Η εξέλιξη των βιολογικών γνώσεων για την ταυτότητα, διατροφή, αναπνοή και ανάπτυξη των φυτών

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Η εξέλιξη των βιολογικών γνώσεων για την ταυτότητα, διατροφή, αναπνοή και ανάπτυξη των φυτών

Κύρκος, Χρήστος

PhD Thesis

1999


THE AIM OF THIS RESEARCH WAS TWOFOLD:A)TO INVESTIGATE WHETHER CHILDREN HAVE OR HAVE NOT AN INTUITIVE THEORY OF BIOLOGY AND ,IF SO,AT WAT AGE IT MAKES ITS APPEARANCE.B)TO INVESTIGATE THE PHENOMENON OF CONCEPTUAL CHANGE IN THE DOMAIN OF BIOLOGY.NINETY CHILDREN (AGE RANGE FROM 4 TO 12 YEARS) PARTICIPATED IN THIS RESEARCH.THEY WERE INTERVIEWED INDIVIDUALLY ON THE BASIS OF A QUASTIONNAIRE PREPARED BY THE RESEARCHER HIMSELF.THE RESULTS SEEM TO SUGGEST THAT:A)FROM PRESCHOOL AGE CHILDREN HAVE FORMED AN INTUITIVE THEORY OF BIOLOGY.SINCE IN THE CATEGORY "LIVING THINGS" THEY INCLUDE BOTH ANIMALS AND PLANTS.B)THEY EXPLAINED SUCH BIOLOGICAL FUNCTIONS AS NUTRITION,RESPIRATION AND GROWTH OF PLANTS BY MAKING USE OF CERTAIN MENTAL MODELS.THERE WAS FOUND A STATISTICALLY SIGNIFICANT CORRELATION BETWEEN MENTAL MODELS AND AGE OF CHILDREN.
ΔΥΟ ΗΤΑΝ ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΗΣ ΕΡΕΥΝΗΣ:Α)ΝΑ ΔΙΕΡΕΥΝΗΘΕΙ ΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΕΧΟΥΝ Η ΟΧΙ ΜΙΑ ΔΙΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝ,ΝΑΙ,ΣΕ ΠΟΙΑ ΗΛΙΚΙΑ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΑΥΤΗ Η ΘΕΩΡΙΑ.Β)ΝΑ ΔΙΕΡΕΥΝΗΘΕΙ ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ.ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΕΛΑΒΑΝ ΜΕΡΟΣ 90 ΠΑΙΔΙΑ(30 ΠΡ.ΗΛΙΚΙΑΣ,30 Δ' ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΚΑΙ 30 ΣΤ'ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ.Η ΣΥΛΛΟΓΗ ΤΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΕΓΙΝΕ ΜΕ ΤΗΝ ΜΕΘΟΔΟ ΤΗΣ ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΟΠΟΙΑΣ ΖΗΤΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙ ΣΕ ΕΝΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ.ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΕΔΕΙΞΑΝ ΟΤΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ:Α)ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΔΗ ΗΛΙΚΙΑ ΕΧΟΥΝ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΕΙ ΜΙΑ ΔΙΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΤΩΝ ΕΜΒΙΩΝ ΟΝΤΩΝ ΕΝΤΑΣΣΟΥΝ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΤΑ ΖΩΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΑ ΦΥΤΑ.Β)ΕΔΩΣΑΝ ΕΞΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΤΡΟΦΗ,ΑΝΑΠΝΟΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΦΥΤΩΝ ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΧΡΗΣΗ ΚΑΠΟΙΩΝ ΝΟΗΤΙΚΩΝ ΜΟΝΤΕΛΩΝ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΧΟΥΝ ΣΤΑΘΕΡΗ ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΗΛΙΚΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ


Φυτά
Plant
Βιολογία
Παιδιά
Mental models
Biology
Νοητικά μοντέλα
Children

Greek

National and Kapodistrian University of Athens
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)

Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης. Τομέας Ειδικής Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)