Η ανάπτυξη λογισμικού τείνει όλο και περισσότερο να βασίζεται στην επαναχρησιμοποίηση αντικειμένων λογισμικού. Στην παρούσα τεχνική αναφορά θα συγκεντρώσουμε τους πιο αποδεκτούς από τους μέχρι τώρα ορισμούς για το Μαθησιακό Αντικείμενο (ΜΑ) και μέσω αυτών θα διερευνήσουμε την διαδικασία ανάπτυξης εκπαιδευτικού λογισμικού με επαναχρησιμοποιούμενα ΜΑ. Κατόπιν θα διερευνήσουμε τις διαδικασίες κοστολόγησης λογισμικού και κατόπιν την δυνατότητα εκτίμησης του κόστους της ανάπτυξης εκπαιδευτικού λογισμικού με επαναχρησιμοποιούμενα ΜΑ. Μέσα στο προηγούμενο πλαίσιο θα διερευνήσουμε τα ευρέως αποδεκτά μοντέλα εκτίμησης κόστους λογισμικού της «οικογένειας» COCOMO, όπως αυτά έχουν αναπτυχθεί.
(EL)
There is a significant trend that new software design is based on reuse of software objects. In this technical report we are trying to concentrate the most usual and accepted definitions of what a Learning Object (LO) is and through them we will try to investigate the process of educational software design utilizing reusable LOs. We will also investigate on the cost estimation processes and the capability of cost estimation for the process of educational software design with the use of reusable LOs. Finally, we will investigate the widely accepted cost estimation models for software cost estimation of the COCOMO family, as they are developed up to now, under the above framework.
(EL)