαναν ότι ο ρόλος τους στην ενίσχυση του αυτό-προσδιορισμού είναι ενεργός και καθοριστικός. (EL)
Self-determination refers to ensuring the autonomy of the individual, who acts as a causal agent in his life without external influences and the development of self-determination skills is associated with increased levels of quality of life and independence in adulthood. Parents play a key role in the development of self-determination skills and this study explores the self-determination skills of young adults with autism spectrum disorder through the lived experiences and views of their parents. The study relied on qualitative methodology and a semi-structured interview guide was created. Interviews were conducted with five parents, with an average age of 51.8 years. The results of the study showed that some of the self-determination skills of young adults with autism spectrum disorder, such as decision-making, self-awareness or choice-making, are quite developed. Conversely, skills such as goal setting or problem-solving need strengthening and improvement. All parents highlighted the benefits of self-determination and the obstacles to its development and pointed out that their role in strengthening self-determination is active and decisive. (EN)


Young adults with ASD (EN)
Experiences of parents of young adults with ASD (EN)
Autism Spectrum Disorder (ASD) (EN)
Self-determination skills (EN)
Parents of young adults with ASD (EN)

Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Ελληνική γλώσσα

Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων - Dept. of Early Childhood Education (EL)


1108-4634
2241-200X
Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων; Τόμ. 18 Αρ. 1 (2025): -; 43-71 (EL)
Journal of Research in Education and Training; Vol. 18 No. 1 (2025): -; 43-71 (EN)

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Copyright (c) 2025 Δέσποινα Παπούδη, Παναγιώτα Σταυρούση, Κωνσταντίνα Χατζόγλου (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.