Exploring person analogy in young children's reasoning

This item is provided by the institution :
University of Patras   

Repository :
Nemertes   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Ανίχνευση του προσωποποιητικού συμπερασμού σε συλλογισμούς παιδιών προσχολικής ηλικίας (EL)
Exploring person analogy in young children's reasoning (EL)

Δημητρακοπούλου, Αγγελική

Dimitrakopoulou, Aggeliki
Γασπαράτου, Ρένια
Ζόγκζα, Βασιλική
Εργαζάκη, Μαρίντα

Thesis (EL)

2018-05-14T15:21:38Z
2017-11-11


This research is a case study which investigates the role of "person analogy" in young children's reasoning about the biological world. In our research took part 120 young children (age 4-6), attending public kindergarten in several areas of Patras. Tracing their reasoning, we conducted individual semi-structured interviews with these children in quiet areas of their schools. The interview protocol was that of Inagaki & Hatano (1991). It consisted of open-ended questions requiring predictions/justifications about a person and a living target-entity (grasshopper/tulip). There were three types of questions: a) "questions of similar reactions", b) "questions of dissimilar reactions/ implausible person analogy" and c) "questions of dissimilar reactions/ plausible person analogy". According to our results, young children use frequently "person analogy" both in "questions of dissimilar reactions/plausible person analogy" and in "questions of dissimilar reactions.implausible person analogy". Instead, they rarely use "person analogy" in questions of similar reactions". (EL)
Η παρούσα έρευνα είναι μία μελέτη περίπτωσης κι έχει ως στόχο να διερευνήσει αν παιδιά προσχολικής ηλικίας χρησιμοποιούν πράγματι τον «προσωποποιητικό συμπερασμό» για να αποδώσουν σε διάφορες οντότητες (ακρίδα ή τουλίπα), για τις οποίες δεν ξέρουν όσα ξέρουν για τον άνθρωπο, βιολογικές λειτουργίες και συμπεριφορές που ξέρουν ότι ο άνθρωπος τις κάνει ή τις έχει. Χρησιμοποιώντας το πρωτόκολλο συνέντευξης των Inagaki & Hatano (1991), πραγματοποιήσαμε ατομικές ημι-δομημένες συνεντεύξεις με 120 παιδιά προσχολικής ηλικίας (4-6 ετών) από τέσσερα νηπιαγωγεία της πόλης των Πατρών. Τα παιδιά αυτά κλήθηκαν να προβλέψουν την αντίδραση αφενός του ανθρώπου κι αφετέρου δύο άλλων ζωντανών οντοτήτων (ακρίδα ή τουλίπα) σε «ερωτήσεις ίδιας αντίδρασης», «ερωτήσεις διαφορετικής αντίδρασης-μη αληθοφανής προσωποποιητικός συμπερασμός» και «ερωτήσεις διαφορετικής αντίδρασης-αληθοφανής προσωποποιητικός συμπερασμός». Από την ανάλυση των δεδομένων προέκυψε ότι τα παιδιά αυτά χρησιμοποιούν συχνά τον «προσωποποιητικό συμπερασμό» κυρίως στις «ερωτήσεις διαφορετικής αντίδρασης-αληθοφανής προσωποποιητικός συμπερασμός» και στις «ερωτήσεις διαφορετικής αντίδρασης-μη αληθοφανής προσωποποιητικός συμπερασμός» και ελάχιστα στις «ερωτήσεις ίδιας αντίδρασης». (EL)


Preschool children (EL)
Προσχολική ηλικία (EL)
Person analogy (EL)
155.413 4 (EL)
Προσωποποιητικός συμπερασμός (EL)


6 (EL)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)