Το προτεινόμενο σύγγραμμα έχει δύο στόχους: α) την εισαγωγή προπτυχιακών φοιτητών στις βασικές παραμέτρους μελέτης της αρχαίας ελληνικής κεραμικής με έμφαση στα σχήματα, τεχνοτροπία και θεματολογία των αττικών αγγειών της αρχαϊκής και κλασικής εποχής, και β) την ανάλυση της θρακικής εικονογραφίας βάσει αντιπροσωπευτικών αττικών αγγείων, διακοσμημένων με θέματα που αντανακλούν τις αλληλοπεπιδράσεις μεταξύ Αθήνας και Θράκης. Ο διττός ρόλος ενός τέτοιου συγγράμματος έρχεται να προσθέσει μια νέα προσέγγιση στην έρευνα της αρχαίας Θράκης, δίνοντας την ευκαιρία στους φοιτητές να εξοικειωθούν τόσο με την αττική κεραμική και αγγειογραφία, όσο και με τη θρακική μυθολογία και τα εκάστοτε ιστορικά και κοινωνικά συμφραζόμενα των δύο περιοχών (Αθήνα-Θράκη). Το σύγγραμμα δεν ακολουθεί μια μονομερή τεχνοϊστορική προσέγγιση του υλικού, αλλά επεισέρχεται σε θέματα εμπορίου και πολιτιστικών επαφών μεταξύ των δύο περιοχών, με στόχο την σκιαγράφηση ενός συνολικού πλαισίου μέσα στο οποίο εξελίχθηκε η θρακική εικονογραφία. Επομένως, το σύγγραμμα είναι κατάλληλο και για πιο εξειδικευμένους αναγνώστες (μεταπτυχιακούς φοιτητές, διδάσκοντες), αλλά και για αγγλόφωνα προγράμματα, χάρη στην αγγλική μετάφραση του κάθε κεφαλαίου. Το βιβλίο απαρτίζεται από επτά κεφάλαια, εκ των οποίων τα δύο πρώτα πραγματεύονται τη σημασία της κεραμικής στη μελέτη του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, και ειδικότερα το ρόλο των αττικών αγγείων (κεφ. 1, 2). Ακολουθεί ένα πιο εξειδικευμένο κεφάλαιο με τις αλληλεπιδράσεις Αθήνας και Θράκης (κεφ. 3) και έπεται η ανάλυση αντιπροσωπευτικών αττικών αγγείων με θρακική εικονογραφία (κεφ. 4). Τέλος, ένας Επίλογος συνοψίζει τα θέματα που εξετάστηκαν παραπάνω (κεφ. 5). Κάθε κεφάλαιο συνοδεύεται από αγγλική μετάφραση και βιβλιογραφική τεκμηρίωση, ενώ πλούσιο εποπτικό υλικό με χάρτες και εικόνες βρίσκεται στο Παράρτημα (κεφ. 6). Ένα τελευταίο κεφάλαιο (κεφ. 7) διαθέτει διαδραστικές ασκήσεις για καλύτερη κατανόηση του υλικού και προετοιμασία των φοιτητών για τις εξετάσεις.
(EL)
The goal of this textbook is twofold: a) to introduce undergraduate students to the basic parameters of the study of ancient Greek pottery with an emphasis on the examination of shapes, technique, and repertory of Attic vases of the Archaic and Classical periods, and b) to analyze the Thracian iconography through selected Attic vases decorated with themes that reflect the interactions between Athens and Thrace. This approach offers a new model for studying ancient Thrace, giving the opportunity to students on one hand to familiarize themselves with Attic pottery vase-painting and on the other to explore the Thracian mythological cycle and the historical and social context of Athens and Thrace. The textbook does not follow a single art-historical methodology but takes into account questions of trade and cultural relations between the two areas, aiming to outline the frame in which Thracian iconography developed. Therefore, the textbook is appropriate for more advanced readers, as well, such as MA students, instructors, and for English-speaking programs, thanks to the extended English summaries accompanying every chapter. The book consists of seven chapters: the first two discuss the importance of pottery in the study of ancient Greece and particularly the role of Attic vases (ch. 1-2); then follows an in-depth analysis of the interrelations between Athens and Thrace through the study of select Attic vases with Thracian iconography (ch. 3) and an overview of Attic vases in Thrace (ch. 4); ch, 5 offers a summary on the significance of Attic pottery to the study of ancient Thrace, while ch. 6 provides a glimpse to the metal vases from ancient Thrace and their relation to Attic vessels. Ch. 7 includes various exercises that help improve the understanding and study of students.
(EN)