Αξιολόγηση των ικανοτήτων θεωρίας του νου, με και χωρίς λεκτικές οδηγίες, σε παιδιά Δ' δημοτικού

This item is provided by the institution :
University of Patras   

Repository :
Nemertes   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Assesment of the theory of mind abilities of fourth grade children with and without verbal instructions
Αξιολόγηση των ικανοτήτων θεωρίας του νου, με και χωρίς λεκτικές οδηγίες, σε παιδιά Δ' δημοτικού

Ζούλη, Αικατερίνη
Κουτσουβά, Αλεξάνδρα
Βλάχου, Γεωργία - Μαρίνα

Vlahou, Georgia - Marina
Zouli, Aikaterini
Koutsouva, Alexandra

2023-09-12T06:35:30Z
2023-09-01


Η ανάπτυξη της Θεωρίας του Νου (ΘτΝ) είναι ιδιαίτερα σημαντική και αναγκαία για την προσαρμογή του ατόμου στο κοινωνικό περιβάλλον και αναπτύσσεται σταδιακά στα παιδιά. Μελέτες έχουν δείξει ότι οι γλωσσικές δεξιότητες έχουν σημαντικό ρόλο στην επιτυχία σε δραστηριότητες αξιολόγησης ΘτΝ. Παιδιά με χαμηλές γλωσσικές δεξιότητες δεν έχουν καλή επίδοση σε δοκιμασίες αξιολόγησης Θεωρίας του Νου. Αυτό σημαίνει ότι γλώσσα ενδέχεται να επηρεάζει την επίδοση των παιδιών στις δραστηριότητες Θεωρίας του Νου, με αποτέλεσμα να μην είναι ξεκάθαρο αν με τις δοκιμασίες μετρούνται οι ικανότητες Θεωρίας του Νου ή οι γλωσσικές ικανότητες ή και τα δύο. Υπάρχουν λίγες δοκιμασίες αξιολόγησης ΘτΝ μέχρι σήμερα που να μη χρησιμοποιούν λεκτικές οδηγίες σε κάποιο βαθμό, ενώ καμία μελέτη δεν έχει χρησιμοποιήσει δραστηριότητες αξιολόγησης ΘτΝ χωρίς την εμπλοκή της γλώσσας που να εξετάζουν ταυτόχρονα ΘτΝ πρώτης και δεύτερης τάξης. Η παρούσα έρευνα καλύπτει το κενό αυτό με την χρήση ενός εργαλείου για την αξιολόγηση των δεξιοτήτων της ΘτΝ πρώτης και δεύτερης τάξης, με και χωρίς λεκτικές οδηγίες. Το εργαλείο χρησιμοποιήθηκε σε τυπικά παιδιά της Δ’ Δημοτικού. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά είναι σε θέση να αποδώσουν αληθείς πεποιθήσεις (ΑΠ) σε άλλους, αλλά υπάρχει δυσκολία στο να αποδώσουν ψευδείς πεποιθήσεις (ΨΠ). Ακόμη παρατηρήθηκε ότι είχαν καλύτερη απόδοση στις ΨΠ 1ης τάξης σε σύγκριση με τις ΨΠ 2ης τάξης. Τέλος τα παιδιά είχαν υψηλότερα ποσοστά επιτυχίας στη δραστηριότητα χαμηλής λεκτικότητας (με λεκτική βοήθεια) από ότι στη μη λεκτική δραστηριότητα (χωρίς λεκτική βοήθεια) υποδεικνύοντας ότι βασίστηκαν σε λεκτικές ενδείξεις για την απόδοση ΘτΝ. Σε σύγκριση με παιδιά της Β’ Δημοτικού στα οποία είχε δοθεί η ίδια δοκιμασία, αλλά και με ενήλικες, παρατηρήθηκε ότι τα παιδιά της Δ’ Δημοτικού απέδωσαν σε ενδιάμεσο βαθμό, δηλαδή, καλύτερα από τα παιδιά της Β’ Δημοτικού στις δοκιμασίες ΨΠ, αλλά χειρότερα από τους ενήλικες. Έκπληξη παρουσίασε το εύρημα ότι τα πήγαν χειρότερα από τα παιδιά της Β’ Δημοτικού ως προς την δοκιμασία ΑΠ 2ης τάξης, κάτι που θα πρέπει να διερευνηθεί περαιτέρω. Ενδιαφέρον προκάλεσε το εύρημα ότι τα παιδιά της Δ’ Δημοτικού, αντίθετα από τα παιδιά της Β’ Δημοτικού, αλλά όπως και οι ενήλικες, απέδωσαν καλύτερα στις δοκιμασίες που χρησιμοποιούσαν λεκτική βοήθεια.


Θεωρία του νου
Ψευδείς πεποιθήσεις
False beliefs
Theory of mind
Λεκτική
Verbal





*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)