The reading process in light of the theory of aesthetic response in the modern greek progressive novel (Bildungsroman) in the literature for children and young adults

 
This item is provided by the institution :

Repository :
National Archive of PhD Theses
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



PhD thesis (EN)

2012 (EN)
Η αναγνωστική διαδικασία υπό το πρίσμα της θεωρίας της αισθητικής ανταπόκρισης στο σύγχρονο ελληνικό εξελικτικό μυθιστόρημα (Bildungsroman) της λογοτεχνίας για παιδιά και νέους
The reading process in light of the theory of aesthetic response in the modern greek progressive novel (Bildungsroman) in the literature for children and young adults

Τσιαμπάση, Φανή

Στην παρούσα εργασία αρχικά επιχειρείται η θεωρητική διερεύνηση των μυθιστορηματικών ειδών Bildungsroman και εξελικτικού μυθιστορήματος, μέσω μιας ιστορικής αναδρομής της εννοιολόγησης των όρων αυτών από την εμφάνισή τους στη Γερμανία του 18ου αι. ως τη σύγχρονη εποχή. Συγκροτείται ένα πλαίσιο κριτηρίων, που διασφαλίζουν την ειδολογική ταξινόμηση ενός μυθιστορήματος στην κατηγορία του εξελικτικού μυθιστορήματος, καθώς μόνο αυτό το μυθιστορηματικό είδος –εκ των δύο παραπάνω– εντοπίζεται στη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνική παραγωγή για Παιδιά και Νέους. Με βάση τα προσδιοριστικά στοιχεία του εξελικτικού μυθιστορήματος προσεγγίζονται τέσσερα εφηβικά μυθιστορήματα, όπου και επιβεβαιώνονται ως ασφαλή τα συγκεκριμένα κριτήρια. Στη συνέχεια, μελετάται η αναγνωστική διαδικασία, δηλαδή η επικοινωνιακή σχέση του αναγνώστη με τα παραπάνω λογοτεχνικά κείμενα, με γνώμονα βασικές αρχές της θεωρίας της «Αισθητικής Ανταπόκρισης», του W. Iser. Εντοπίζονται, λοιπόν, οι συγκεκριμένες κειμενικές δομές που είναι υπεύθυνες για την εμπλοκή του αναγνώστη στην πράξη της ανάγνωσης, περιγράφονται οι επιμέρους ανταποκρίσεις του στο κείμενο, ενώ σκιαγραφούνται οι νοητικές του ενέργειες που στοχεύουν στη νοηματοδότηση του κειμένου. Καταληκτικά συνάγεται πως, καθώς το εξελικτικό μυθιστόρημα είναι εξ’ ορισμού ‘‘δυναμικό’’, αφού παρουσιάζει τη διαδικασία ωρίμασης του ατόμου, προσεγγίζεται αρτιότερα με ένα δυναμικό μοντέλο θεωρητικής εξέτασης, το οποίο επικεντρώνεται στην αναγνωστική διαδικασία, στη διάδραση λογοτεχνικού κειμένου-αναγνώστη, όπως αυτό που προτείνει ο Iser.

Διαμόρφωση προσωπικότητας
Διαδράση κειμένου-αναγνώστη
Bildungsroman
Interaction reader-text
Greek literature for children and young adults
Θεωρία αισθητικής ανταπόκρισης
Entwicklungsroman
Εξελικτικό μυθιστόρημα
Aesthetic response
Reading process
Εξελικτική διαδικασία
Εφηβική λογοτεχνία
Αναγνωστική διαδικασία
Αναγνωστικός ρόλος
Erziehungsroman
Wolfgang iser

Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) (EL)
National Documentation Centre (EKT) (EN)

Greek

2012


National and Kapodistrian University of Athens
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)