CLASSROOM ORGANIZATION AND THE SOCIAL BEHAVIOUR OF PRESCHOOL CHILDREN

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΚΑΙ Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
CLASSROOM ORGANIZATION AND THE SOCIAL BEHAVIOUR OF PRESCHOOL CHILDREN

Δεληγιάννη-Κουιμτζή, Βασιλική

PhD Thesis

1986


TWO DIFFERENT TYPES OF CLASSROOM ORGANIZATION, THE OPEN AS OPPOSED TO TRADITIONAL AND THEIR INFLUENCE ON VARIOUS TYPES OF CHILD'S BEHAVIOUR WERE EXPLORED IN THIS STUDY. FURTHER ON, THE CONCERN OF THIS STUDY WAS TO INVESTIGATE WHETHER SUCH INFLUENCES EXIST OUTSIDE CLASSROOM SETTINGS, I.E. IN OUTDOOR FREE-PLAY SESSION. TWO GROUPS OF TWENTY CHILDREN EACH, ATTENDING THE ABOVE CLASSROOMS WERE OBSERVED FOR TEN MINUTES AT THREE POINTS OF A SCHOOL-YEAR OBSERVATION TOOK PLACE DURING THE OUTDOOR FREE-PLAY SESSIONS AND IT WAS TYPE-RECORDED. A MULTIVARIATE ANALYSIS OF VARIANCE SHOWED THAT ACCORDING TO OUR HYPOTHESIS, CHILDREN UNDER THE OPEN CLASSROOM ORGANIZATION EXPRESSED POSITIVE TYPE OF SOCIAL BEHAVIOUR MORE FREQUENTLY THAN CHILDREN IN TRADITIONAL CLASSROOM.
ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΑΥΤΗ ΕΞΕΤΑΣΘΗΚΑΝ ΔΥΟ ΜΟΡΦΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ, Η "ΑΝΟΙΧΤΗ" ΚΑΙ Η "ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ" ΚΑΙ Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ. ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ, ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣΑΥΤΗΣ ΗΤΑΝ ΝΑ ΕΡΕΥΝΗΣΕΙ ΑΝ ΥΦΙΣΤΑΝΤΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΠΑΙΔΙΩΝ ΑΠΟ ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΩΝ, Π.Χ. ΟΠΩΣ ΑΥΤΗ ΕΚΔΗΛΩΝΕΤΑΙ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΑΙΘΟΥΣΑΣ. ΔΥΟ ΟΜΑΔΕΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΑΡΑΤΗΡΗΘΗΚΑΝ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΣΤΙΣ ΑΥΛΕΣ ΤΩΝ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΩΝ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ, ΤΗ ΜΕΣΗ ΚΑΙΤΟ ΤΕΛΟΣ ΜΙΑΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ. ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΣΥΓΚΡΙΘΗΚΑΝ ΜΕ ΤΗ ΜΕΘΟΔΟ ΤΗΣ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΔΙΑΚΥΜΑΝΣΗΣ ΓΙΑ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΕΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ Η ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΑΠΕΔΕΙΞΕ ΟΤΙ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ, ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ "ΑΝΟΙΧΤΗΣ" ΤΑΞΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΑΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΑΠ'ΟΤΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ.

Κοινωνικές Επιστήμες ➨ Εκπαίδευση

Preschool education
Κοινωνικές αλληλεπιδράσεις
Νήπια
ΠΑΙΔΙ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Social Sciences
Νηπιαγωγεία
Εκπαίδευση
Kindergardens
Open education
OPEN CLASSROOM
Ανοιχτή εκπαίδευση
Κοινωνικοποίηση
Preschool children
Social interaction
Education
Προσχολική ηλικία
Κοινωνικές Επιστήμες
Κοινωνική συμπεριφορά
Social behaviour
Προσχολική αγωγή
Socialization

Greek

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
Aristotle University Of Thessaloniki (AUTH)

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)