In a total of 18 chapters we investigate the metrics related to the discus-throwing contest in Ancient Greece. The first discus-throwing descriptions are vague. In Homer, discus-throwing is presented as an independent contest for the first time, and only later it is included in the pentanthlon. As a pastime contest, it was taking place by the coast. The names solos and discus, were both used and were directed to two different objects as solos is round, flat and made of casr iron, while discus is slab and made of rock(and later on made of wood). We also study the physical qualifications of the discus thrower as well as the effects of discus throwing on his body. We also investigate the reason which made the discus throwers(and athletes in general) to compete naked and smeary with oil. In chapter 9(discus throwing rules), we study the determination of the distance that is covered by the discus, the number of attempts, the number of disci, the order in which duscus throwers were making their attempts and the age rubric of the discus throwers. We have very little information about the discus throwing technique. The description of the cast area(of the valve) by Philostratos and other authors, who have never seen the valves themselves. The original award was an olive branch, although during the past centuries the awards were valuable objects(a silver crater, an easel, an armor etc). The ancient depictions on the vessels complete the descriptions made by the authors about offering disci to the gods. At the end we describe the reactions of the people watching the discus throwing competition and we also describe the area in which the people could watch the competition without running the risk of being injured. A number of discus throwing accidents were the cause of some people losing their lives in Greek mythology. The specialized athlete, so specialized that he is unable to do anything else than the event he is devoted to and who has already been criticized during the ancient time, reminds us of the present time and professional athletes. The last chapter describes the discus-throwing contest at present.
Σε 18 κεφάλαια ερευνώνται οι παράμετροι που σχετίζονται με το άθλημα της δισκοβολίας στην ελληνική αρχαιότητα. Οι πρώτες αρχές του δίσκου είναι ασαφείς. Η δισκοβολία παρουσιάζεται για πρώτη φορά ως ξεχωριστό άθλημα στον Ομηρο και πολύ αργότερα εντάσσεται στο πένταθλο. Ως αθλημα αναψυχής εκτελείται συνήθως κοντά στις ακτές. Οι ονομασίες σόλος και δίσκος που χρησιμοποιούνται παράλληλα, αναφέρονται σε διαφορετικά όργανα, καθώς ο σόλος είναι στρογγυλός και σφαιρικός και το υλικό του είναι ο χυτοσίδηρος, ενώ ο δίσκος είναι πεπλατυσμένος και το υλικό του είναι η πέτρα(και αργότερα το ξύλο). Εξετάζονται τα σωματικά προσόντα που πρέπει να διαθέτει ο δισκοβόλος, καθώς και οι επιπτώσεις που έχει στο σώμα του δισκοβόλου η δισκοβολία. Eρευνάται η αιτία για την οποία οι δισκοβόλοι και γενικότερα οι αθλητές αγωνίζονταν γυμνοί και αλείφονταν με έλαιο. Στο κεφάλαιο για τους κανόνες της δισκοβολίας εξετάζεται ο προσδιορισμός της απόστασης που διανύει ο δίσκος, ο αριθμός των δίσκων, η σειρά των δισκοβόλων και οι κατηγορίες ηλικίας των δισκοβόλων. Για την τεχνική της δισκοβολίας μας είναι ελάχιστες πληροφορίες γνωστές. η περιγραφή του χώρου ρίψης, της βαλβίδας, που μας παραδίδει ο Φιλόστρατος, είναι ελλιπής και φαίνεται να αποτελεί απλή εικασία του Φιλόστρατου ή άλλων συγγραφέων, που προσωπικά δεν είχαν δει καμιά βαλβίδα. Το κλασικό βραβείο αντικείμενα(αργυρός κρατήρας, τρίποδας, πανοπλία κλπ.). Οι αρχαίες παραστάσεις σε αγγεία συμπληρώνου τις περιγραφές που έχουμε από τους συγγραφείς για αφιερωματικούς δίσκους σε ιερούς χώρους. Τέλος περιγράφονται οι αντιδράσεις των θεατών που παρακολουθούν τη δισκοβολία και ο χώρος από τον οποίο μπορούσαν να παρακολουθούν χωρίς να διατρέχουν τον κίνδυνο να τραυματισθούν. Πολλά ατυχήματα κατά τη δισκοβολία οδήγησαν σε θανάτους προσώπων της ελληνικής μυθολογίας. Η κριτική που ασκήθηκε ήδη σε αρχαία εποχή για τον εξειδικευμένο αρχαίο αθλητή, σε σημείο που να μην μπορεί να κάνει τίποτε άλλο εκτός από το αγώνισμα στο οποίο αφιερώθηκε αποκελειστικά, μας μεταφέρει στη σημερινή εποχή με τους επαγγελματίες αθλητές. Το τελευταίο κεφάλαιο μας μεταφέρει στο άθλημα της δισκοβολίας σήμερα.