Η ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΥΠΟΘΕΣΗ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΙΒΗΣ ΗΤΑΝ ΟΤΙ ΟΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ (ΣΔΕ), ΑΝΤΛΩΝΤΑΣ ΑΠΟ ΠΟΡΟΥΣ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΩΝ ΣΔΕ, ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΑΝΑΠΑΡΑΓΟΥΝ ΤΙΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΣΔΕ (ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ 2373/2003). ΩΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ Η ΕΣΤΙΑΣΜΕΝΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΔΕΙΓΜΑ 31 ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ, ΕΝΩ ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΛΗΦΘΗΚΑΝ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟ 7 ΣΤΕΛΕΧΗ ΤΟΥ ΦΟΡΕΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΣΔΕ. Η ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΗΤΑΝ Η ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΤΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ, ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΡΜΗΝΕΥΤΗΚΑΝ ΜΕ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΔΟΜΟΠΟΙΗΣΗΣ. ΣΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ, ΣΕ ΜΕΓΑΛΟ ΒΑΘΜΟ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΤΑΙ Η ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΥΠΟΘΕΣΗ. ΕΠΙΠΛΕΟΝ, ΑΝΑΔΕΙΚΝΥΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ: ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΙΤΡΕΠΟΥΝ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ, ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΚΑΙ ΑΠΕΙΛΕΣ, ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ, ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΣΔΕ.
THE RESEARCH HYPOTHESIS OF THIS THESIS WAS THAT THE HEADMASTERS OF SECOND CHANCE SCHOOLS (SCS), DRAWING UPON RESOURCES AND RULES OF SCS, REPRODUCE, THROUGH THEIR PRACTICES, THE MAIN PRINCIPLES AND CHARACTERISTICS OF SCS (ACCORDING TO MINISTERIAL RESOLUTION 2373/2003). THE RESEARCH METHOD OF FOCUSED INTERVIEW WAS EMPLOYED IN A SELECTED SAMPLE OF 31 HEADMASTERS, AND ADDITIONALLY 7 MEMBERS OF THE SCS IMPLEMENTATION INSTITUTION EXECUTIVE STUFF WERE INTERVIEWED. THE RESEARCH TECHNIQUE WAS CONTENT ANALYSIS OF THE RESEARCH DATA, WHICH WERE INTERPRETED BY THE STRUCTURATION THEORY. THE CONCLUSIONS CONFIRM, TO A GREAT EXTENT, THE RESEARCH HYPOTHESIS AND, ADDITIONALLY, BRING OUT OTHER SIGNIFICANT EDUCATIONAL POLICY ISSUES: FACTORS THAT ENABLE THIS REPRODUCTION, DANGERS AND THREATS, OPPORTUNITIES, AS WELL AS FACTORS FOR SCS’ SUSTAINABILITY.