Η παρούσα έρευνα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του ερευνητικού έργου DALIE (Διδακτική και μάθηση της Πληροφορικής στο σχολείο) και μελετά τη διαδικασία εκσφαλμάτωσης που ακολουθούν μαθητές προσχολικής ηλικίας κατά την επίλυση προβλήματος στο περιβάλλον οπτικού προγραμματισμού ScratchJr. Η διαδικασία της εκσφαλμάτωσης στο πλαίσιο επίλυσης προβλήματος θεωρείται σημαντική δεξιότητα υπολογιστικής σκέψης, ειδικότερα για τους πολίτες του 21ου αιώνα.
Οι μαθητές αρχικά εκπόνησαν, με την βοήθεια των νηπιαγωγών τους, μια σειρά από αναπτυξιακά κατάλληλες δραστηριότητες εξοικείωσης με το περιβάλλον προγραμματισμού. Στην έρευνα μελετάται η δραστηριότητα αξιολόγησης κατά την οποία οι μαθητές καλούνται να επιλύσουν ένα πρόβλημα προγραμματισμού. Πιο συγκεκριμένα μελετάται εάν οι μαθητές ολοκληρώνουν επιτυχώς ή όχι τη διαδικασία εκσφαλμάτωσης ώστε να επιλύσουν το δοθέν πρόβλημα, εάν και πώς χρησιμοποιούν την αρχικοποίηση κατά την διαδικασία της εκσφαλμάτωσης και ποιος είναι ο ρόλος των νηπιαγωγών στην έναρξη της διαδικασίας εκσφαλμάτωσης από τους μαθητές. Επιπλέον, εξετάζεται ποια είναι τα λάθη που κάνουν οι μαθητές στην προσπάθειά τους να λύσουν το πρόβλημα που τους δίνεται και ποιες στρατηγικές εκσφαλμάτωσης αναπτύσσουν στο πλαίσιο αυτής της διαδικασίας. Τέλος, προτείνονται βελτιώσεις και πιθανές προεκτάσεις της έρευνας.
(EL)
This research was conducted in the framework of the DALIE research project (Teaching and Learning of Informatics at School) and studies the debugging process of pre-school students in solving a problem in ScratchJr visual programming environment. The problem solving debugging process is considered to be an important computational thinking skill, especially for 21st century citizens.
Students initially developed, with the help of their kindergarten teacher, a series of developmentally appropriate familiarization activities with the programming environment. The research studies the assessment activity in which students are asked to solve a programming problem. In particular, it is studied whether students successfully complete the debugging process to solve the problem, whether and how they use initialization during the debugging process and what is the role of kindergarten teachers in starting the debugging process by students. In addition, it examines the errors that students make when trying to solve the problem they are given and what debugging strategies they are developing in this process. Finally, improvements and possible extension of the research are proposed.
(EL)