WATER AND BLOOD IN THE MYSTERY CULTS OF THE GRAECO-ROMAN ERA

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



ΤΟ ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΤΟ ΑΙΜΑ ΣΤΙΣ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΛΑΤΡΕΙΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΟΡΩΜΑΙΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
WATER AND BLOOD IN THE MYSTERY CULTS OF THE GRAECO-ROMAN ERA

Pachis, Panagiotis
Παχής, Παναγιώτης

PhD Thesis

1988


Η ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΣΟ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ ΟΣΟ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΙΜΑΤΟΣ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΤΕΣ ΚΑΘΑΡΣΗΣ ΤΩΝ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΛΑΤΡΕΙΩΝ ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ, ΑΛΛΑ ΑΠΟΣΚΟΠΟΥΣΕ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΚΑΘΑΡΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΠΙΣΤΩΝ. Η ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ (ΛΑΤΡΕΙΑ ΙΣΙΔΑΣ/ΣΑΡΑΠΗ-ΜΙΘΡΑ) 'Η ΤΟΥ ΑΙΜΑΤΟΣ (ΛΑΤΡΕΙΑ ΚΥΒΕΛΗΣ/ΑΤΤΗ) ΕΙΧΕ ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΠΟΥ ΑΠΟΣΚΟΠΟΥΣΕ ΣΤΟ ΝΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΕΙ ΤΟΝ ΠΙΣΤΟ ΓΙΑ ΤΗ ΜΥΗΣΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΗΣ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΗΣ ΘΕΟΤΗΤΑΣ. ΟΙ ΚΑΘΑΡΜΟΙ ΤΕΛΟΥΝΤΑΝ ΜΕ ΠΟΛΛΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΟΠΩΣ ΜΕ ΠΕΡΙΡΡΑΝΤΙΣΜΟ, ΛΟΥΤΡΟ, ΠΛΥΣΙΜΟ ΧΕΡΙΩΝ (ΟΤΑΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΣΑΝ ΝΕΡΟ), ΕΠΙΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΑΙΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΠΙΣΤΟΥ (ΟΤΑΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΣΑΝ ΑΙΜΑ). ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟΝΙΣΟΥΜΕ ΟΤΙ ΑΠΟ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΜΟΡΦΕΣ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΕΡΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΙΧΕ ΤΟ ΛΟΥΤΡΟ, ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΟ ΠΡΟΣΕΔΙΔΕ ΣΤΟΝ ΠΙΣΤΟ ΤΗΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΚΗ ΤΟΥ ΚΑΘΑΡΣΗ, ΕΝΩ ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΘΕΩΡΟΥΝΤΑΝ ΩΣ ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΑΤΑ ΤΗΣ. ΟΙ ΜΥΘΟΙ (ΛΕΓΟΜΕΝΑ) ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΤΙΣ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΛΑΤΡΕΙΕΣ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΤΟ ΚΑΤΕΞΟΧΗΝ ΠΡΟΤΥΠΟ ΤΩΝ ΤΕΛΕΤΩΝ (ΔΡΩΜΕΝΩΝ). ΟΙ ΜΥΘΟΙ ΔΗΛΑΔΗ ΑΥΤΩΝ ΤΩΝ ΛΑΤΡΕΙΩΝ ΕΚΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΩΣ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ "ΑΠΑΞ ΔΙΑΠΑΝΤΟΣ" ΣΕ ΚΑΠΟΙΟ ΜΥΘΙΚΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΚΑΙΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΑ ΣΕ ΤΑΚΤΑ ΧΡΟΝΙΚΑ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ. ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑΣ ΤΩΝ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΛΑΤΡΕΙΩΝ ΠΡΥΤΑΝΕΥΕΙ ΤΟ ΥΓΡΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΣΕ ΔΥΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΕΚΔΟΧΕΣ. ΤΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ ΣΤΟ ΜΥΘΟ ΤΟΥ ΟΣΙΡΗ ΚΑΙ ΤΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΤΟΥ ΑΙΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ΜΥΘΟ ΤΟΥ ΑΤΤΗ. ΣΤΟ ΜΙΘΡΑΙΣΜΟ ΟΜΩΣ ΤΑ ΔΥΟ ΑΥΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ, ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΑΙΜΑ,ΣΥΝΕΝΩΝΤΑΙ. ΟΙ ΥΠΑΙΝΙΓΜΟΙ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΡΟ, ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΕΧΟΥΝ ΠΡΩΤΑΡΧΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΥΘΟ ΤΟΥ ΟΣΙΡΗ, ΕΞΑΡΤΩΝΤΑΙ ΑΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΙΓΥΠΤΙΑΚΟΥ ΧΩΡΟΥ (ΝΕΙΛΟΣ- ΠΛΗΜΜΥΡΕΣ ΤΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ). ΣΤΟ ΜΥΘΟ ΤΟΥ ΑΤΤΗ ΑΠΟΥΣΙΑΖΕΙ Η ΚΥΡΙΑΡΧΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ (ΑΙΓΥΠΤΟΣ-ΝΕΙΛΟΣ) ΚΑΙ ΑΝΤ'ΑΥΤΟΥ ΠΛΕΟΝΑΖΕΙ ΤΟ ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ. (ΠΕΡΙΚΟΠΗ)
THE SIGNIFICANCE OF WATER AND BLOOD WAS IMPORTANT FOR THE RITES OF THE MYSTERY CULTS OF THE GRAECO-ROMAN WORLD. THEIR IMPORTANCE IS EVIDENT NOT ONLY IN THE MYSTERY CULTS BUT ALSO IN THE RITES OF THE FORMAL GRAECO-ROMAN RELIGION. THEIR PARTICULAR IMPORTANCE CAN BE UNDERSTOOD IF WE TAKE INTO CONSIDERATION HOW IMPORTANT IT WAS ON THE PART OF THE DEVOTEES TO ACQUIRE PURITY. THE PURIFICATIONS RITUALS (CULT OF ISIS/SARAPIS-MITHRAS) DISPLAYED A VARIETY OF FORMS IN THE WAY THEYWERE PERFORMED (BATH, SPRINKLING OF WATER, POURING OF WATER OVER THE DEVOTEE'SHEAD). THESE RITUALS HAD AN INITIATORY CHARACTER AND PROVIDED ONLY CATHARSIS TO THE DEVOTEE, AND NEVER REGENERATION. REGENERATION CAME TO THE INITIATE ONLY DURING THE INITIATION, WHOSE MAIN AIM WAS TO BRING REGENERATION THROUGH A VOLUNTRY (SYMBOLIC) DEATH AND CONSEQUENTLY IDENTIFICATION WITH THE GOD. OF ALL THE FORMS WHICH THE AFOREMENTIONED RITUALS COULD TAKE, THERE WAS SPECIAL SIGNIFICANCE ATTACHED TO THE BATH, WHICH OCCURED EITHER PRIOR TO INITIATION OR BEFORE ANY ACT IN THE DAILY LIFE OF WORSHIP. THE ELEMENT OF BLOOD IN THE RITES OF WORSHIP OF CYBELE AND ATTIS PLAYED AN EQUALLY IMPORTANT ROLE, PARTICULARLY IN THE RITUALS OF THE "DIES SANGUINIS" AND THE TAUROBOLIUM/CRIOBOLIUM. (SHORTENED)

Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες ➨ Φιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία

Water
RITUALS OF THE
Purification
RITES OF "DIES SANGUINIS"
Humanities and the Arts
Τελετές
Κάθαρση
Blood
CULT OF ISIS/SARAPIS
Μύθος
Νερά
Philosophy, Ethics and Religion
TAUROBOLIUM/CRIOBOLIUM
Φιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία
ΛΑΤΡΕΙΑ ΙΣΙΔΑΣ/ΟΣΙΡΗ
ΤΑΥΡΟΒΟΛΙΟ/ΚΡΙΟΒΟΛΙΟ
ΤΕΛΕΤΕΣ ΤΗΣ "ΗΜΕΡΑΣ ΤΟΥ ΑΙΜΑΤΟΣ"
Initiation
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
MYTHS OF THE
Αίμα
Μύηση

Ελληνική γλώσσα

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
Aristotle University Of Thessaloniki (AUTH)

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Θεολογική. Τμήμα Θεολογίας




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.