Ancient greek language and literature as a problem of the modern greek education

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η αρχαία ελληνική γλώσσα και γραμματεία ως πρόβλημα της νεοελληνικής εκπαίδευσης, από την αναγέννηση ως την καθιέρωση της δημοτικής (1976)
Ancient greek language and literature as a problem of the modern greek education

Varmazis, Nikolaos
Βαρμαζής, Νικόλαος

PhD Thesis

1991


Δύο τύποι προβολής και υποδοχής της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και γραμματείας (ΑΕΓΓ) είναι ευδιάκριτοι στην νεοελληνική μέση εκπαίδευση: ο ιστορικός και ο δογματικός. Ο ιστορικός ξεκινά από τον ουμανισμό της αναγέννησης, συσχετίζει την ΑΕΓΓ με τις εθνικές γλώσσες και ως μέσο προσέγγισης της ΑΕΓΓ χρησιμοποιεί και τη μετάφραση. Ο δογματικός τύπος συνεχίζει τη βυζαντινή παράδοση και εκφράζει στην τουρκοκρατία την εκπαιδευτική αντίληψη της εκκλησίας. Ιδιαίτεροι χαρακτήρες του είναι ο θαυμασμός στην αρχαία γλώσσα, η περιφρόνηση της κοινής, η εμμονή στη γραμματική μορφή των κειμένων, η απουσία της ερμηνευτικής διαδικασίας. Οι δύο τύποι συγκρούονται την εποχή του νεοελληνικού διαφωτισμού. Τα βαυαρικά διαταγμένα (1834-1836) δίνουν έντονα αρχαιογνωστικό προσανατολισμό στην κρατική εκπαιδεύσει και ευνοούν την εδραίωση του δογματικού τύπου. Ο εκπαιδευτικός δημοτικισμός από τις αρχές του 20ου αι. Προτείνει μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση με στροφή προς τη νεοελληνική πραγματικότητα και τη δημοτική γλώσσα. Μετά από πολλές αποτυχημένες προσπάθειες οι βασικές αρχές του εκπαιδευτικού δημοτικισμού υιοθετήθηκαν το 1976.
We can distinguish two opposing tendencies, creating two types of presentation and reception of AELL in education; the historical and the dogmatic type. The historical type began during the renaissance humanismus and was related to national languages. It uses translation to approach AELL. The dogmatic type continues the byzantine tradition and expresses the educational opinion of the church during the Turkish occupation. Its main characteristics are admiration to the ancient Greek language, persistance to grammatical form of text and obsence of interpretation. The two types confronted during the era of Modern Greek enlightenment. The Bavarian decrees (1834-1836) clearly give an archaeognostic orientation to public education and therefore favor the domination of the dogmatic type. Educational demoticismos suggests modernizations in education in the beginning of the 20th century towards modern Greek reality and language. After numerous failing attempts the basic principles of educational demoticismos were adopted in 1976.

Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες ➨ Γλώσσα και Λογοτεχνία
Κοινωνικές Επιστήμες ➨ Εκπαίδευση

European renaissance, humanistic education
Modernization of greek education
Ευρωπαϊκή αναγέννηση, ουμανισμός
Modern greek enlightenment, views on language
Educational demoticism
Εκπαίδευση τουρκοκρατίας, γραμματική αντίληψη
Languages and Literature
Ancient greek language and literature
Αρχαία ελληνική γλώσσα και γραμματεία
Γλώσσα και Λογοτεχνία
Νεοελληνική γλώσσα-καθαρεύουσα
Education
Νεοελληνικός διαφωτισμός, γλωσσικό ζήτημα
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Social Sciences
Εκκλησιαστικός δημοτικισμός, ιστορικός τύπος
Humanities and the Arts
Εκπαίδευση
Δημοτικισμός, Εκπαιδευτικός
Historical type, school syllables
Education during the turkish occupation
Bavarian decrees, archaeognostic orientation
Δογματικός τύπος προβολής
Εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, δημοτική γλώσσα
Presentation of the dogmatic type
Κοινωνικές Επιστήμες
Βαυαρικά διατάγματα, σχολικά προγράμματα

Ελληνική γλώσσα

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
Aristotle University Of Thessaloniki (AUTH)

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.