This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Ο ΜΕΓΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΩΣ ΕΡΜΗΝΕΥΤΗΣ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
ST. ATHANASIUS AS INTERPRETER OF THE OLD TESTAMENT

Παπαρνάκης, Αθανάσιος

PhD Thesis

1997


THE DISSERTATION COMPRISES INTRODUCTION, TWO PARTS AND CONCLUSIONS. THE INTRODUCTION CONTAINS AN EXPOSITION OF ST. ATHANASIUS RELATION TO HOLY SCRIPTURE ANDA PRESENTATION OF THE BIBLICAL MATERIAL OFFERED BY HIS WORKS. PART 1 CONTAINS THE INTERPRETATION OF ALL OLD TESTAMENT VERSES THAT EXIST IN ATHANASIUS' WORKS, SINCE THERE IS NO SYSTEMATIC HERMENEUTIC WORK. THEY ARE DIVIDED IN THREE CHAPTERS ON THE BASIS OF THE THREE-FOLD DIVISION OF THE ALEXANDRIAN CANON AND THEIR INTERPRETATION IS ASSESSED BY CONTRAST T O PATRISTIC AND MODERN EXEGESIS.PART 2 PRESENTS SYSTEMATICALLY ATHANASIUS' VIEWS ON THREE MATTERS. CHAPTER 1 DEALS WITH THE DIVINE INSPIRATION OF THE OT AND ESPECIALLY WITH ITS NATURE, EXTENSION, CONSEQUENCES AND ATTRIBUTES. CHAPTER 2 EXAMINES THE CANON O F THE OTON THE BASIS OF THE 39 FESTAL LETTER AND THE REST OF ATHANASIAN WORKS. THE HOLY FATHER ACCEPTS THE ALEXANDRIAN CANON AND MAINTAINS THE DISTINCTION OF ITS BOOKS IN KANONIZOMENA AND ANAGINOSKOMENA, WHICH CARRIES ONLY HISTORICAL VALUE. CHAPTER 3 PRES ENTS SYSTEMATICALLY THE PRINCIPLES OF INTERPRETING THE OT. TO THE GENERAL PRINCIPLES BELONG THE DISTINCTION BETWEEN CREATED AND UNCREATED, THE INHOMINATION OF LOGOS, THE CHURCH AND FAITH IN THE DIVINE INSPIRATION OF THE OT. TO THE SPECIAL ONES BELONG THE I NTERPRETER'S HOLINESS OF LIFE, HIS PIETY, ATTENTION IN EXEGESIS, EXPERIENCE OF SCRIPTURE, THE COLLECTION OF THE MIND OF SCRIPTURE, THE USE OF NATURAL LOGIC, THE INTERPRETATION OF THE OLD THROUGH THE NT. THE DISTINCTION BETWEEN WORDS AND MEANINGS,THE PROVER BIAL SAYINGS,THE DOUBLE DENSE, THE CUSTOM OF THE BIBLE AND THE CONTEXT
Η ΜΕΛΕΤΗ ΑΠΟΤΕΛΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΛΟΓΟ, ΔΥΟ ΜΕΡΗ ΚΑΙ ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ. ΣΤΟΝ ΠΡΟΛΟΓΟ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ Μ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΜΕ ΤΗ ΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ. ΣΤΟ ΜΕΡΟΣ 1 ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΧΩΡΙΩΝ ΤΗΣ Π.Δ., ΠΟΥ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ Ι. ΠΑΤΡΟΣ, ΚΑΘΩΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΑ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΑ ΕΡΓΑ. ΚΑΤΑΤΑΣΣΟΝΤΑΙ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΤΡΙΜΕΡΗ ΔΙΑΙΕΡΣΗ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΟΥ ΚΑΝΟΝΑ. Η ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΟΥΣ ΑΞΙΟΛΟΓΕΙΤΑΙ ΣΕ ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΗ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗ ΝΕΩΤΕΡΗ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ. ΣΤΟ ΜΕΡΟ Σ 2 ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΑ ΤΑ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΚΑΙ ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΠΡΟΕΚΥΨΑΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ. ΣΤΟ ΚΕΦ. 1 ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΟΥ Ι. ΠΑΤΡΟΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΘΕΟΠΝΕΥΣΤΙΑ ΤΗΣ Π.Δ. ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΤΗ ΦΥΣΗ, ΤΗΝ ΕΚΤΑΣΗ, ΤΙΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ. ΣΤΟ ΚΕΦ. 2 ΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΑ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ 39 ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΗΕΠΙΣΤΟΛΗ ΚΑΙ ΤΑ ΑΛΛΑ ΕΡΓΑ. Ο Ι. ΠΑΤΗΡ ΑΠΟΔΕΧΕΤΑΙ ΤΟΝ ΕΥΡΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΟ ΚΑΝΟΝΑ ΔΙΑΤΗΡΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΤΟΥ ΣΕ ΚΑΝΟΝΙΖΟΜΕΝΑ ΚΑΙ ΑΝΑΓΙΝΩΣΚΟΜΕ ΝΑ. ΣΤΟ ΚΕΦ. 3 ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΑ ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣΤΗΣ Π.Δ. ΠΟΥ ΔΙΑΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΣΕ ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΕΣ. ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΕΙΝΑΙ Η ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΚΤΙΣΤΟΥ-ΑΚΤΙΣΤΟΥ, Η ΕΝΑΝΘΡΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ, Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ Η ΠΙΣΤΗ ΣΤΗ ΘΕΟΠΝΕΥΣΤΙΑ. ΟΙ ΔΕΥΤΕΡΕΣ ΕΙΝΑΙ Η ΑΓΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΒΙΟΥ ΤΟΥ ΕΡΜΗΝΕΥΤΗ, Η ΕΥΣΕΒΕΙΑ, Η ΠΡΟΣΟΧΗ ΚΑΙ Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ, Η ΣΥΝΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΔΙΑΝΟΙΑΣ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ, Η ΦΥΣΙΚΗ ΛΟΓΙΚΗ, Η ΔΙΑ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ Π.Δ., Η ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΛΕΞΕΩΝ ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΙΩΝ, ΤΑ ΕΝ ΠΑΡΟΙΜΙΑΙΣ ΛΕΓΟΜΕΝΑ, Ο ΔΙΠΛΟΣ ΝΟΥΣ, ΤΟ ΕΘΟΣ, Η ΝΟΗΜΑΤΙΚΗ ΚΑ Ι ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΣΥΝΑΦΕΙΑ.

Φιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες

CANON
ΑΡΧΕΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ
Bible
Humanities and the Arts
Αγία γραφή
DIVINE INSPIRATION
HOLY SCRIPTURE
Interpretation
Old Testament
Ερμηνεία
ΘΕΟΠΝΕΥΣΤΙΑ
Philosophy, Ethics and Religion
ATHANASIUS SAINT
Κανόνας
Φιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία
Παλαιά Διαθήκη
PRINCIPLES OF INTERPRETATION
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΕΓΑΣ
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες

Greek

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
Aristotle University Of Thessaloniki (AUTH)

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Θεολογική. Τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)