The concept of Social Justice, placed in the school context, refers to those practices that focus on the totality of the needs of all students, regardless of abilities and difficulties. School leaders, as key drivers in the field of education, have the opportunity to face, in various forms, injustices in the school unit, transforming it into a safe, healthy and prosperous environment, through which is promoted the commitment of students and teachers to the school community, but also the general quality of learning. In this paper the aim is to explore the perceptions of school principals regarding key concepts such as Social Justice, well-being, participation and engagement, as well as teaching and learning quality. Additionally, the goal is to record the ways in which the above concepts are effectively promoted in modern educational environments. For this purpose, qualitative research was carried out, through the use of interviews with a sample of four Principals, from schools in the Prefecture of Attica. The results showed that, as a whole, the school leaders sufficiently understand the above concepts, giving each of them a different interpretation, depending on the current conditions in their school unit. Additionally, they seemed to be making every effort to successfully promote these concepts, despite the challenges they face on a day-to-day basis. An effort, which, as recorded, is still ongoing and brings about even more changes and intervention practices.
Η έννοια της κοινωνικής δικαιοσύνης τοποθετημένη στο σχολικό πλαίσιο αναφέρεται στις πρακτικές εκείνες, οι οποίες εστιάζουν στο σύνολο των αναγκών όλων των μαθητών, ανεξάρτητα από ικανότητες και δυσκολίες. Οι σχολικοί ηγέτες ως βασικοί παράγοντες και μοχλοί ανάπτυξης στο πεδίο της εκπαίδευσης έχουν την ευκαιρία να αντιμετωπίσουν διαφόρων μορφών αδικίες στη σχολική μονάδα μετατρέποντάς τη σε ένα ασφαλές, υγιές περιβάλλον ευημερίας, μέσα από το οποίο θα προωθηθεί η δέσμευση μαθητών και εκπαιδευτικών προς τη σχολική κοινότητα και η γενικότερη ποιότητα στη μάθηση. Στην παρούσα εργασία στόχος είναι να διερευνηθούν οι αντιλήψεις των Διευθυντών σχολείων σχετικά με βασικές έννοιες, όπως η κοινωνική δικαιοσύνη, η ευημερία, η συμμετοχή και η δέσμευση και η διδακτική και μαθησιακή ποιότητα. Επιπρόσθετα, στόχος είναι η καταγραφή των τρόπων, με τους οποίους οι ανωτέρω έννοιες προωθούνται αποτελεσματικά στα σύγχρονα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Για τον σκοπό αυτό πραγματοποιήθηκε μία ποιοτική έρευνα μέσω της χρήσης συνεντεύξεων σε δείγμα τεσσάρων Διευθυντών από σχολεία του Νομού Αττικής. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι στο σύνολό τους οι σχολικοί ηγέτες κατανοούν επαρκώς τις ανωτέρω έννοιες δίνοντας ο καθένας τους και μία διαφορετική ερμηνεία τους ανάλογα με τις ισχύουσες συνθήκες στη σχολική τους μονάδα. Επιπρόσθετα, φάνηκαν να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για την επιτυχή προώθηση αυτών των εννοιών, παρόλες τις προκλήσεις και τις δυσκολίες, τις οποίες αντιμετωπίζουν σε καθημερινό επίπεδο, προσπάθεια, η οποία, όπως καταγράφηκε, βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη και επιφέρει ακόμα περισσότερες αλλαγές και οδηγεί σε πρακτικές παρέμβασης.