O ρόλος της ηλικίας στην κοινωνική νόηση: Σύγκριση νέων, μεσηλίκων και ηλικιωμένων ως προς την κατανόηση του σαρκασμού

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



O ρόλος της ηλικίας στην κοινωνική νόηση: Σύγκριση νέων, μεσηλίκων και ηλικιωμένων ως προς την κατανόηση του σαρκασμού (EL)
The role of age in social cognition: Comparison of young, middleaged, and older adults in sarcasm understanding (EN)

Παπαντωνίου, Γεωργία
Πάντσιου, Κρυσταλλία
Μωραΐτου, Δέσποινα
Χατζηευφραιμίδου, Αντωνία
Ναζλίδου, Έλενα

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2014-01-01


Η παρούσα έρευνα αποσκοπούσε να εξετάσει τη σχέση ηλικίας - κοινωνικής νόησης.Το δείγμα αποτελούνταν από 72 άτομα, ηλικίας 20 ως 82 ετών, κατανεμημένα σετρεις ομάδες ηλικίας: τους «Νέους Ενήλικες» (Μ.Ο. = 25 έτη, Τ.Α. = 3.7 έτη), τους«Μεσήλικες» (Μ.Ο. = 51.2 έτη, Τ.Α. = 7.5 έτη) και τους «Ηλικιωμένους» (Μ.Ο. =72.1 έτη, Τ.Α. = 4.9 έτη). Οι τρεις ομάδες ήταν εξισωμένες ως προς το φύλο και τομορφωτικό επίπεδο. Στους συμμετέχοντες χορηγήθηκε η Δοκιμασία ΚοινωνικούΣυμπερασμού (Απλός) [ΔΚΣ(Α). Social Inference (Minimal) – SI(M): Part 2 of theΤΑSIT, McDonald, Flanagan,Rollins & Kinch, 2003], η οποία εξετάζει εάν οσυμμετέχοντας κατανοεί το σαρκασμό και μπορεί να τον διακρίνει από τηνειλικρίνεια. Στην ομάδα των ηλικιωμένων χορηγήθηκαν επιπλέον η ΔοκιμασίαΣύντομης Γνωστικής Εκτίμησης (ΔΣΓΕ, Mini Mental State Examination, MMSE,Folstein, Folstein, & McHugh, 1975, προσαρμογή στον ελληνικό πληθυσμό:Fountoulakis, Tsolaki, Chatzi & Kazis, 2000) και η Γηριατρική ΚλίμακαΚατάθλιψης-15 (ΓΚΚ-15, Geriatric Depression Scale–15, GDS-15, Yesavage, et al.,1982-1983, προσαρμογή στον ελληνικό πληθυσμό: Fountoulakis, Tsolaki, Iacovides,et al., 1999). Τα αποτελέσματα για τους ηλικιωμένους έδειξαν ότι όσο πιο χαμηλή ηβαθμολογία στη ΔΣΓΕ και όσο πιο υψηλή στη ΓΚΚ-15, τόσο χαμηλότερη η επίδοσηστη ΔΚΣ(Α). Για το σύνολο του δείγματος, τα αποτελέσματα έδειξαν πως η ηλικία2συνδέεται αρνητικά με την ικανότητα κατανόησης του σαρκασμού και η αυτο-αναφερόμενη υπερχοληστεριναιμία αποτελεί επιβαρυντικό παράγοντα στηνπαραπάνω σχέση. (EL)
The present study aimed at investigating the association between age and socialcognition. The sample consisted of 72 persons between 20 and 82 years of age,equally distributed to three age groups, the “Young Adults” (Μ = 25 years, SD = 3.7 years), the “Middle-aged Adults” (Μ = 51.2 years, SD = 7.5 years) and the “Older Adults” (Μ = 72.1 years, SD = 4.9 years). The three groups were matched according to gender and educational level. The participants were examined with the test “Social Inference (Minimal) – SI(M): Part 2 of the ΤΑSIT (McDonald, Flanagan, Rollins, & Kinch, 2003)”, which examines whether the participant understands sarcasm and is able to differentiate sarcasm from sincerity. Moreover, the Mini Mental State Examination - MMSE (MMSE, Folstein, Folstein, & McHugh, 1975, Greek adaptation: Fountoulakis, Tsolaki, Chatzi & Kazis, 2000) and the Geriatric Depression Scale-15 (GDS-15, Yesavage, et al., 1982-1983, Greek adaptation: Fountoulakis, Tsolaki, Iacovides, et al., 1999) were administered to older adults. The results for older adults showed that the lower the performance on the MMSE and the higher the performance on the GDS-15, the lower the performance on the SI(M). Concerning the whole sample, the results showed that age is negatively associated with sarcasm understanding, and self-reported hypercholesterolaemia plays an aggravating role in the aforementioned relation. (EN)


Θεωρία του Νου (EL)
Κατανόηση σαρκασμού (EL)
Γνωστικό γήρας (EL)
Cognitive aging (EN)
Sarcasm understanding (EN)
Theory of Mind (EN)

Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Ελληνική γλώσσα

Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων - Dept. of Early Childhood Education (EL)


1108-4634
2241-200X
Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων; Τόμ. 7 (2014); 1-55 (EL)
Journal of Research in Education and Training; Vol. 7 (2014); 1-55 (EN)

Copyright (c) 2014 Αντωνία Χατζηευφραιμίδου, Δέσποινα Μωραΐτου, Γεωργία Παπαντωνίου, Έλενα Ναζλίδου, Κρυσταλλία Πάντσιου (EN)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.