Mobile history. Mobile literacy and sites of memory

This item is provided by the institution :
Hellenic Academic Libraries Link   

Repository :
Kallipos Repository   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Η κινητή ιστορία. Φορητός γραμματισμός και τόποι της μνήμης (EL)
Mobile history. Mobile literacy and sites of memory (EN)

Μακαρατζής, Γεώργιος (EL)
Ρεπούση, Μαρία (EL)
Μαυρομμάτη, Μαρία (EL)
Repoussi, Maria (EN)
Mavrommati, Maria (EN)
Makaratzis, Georgios (EN)

7 (EL)

2023-12-27T11:51:09Z


Στο κεφάλαιο αυτό θα μιλήσουμε για τη χρήση του κινητού τηλεφώνου στη διδασκαλία της ιστορίας. Αρχικά θα αναφερθούμε στις δυνατότητες που προσφέρουν οι κινητές συσκευές (κινητό τηλέφωνο και τάμπλετ) για διδασκαλία και μάθηση, καθώς και το νέο τοπίο της κινητής μάθησης (mobile learning) που διαμορφώνεται. Στη συνέχεια θα αναφερθούμε συγκεκριμένα στις δυνατότητες αξιοποίησης των φορητών εργαλείων για τη διδασκαλία της ιστορίας, με ειδικότερη αναφορά στους τύπους εφαρμογών με ιστορικό περιεχόμενο. Θα αναφερθούμε ακόμη στους τόπους της μνήμης ως ένα νέο πεδίο ανάπτυξης της ιστορικής σκέψης, και θα τους συσχετίσουμε τόσο με την ανάπτυξη της δημόσιας ιστορίας όσο και με την κινητή μάθηση. Έπειτα, θα δούμε πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας μέσω των κινητών συσκευών και θα αναλύσουμε τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που δημιουργεί αυτή στη διαδικασία ανάπτυξης της ιστορικής σκέψης. (EL)
In this chapter we discuss the uses of mobile phones in history teaching. First, we examine the potentials mobile devices (mobile phones and tablets) provide for teaching and learning, as well as the new area that is currently being developed, that of mobile learning. Second, we talk specifically about the potentials of mobile tools for history teaching, with specific reference to types of mobile applications with historical content. We also discuss places of memory as a new field of development of historical thinking and will relate them to both the advancement of public history and mobile learning. Last, we see how we can create applications of augmented reality through mobile devices and analyze the challenges and opportunities augmented reality creates in the process of historical thinking development. (EN)




Ψηφιακότητα και ιστορική εκπαίδευση. Η αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών στην ιστορική εκπαίδευση Digitality and history education. The digital technologies in history education
Creator: Μακαρατζής, Γεώργιος, Ρεπούση, Μαρία, Μαυρομμάτη, Μαρία, Repoussi, Maria, Mavrommati, Maria, Makaratzis, Georgios
Item type: Educational material
Scientific field: Information science, Teaching and training, History
Υear: 2023
Institution: Hellenic Academic Libraries Link
Collection : Kallipos Repository





*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)