Η παρούσα μελέτη διερεύνησε το βαθμό κινητικής απόδοσης, τους σωματικούς δείκτες ανάπτυξης (ύψος, βάρος, μάζας σώματος) παιδιών προσχολικής ηλικίας, καθώς και τη σχέση μεταξύ αυτών των μεταβλητών. Το δείγμα αποτέλεσαν 276 παιδιά, ηλικίας 4 ετών και 5 μηνών έως 5 ετών και 8 μηνών (149 αγόρια και 127 κορίτσια) τα οποία επιλέχθηκαν τυχαία από δημόσια νηπιαγωγεία. Χρησιμοποιήθηκε συστοιχία κινητικών δοκιμασιών και αξιολογήθηκε η κινητική απόδοση μέσα από ένα πλήθος δεκαοχτώ κινητικών δραστηριοτήτων παιγνιδιών. Έγιναν σωματικές μετρήσεις ύψους, βάρους και του δείκτη μάζας σώματος. Κατασκευάσθηκαν πίνακες κατανομής συχνοτήτων με τα αντίστοιχα ποσοστά και των περιγραφικών στοιχείων με τις γραφικές τους παραστάσεις. Έγινε πολυμεταβλητή ανάλυση διακύμανσης (ΜANOVA) ως προς τους παράγοντες του φύλου και της ηλικίας, στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε ο συντελεστής συσχέτισης Pearson μεταξύ του βαθμού κινητικής απόδοσης και των αναπτυξιακών σωματικών δεικτών. Τέλος, εφαρμόστηκε η στατιστική μέθοδος ANCOVA για τις διαφορές του βαθμού κινητικής απόδοσης στις ομάδες του φύλου και της ηλικίας λαμβάνοντας υπόψη την επίδραση του Δ.Μ.Σ. Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας για το βαθμό κινητικής απόδοσης τα παιδιά κατατάχθηκαν σε κατηγορίες όπως πολύ καλός, καλός , κανονικός και κάτω του κανονικού επιπέδου χωρίς να εμφανιστεί κάποιο παιδί με κινητικές αδυναμίες, ωστόσο δεν παρατηρήθηκαν σημαντικές διαφορές μεταξύ αγοριών και κοριτσιών παρά μόνο στις ηλικιακές ομάδες, με τις μεγαλύτερες να πετυχαίνουν σημαντικά υψηλότερους μέσους όρους κινητικής απόδοσης. Για το δείκτη μάζας σώματος τα παιδιά κατατάχθηκαν σε κατηγορίες όπως λιποβαρή, φυσιολογικά, υπέρβαρα και παχύσαρκα, ακόμη παρατηρήθηκαν σημαντικές διαφορές στους μέσους όρους των δύο φύλων, με τα κορίτσια να παρουσιάζουν υψηλότερο μέσο όρο, όπως επίσης και στις ηλικιακές ομάδες παρατηρήθηκαν διαφορές. Ο συντελεστής συσχέτισης Pearson έδειξε ότι υπάρχει μη στατιστικά σημαντική σχέση μεταξύ του βαθμού κινητικής απόδοσης και του δείκτη μάζας σώματος. Φάνηκε ακόμη, ότι ο δείκτης μάζας σώματος δεν επιδρά στο βαθμό κινητικής απόδοσης των νηπίων. Η/Ο νηπιαγωγός για να εκπληρώνει ουσιαστικά το παιδαγωγικό έργο πρέπει να βοηθάει προς τη σωστή κατεύθυνση τη σωματική και κινητική ανάπτυξη, τόσο μέσα από την εμπλοκή των παιδιών με κατάλληλες μεθόδους κινητικών δραστηριοτήτων, όσο και με την ενημέρωση σε παιδιά και σε γονείς σχετικά με την κατάλληλη διατροφή.
(EL)
This study investigated the degree of motor performance (DMP), the body development indicators (height, weight, body mass index BMI) of preschool children as well as the relationship between these variables. The sample consisted of 276 children, aged 4 years old and 5 months to 5 years old and 8 months (149 boys and 127 girls) who were selected randomly from public kindergartens. An array of kinetic tests was used and the motor performance was assessed through a multitude of eighteen motor activities games. They were made body measurements of height, weight and body mass index. There were also set tables of frequency distribution with the relative percentages and of the descriptive elements with their graphic representations. A multivariable range analysis was made (MANOVA) concerning the elements of gender and age and later on it was used the factor of Pearson correlation between the degree of motor performance (DMP) and the developmental body indexes. Finally, the statistical method of ANCOVA was applied for the differences of DMP in the teams of gender and age taking into consideration the influence of BMI. According the results of the research for the DMP the children were classified in categories such as very good, good, normal and under the regular level with no child showing any kinetic leanness, however no significant differences were observed between boys and girls except in the age groups, with the older achieving significantly higher means of motor performance. Concerning the body mass index the children were classified into categories such as underweight, normal, overweight and obese while they were observed significant differences in gender averages, with the girls presenting a higher average as well as they were observed differences in the aged groups. Pearson correlation showed a nonstatistically significant relationship between the degree of motor performance and the body mass index. It was also shown that the body mass index doesn’t affect the preschool children’s degree of motor performance. The kindergartener should help the body and motor development towards the right direction not only through children’s involvement with the appropriate methods of kinetic activities but with the information to children and parents regarding the proper nutrition too so as the educators fulfill substantially their educational work.
(EN)