Inspiration and its role in the unity of Horace's poems

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Έμπνευση και ενότητα στο έργο του Κοΐντου Ορατίου Φλάκκου
Inspiration and its role in the unity of Horace's poems

Βαρτζιώτη, Όλγα

PhD Thesis

2003


Το θέμα της ποιητικής έμπνευσης στον Οράτιο διερευνήθηκε έως σήμερα από τη φιλολογική έρευνα στα πλαίσια της συνολικής ερμηνείας του έργου του με βάση τρεις βασικές κατευθύνσεις, τη βιογραφική-ιστορική, τη λογοτεχνική και την αισθητική. Ωστόσο, γενικότερα το θέμα της ποιητικής έμπνευσης και της προέλευσής της προκάλεσε από νωρίς και το ενδιαφέρον της φιλοσοφίας, ως μια νέα διάσταση της αντιληπτικής ικανότητας του ποιητή. Στα πλαίσια αυτά η έμπνευση ως λογοτεχνική εμπειρία συνδέεται με τη γλώσσα και ερμηνεύεται ως μια διαφορετική μορφή αντίληψης και συναίσθησης της πραγματικότητας. Μια συνθετική ερμηνεία, η οποία βασίζεται τόσο στις βασικές ερμηνευτικές θεωρίες, όσο και στη φιλοσοφική ερμηνεία της ποιητικής έμπνευσης, θα μπορούσε να ρίξει νέο φως στην πρόσληψη της ποίησης του Ρωμαίου αυτού ποιητή. Το ποιητικό έργο του Ορατίου αναπαριστά μια πραγματικότητα μέσα από τις λέξεις, το ύφος και τα θέματα της αφήγησης. Μέσα σε αυτή την πραγματικότητα λειτουργούν χωριστά ή και μαζί, ανάλογα με το λογοτεχνικό είδος στο οποίο ο Οράτιος εκφράζεται, οι δύο δείκτες έμπνευσης, ο συμβατικός, η θεότητα, και ο πραγματικός, το ποιητικό «εγώ». Η παραδοσιακή πηγή της έμπνευσης, η θεότητα, επηρεάζεται από την πνευματική και αισθητική παρέμβαση του συγγραφέα, το ποιητικό «εγώ» του λογοτεχνικού κειμένου. Η συμβολή της παρούσας διατριβής συνίσταται στο να δείξει ότι ο ρόλος που διαδραματίζουν αυτές οι πηγές έμπνευσης και η πράξη της γραφής δεν είναι τελικά δύο διαφορετικές διαδικασίες ετεροχρονισμένες, αλλά στο έργο του Ορατίου συνυπάρχουν και αλληλοεξαρτώνται η πράξη της γραφής, η σύνθεση του ποιητικού κειμένου δηλαδή, και το κίνητρό της, η αφετηρία της ποιητικής αφήγησης. Αυτή η σχέση γίνεται εμφανής μέσα από τη διαρκή παρουσία του ποιητικού «εγώ» στη θεματική των στίχων του Ορατίου και την παρέμβασή του για την αναδιαμόρφωση, τη νέα απεικόνιση κάθε ερεθίσματος που παρακινεί τον ποιητή στην καταγραφή του. Αυτή η νέα απεικόνιση εξαρτάται αποκλειστικά από τις καλλιτεχνικές, ηθικοφιλοσοφικές και πολιτικές επιλογές του Ορατίου και αποτελεί τον βασικό άξονα της θεματικής του έργου του. Η μελέτη διακρίνεται σε κεφάλαια, τα οποία εξετάζουν τις επιμέρους ποιητικές συλλογές που δημοσίευσε ο Οράτιος, ήτοι Sermones, Iambi, Carminum I-III, Carminum IV, Epistulae. Οι τίτλοι των υποκεφαλαίων, οι οποίοι είναι χαρακτηριστικές φράσεις ή στίχοι από το έργο του ποιητή, αποτελούν ουσιαστικά τα ερμηνευτικά κλειδιά για την λεκτική απεικόνιση της ποιητικής έμπνευσης στο έργο του και τονίζουν την εσωτερική σχέση ανάμεσα σε ό,τι παρακίνησε τον Οράτιο να γράψει ποίηση και τον λειτουργικό ρόλο που έχει το κίνητρο αυτό στη θεματική του έργου του.

Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Γλώσσα και Λογοτεχνία

Φαντασία
Φιλία
Orpheus
Επικούρεια φιλοσοφία
Languages and Literature
Αναζωγράφησις
Αρετή
Verum atque decens
Mens integra
Insania
Virtus
Έρωτας
Γλώσσα και Λογοτεχνία
Φρένες
Παρρησία
Pudor
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Ingenium
Νούς
Bacchus
Apollo
Humanities and the Arts
Ποιητική έμπνευση - μανία
Amicitia
Οργή
Vates amicus
Sensus
Musa
Vox acuta
Στωϊκή φιλοσοφία
Venus
Vita beata
Πάθη

Greek

Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
University of Ioannina

Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλολογίας. Τομέας Κλασικής Φιλολογίας




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)