Υποκειμενικές διδακτικές θεωρίες εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Subjektive didaktische theorien von grundscullehrern
Υποκειμενικές διδακτικές θεωρίες εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

Θεοδώρου, Αθανάσιος

PhD Thesis

2012


Der Ausgangspunkt der Studie war die Annahme, dass das tägliche unterrichtliche Handeln der Lehrer stark von ihren subjektiven Theorien (Auffassungen, Annahmen, Überzeugungen, Kenntnisse) geleitet wird. Das Ziel der Studie war es, den Inhalt jener Theorien zu erfassen und zu rekonstruieren, mit Hilfe derer Grundschullehrer Situationen des täglichen Unterrichts wahrnehmen, interpretieren und mit ihnen umgehen. Mit Hilfe von aufgezeichneten Unterrichtsstunden wurden 14 Grundschullehrer aufgefordert, Gedanken, die sie während des Unterrichts machten, ins Gedächtnis zurückzurufen, auszudrücken und im Rahmen eines weiteren Gesprächs - Interviews zu vertiefen. Auf der Basis der qualitativen Datenanalyse wurde der Inhalt der subjektiven Theorien in Bezug auf folgende Bereiche rekonstruiert: Unterrichtsvorbereitung, Unterrichtsverlauf, verbale Kommunikation im Klassenzimmer, Binnendifferenzierung im Unterricht, Umgang mit leistungsschwachen Schülern, Schülerbeteiligung, Unterrichtsstörungen und Unterrichtsauswertung. Die subjektiven Unterrichtstheorien der Lehrer weichen in hohem Maße von den wissenschaftlichen Theorien ab. Diese Tatsache macht das Gespräch zwischen Praxis und Theorie notwendig.
Αφετηρία της εργασίας αποτέλεσε η παραδοχή ότι η καθημερινή διδακτική πράξη επηρεάζεται σημαντικά από τις υποκειμενικές θεωρίες (αντιλήψεις, παραδοχές, πεποιθήσεις, γνώσεις) των εκπαιδευτικών. Στόχος της έρευνας ήταν να καταγράψει το περιεχόμενο εκείνων των θεωριών με τις οποίες οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αντιλαμβάνονται, ερμηνεύουν και αντιμετωπίζουν καταστάσεις της καθημερινής διδασκαλίας. Με τη βοήθεια ηχογραφημένων διδασκαλιών κλήθηκαν 14 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης να θυμηθούν και να εκφράσουν σκέψεις που έκαναν κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας, τις οποίες στη συνέχεια σε μια συνέντευξη- συζήτηση είχαν την δυνατότητα να εμβαθύνουν. Από την ποιοτική ανάλυση των δεδομένων προέκυψε το περιεχόμενο των υποκειμενικών θεωριών για την καθημερινή προετοιμασία, τη διάρθρωση της διδασκαλίας, τη λεκτική επικοινωνία στην τάξη, τη διαφοροποίηση της εργασίας, την αντιμετώπιση των αδύνατων μαθητών, τη συμμετοχή-αδιαφορία των μαθητών, την ενοχλητική συμπεριφορά και την αξιολόγηση της διδασκαλίας. Οι υποκειμενικές διδακτικές θεωρίες των δασκάλων διαφοροποιούνται σε μεγάλο βαθμό από τις επιστημονικές θεωρίες, γεγονός το οποίο καθιστά αναγκαία την «συνομιλία» μεταξύ των φορέων των υποκειμενικών και των φορέων των επιστημονικών θεωριών, μεταξύ πράξης και θεωρίας.

Εκπαίδευση
Κοινωνικές Επιστήμες

Subjektive didaktische theorien von grundscullehrern
Social Sciences
Υποκειμενικές διδακτικές θεωρίες
Education
Θεωρίες δασκάλων
Εκπαίδευση
Κοινωνικές Επιστήμες
Υποκειμενικές διδακτικές θεωρίες δασκάλων
Subjektive didaktische theorien
Υποκειμενικές θεωρίες
Subjektive theorien

Greek

University of Western Macedonia
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Παιδαγωγική Φλώρινας. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)