Βιωμένες εμπειρίες και απόψεις Ελλήνων γονέων για θέματα αυτο-προσδιορισμού νέων ενηλίκων με διαταραχή αυτιστικού φάσματος

Βιωμένες εμπειρίες και απόψεις Ελλήνων γονέων για θέματα αυτο-προσδιορισμού νέων ενηλίκων με διαταραχή αυτιστικού φάσματος (EL)
Lived experiences and views of Greek parents about self-determination of young adults with autism spectrum disorder (EN)

Σταυρούση, Παναγιώτα
Papoudi, Despina
Chatzoglou, Konstantina

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2025-03-31


O αυτο-προσδιορισμός αναφέρεται στην εξασφάλιση της αυτονομίας του ατόμου, το οποίο δρα ως αιτιακός παράγοντας στη ζωή του χωρίς εξωτερικές επιρροές και η ανάπτυξη των δεξιοτήτων αυτο-προσδιορισμού συνδέεται με αυξημένα επίπεδα ποιότητας ζωής κι ανεξαρτησίας στην ενήλικη ζωή. Οι γονείς διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτο-προσδιορισμού και η παρούσα μελέτη διερευνά τις δεξιότητες αυτο-προσδιορισμού των νέων ενηλίκων με διαταραχή αυτιστικού φάσματος μέσα από τις βιωμένες εμπειρίες και απόψεις των γονέων τους. Η μελέτη στηρίχθηκε στην ποιοτική μεθοδολογία και δημιουργήθηκε ένας οδηγός ημι-δομημένης συνέντευξης. Οι συνεντεύξεις πραγματοποιήθηκαν με πέντε γονείς, με μέσο όρο ηλικίας 51,8 έτη. Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι ορισμένες από τις δεξιότητες αυτό-προσδιορισμού των νέων ενηλίκων με διαταραχή αυτιστικού φάσματος, όπως η λήψη αποφάσεων, η αυτο-γνωσία ή η διαμόρφωση επιλογών, είναι αρκετά ανεπτυγμένες. Αντίθετα, δεξιότητες όπως η στοχοθεσία ή η επίλυση προβλημάτων χρήζουν ενίσχυσης και βελτίωσης. Όλοι οι γονείς ανέδειξαν τα οφέλη του αυτο-προσδιορισμού και τα εμπόδια στην ανάπτυξή του και επεσήμαναν ότι ο ρόλος τους στην ενίσχυση του αυτό-προσδιορισμού είναι ενεργός και καθοριστικός. (EL)
Self-determination refers to ensuring the autonomy of the individual, who acts as a causal agent in his life without external influences and the development of self-determination skills is associated with increased levels of quality of life and independence in adulthood. Parents play a key role in the development of self-determination skills and this study explores the self-determination skills of young adults with autism spectrum disorder through the lived experiences and views of their parents. The study relied on qualitative methodology and a semi-structured interview guide was created. Interviews were conducted with five parents, with an average age of 51.8 years. The results of the study showed that some of the self-determination skills of young adults with autism spectrum disorder, such as decision-making, self-awareness or choice-making, are quite developed. Conversely, skills such as goal setting or problem-solving need strengthening and improvement. All parents highlighted the benefits of self-determination and the obstacles to its development and pointed out that their role in strengthening self-determination is active and decisive. (EN)


Young adults with ASD (EN)
Experiences of parents of young adults with ASD (EN)
Autism Spectrum Disorder (ASD) (EN)
Self-determination skills (EN)
Parents of young adults with ASD (EN)

Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Greek

Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων - Dept. of Early Childhood Education (EL)


1108-4634
2241-200X
Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων; Τόμ. 18 Αρ. 1 (2025): -; 43-71 (EL)
Journal of Research in Education and Training; Vol. 18 No. 1 (2025): -; 43-71 (EN)

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Copyright (c) 2025 Δέσποινα Παπούδη, Παναγιώτα Σταυρούση, Κωνσταντίνα Χατζόγλου (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)