Η επίδραση της δεύτερης γλώσσας στην ανάπτυξη της τρίτης

The effect of L2 in the development of L3
Η επίδραση της δεύτερης γλώσσας στην ανάπτυξη της τρίτης

Αυγερινού, Δέσποινα

PhD Thesis

2011


This study investigates third language acquisition of articles and object pronouns in English L3 by successive bilingual speakers of Turkish L1/Greek L2. This group of speakers is compared to monolingual speakers of Greek L1 learning English as an L2. The level of proficiency in English for both groups is Lower Intermediate. Additionally, a pilot group of Greek L1 and Turkish L1/Greek L2 speakers of English at an Intermediate level is examined in the same phenomena. The population comprising the participants in this study are secondary school students in the region of Evros, Greece, who attended English language classes taught by the author of this dissertation. At the time when data collection for this study commenced (i.e. 2004), the acquisition of English articles as an L2 had already received a lot of attention but L3 acquisition of the same category was a relatively under-explored area. Therefore, its investigation would produce results touching upon a novel area of research. However, the most deciding factor regarding the selection of the particular categories for this study was the typological distance between Turkish and Greek/English with respect to the article system as well as the licencing of (pronominal) object drop. At the same time, as both articles and pronouns are considered to be D-elements, their developmental course in the speakers’ IL would be of particular interest. For this purpose, 3 different types of oral tasks were administered, which revealed that exposure to Greek L2 exerted considerable influence in the development of a D representation as regards the acquisition on articles in English L3. However, such a claim cannot hold for the development of object pronouns in English, which seems to follow a rather asymmetrical path
Η παρούσα εργασία ερευνά την απόκτηση άρθρων και αντωνυμιών σε θέση αντικειμένου στην Αγγλική ως τρίτη γλώσσα από τουρκόφωνους ομιλητές της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας. Η πειραματική αυτή ομάδα συγκρίνεται με φυσικούς ομιλητές της Ελληνικής οι οποίοι μαθαίνουν αγγλικά ως δεύτερη γλώσσα. Το επίπεδο γλωσσομάθειας στην αγγλική γλώσσα και για τις δύο ομάδες είναι lower-intermediate. Οι ομάδες αποτελούνται από μαθητές γυμνασίου στον Έβρο οι οποίοι παρακολούθησαν μαθήματα αγγλικών στα πλαίσια του σχολικού προγράμματος από τη συγγραφέα της διατριβής. Κατά την περίοδο συλλογής των δεδομένων (2004-2006) η μελέτη της απόκτησης των άρθρων στην τρίτη γλώσσα ήταν μια σχετικά ανεξερεύνητη περιοχή σε σχέση με αντίστοιχες μελέτες τη δεύτερη γλώσσα. Παράλληλα, η τυπολογική απόσταση ανάμεσα στην Τουρκική γλώσσα από τη μία πλευρά και στη Ελληνική/Αγγλική από την άλλη όσον αφορά στο σύστημα των άρθρων και στη δυνατότητα παράλειψης αντωνυμιών αντικειμένου αποτέλεσαν το έναυσμα για την εκπόνηση αυτής της εργασίας. Καθώς τα άρθρα και οι αντωνυμίες θεωρούνται στοιχεία της φράσης προσδιοριστή (D-elements), η ανάπτυξή τους στη διαγλώσσα των ομιλητών παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Για το σκοπό αυτό, τρεις διαφορετικοί τύποι τεστ παραγωγής προφορικού λόγου χρησιμοποιήθηκαν, τα οποία έδειξαν ότι η Ελληνική ως δεύτερη γλώσσα έχει σημαντική επίδραση στην ανάπτυξη του συστήματος των άρθρων στα Αγγλικά ως τρίτη γλώσσα. Αντίστοιχη όμως επίδραση δεν παρατηρείται για τη χρήση των αντωνυμιών στην τρίτη γλώσσα

Εκπαίδευση
Κοινωνικές Επιστήμες

Κλιτικά
Social Sciences
Education
Αντωνυμίες
Articles
Άρθρα
Εκπαίδευση
Third language acquisition
Κοινωνικές Επιστήμες
Απόκτηση τρίτης γλώσσας
Pronouns
Clitics

English

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
Aristotle University Of Thessaloniki (AUTH)

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)